Gå til innhold

Japan Photo og fremkalling av film... kaos uten like


Anbefalte innlegg

Jeg velger å plassere tråden her, da jeg vil tro den treffer sin målgruppe best i dette forumet.

 

Nå som fotolabber har forsvunnet i raskt tempo i de siste årene er det veldig greit å ha en stor kjede som fortsatt fremkaller mellomformatfilm, og det til en god pris. Tydeligvis er det ikke så mange som benytter seg av dette tilbudet, for hver gang jeg skal få fremkalt film hos Japan Photo er det et svare strev å få svar på hva kostnaden vil bli. Alt fra 29 til 89 kr har jeg blitt (forsøkt) avkrevd, og selv om jeg spesifiserer at jeg KUN vil ha fremkalling henter det titt og ofte at bilder er lagt ved (til en astronomisk pris). Jeg har som regel blitt enige med betjeningen, men sist jeg var innom fikk jeg beskjed om at det ikke var mulig å bestille fremkalling uten å bestille bilder i tillegg (til 8 kr/stk!). Fikk i hvert fall levert inn diasfilmen, og dette skulle koste 39 kr/stk. Har selvsagt forgjeves forsøkt å finne en prisliste på nettsidene, men fremkalling i dag er per def. å bestille papirbilder fra minnekort...

 

Nå var jeg nettopp i kontakt med kundeservice på chat, og fikk opplyst at prisene var 29 for negativ film, 69 for dias og 39 for s/h?! Og det skulle ikke være noe problem å bestille kun fremkalling på 120-film, mens for 35mm måtte man bestille bilder uansett.

 

Er det noen som har erfaringer med fremkalling på JP? Hvis jeg plukker ut "best case" av det jeg har fått opplyst, 29 kr for negativfilm og 39 for dias/sorthvitt, er jo dette rasende billig. Men det kommer tydeligvis an på dagsformen til kundebehandleren hva du ender med å betale... og husk å få det skriftlig! For det som dukker opp på regningen når filmen returnerer fra labben er garantert ikke det du fikk opplyst ved bestilling...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk et papirark av JP-byporten hvor alle prisene stod, men det er ca. ett år siden. Jeg mener å huske at det var 29,- for fremkalling av 35mm C41, men jeg husker ikke hva det kostet for mellomformat.

 

Jeg fremkalte de siste filmene mine hos Aker foto, og var svært fornøyd med resultatet. Jeg brukte Redlab/Labdoka tidligere, men etter to katastrofale opplevelser med flekker på fremkalt C41 film (bla. 4 filmer fra konfirmasjonen til svigerinna mi), ga jeg dem opp.

Det skal sies at jeg aldri har hatt problemer med fremkalling av E6 hos Redlab/Labdoka, og gjerne ville brukt dem igjen til akkurat E6.

 

Francis

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere fremkalt både 135 og 120 filmer hos JP og aldri betalt mer enn 29kr. Lurer faktisk på om 120 kostet 19kr ... ? Men da gikk jeg fast til samme sted i Trondheim. I Oslo surret de mer (Bogstadveien) og jeg fikk blant annet med kopier. De slapp jeg å betale :)

 

Men jeg mener å ha hørt noe av det som nevnes tidligere i tråden, nemlig at de skal slutte med fremkalling uten kopier. Det er i så fall trist, men jeg kan bare tipse om at Dwayne's Photo fremkaller og scanner filmer for en billig penge: om du sender 6 filmer til USA koster det i snitt ca. 70kr/film for fremkalling og scanning. Det er vel verdt prisen mener nå jeg (framfor å skanne selv).

Lenke til kommentar

Jeg har stort sett betalt 29 kr jeg også, men det er helt tilfeldig hvilken pris som står på negativkonvolutten når den returnerer fra labben. De har jo en slags prisliste på JP Byporten, men det virker å være umulig å få noen "offisielle" priser fra JP. Begynner å bli lei av å gå gjennom samme regla hver eneste gang...

Lenke til kommentar

Dwayne's Photo fremkaller og scanner filmer for en billig penge: om du sender 6 filmer til USA koster det i snitt ca. 70kr/film for fremkalling og scanning. Det er vel verdt prisen mener nå jeg (framfor å skanne selv).

 

Må man betale MVA på tjenester som fremkalling/skanning? Uten at jeg er sikker, så tror jeg ikke det, siden man mottar det samme i posten, som man sendte ut (dog behandlet).

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Dwayne's Photo fremkaller og scanner filmer for en billig penge: om du sender 6 filmer til USA koster det i snitt ca. 70kr/film for fremkalling og scanning. Det er vel verdt prisen mener nå jeg (framfor å skanne selv).

 

Må man betale MVA på tjenester som fremkalling/skanning? Uten at jeg er sikker, så tror jeg ikke det, siden man mottar det samme i posten, som man sendte ut (dog behandlet).

 

Francis

 

Det er nok mva på tjenester også. Og du mottar ikke det samme som du sendte - du mottar et bearbeidet/endret produkt.

 

@abraxa: Det er nok mva på reparasjon - også om det gjøres i utlandet. Er det en garantireparasjon vil du normalt slippe mva, i og med at du reelt ikke har betalt noe. Dog krever det korrekt dokumentasjon - dvs at det er angitt med proformafaktura samt at reparasjonen er kostnadsfri.

 

Det er faktisk mva på omtrent alt - også ved "import". Eneste jeg vet det ikke er mva på er kjøp av nedlastbar programvare fra utlandet for privatpersoner samt det som har "varekost" under 200 kr. Jeg som er næringsdrivende må regne mva på nedlastbar programvare også - men i og med at jeg kan trekke fra mva, så blir resultatet det samme.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Beklager at du har fått så sprikende informasjon om fremkalling av 120-film. Jeg vil sende ut en påminnelse om priser for mellomformat til alle butikkene slik at alle er informert.

 

For å gjøre klart angående våre priser på fremkalling av mellomformat film finner du prisene under:

 

Kun fremkalling:

 

Negativ film 29,-

Dias 69,-

S/H 39,-

 

Kopiering:

 

10x10 cm – (fra 6x6 film):

Negativ film 3,-

Dias 3,-

 

10x15 cm – (fra 6x9 film):

Negativ film førstekopi 6,-

Etterbestilling 3,-

Dias 7,-

 

Sort/hvitt:

Første kopi 5,-

Etterbestilling 8,-

 

Det er altså mulig å få kun fremkalling av mellomformat-film (men gjelder altså ikke 135mm-film)

 

Dersom det er spesialfremkalling, feks ved at filmen er skadet, at den er gammel, at den skal 'pushes' eller lignende, blir det behandlet som fagarbeide og prisen kan bli dyrere, men det er altså bare hvis det er noe spesielt.

 

Noen ganger kan laben prise ordre feil og dersom det avviker fra denne prislisten skal de i butikken forandre prisen slik at den stemmer med prislisten.

 

mvh

Tonje

Japan Photo Kundeservice

 

 

 

Jeg velger å plassere tråden her, da jeg vil tro den treffer sin målgruppe best i dette forumet.

 

Nå som fotolabber har forsvunnet i raskt tempo i de siste årene er det veldig greit å ha en stor kjede som fortsatt fremkaller mellomformatfilm, og det til en god pris. Tydeligvis er det ikke så mange som benytter seg av dette tilbudet, for hver gang jeg skal få fremkalt film hos Japan Photo er det et svare strev å få svar på hva kostnaden vil bli. Alt fra 29 til 89 kr har jeg blitt (forsøkt) avkrevd, og selv om jeg spesifiserer at jeg KUN vil ha fremkalling henter det titt og ofte at bilder er lagt ved (til en astronomisk pris). Jeg har som regel blitt enige med betjeningen, men sist jeg var innom fikk jeg beskjed om at det ikke var mulig å bestille fremkalling uten å bestille bilder i tillegg (til 8 kr/stk!). Fikk i hvert fall levert inn diasfilmen, og dette skulle koste 39 kr/stk. Har selvsagt forgjeves forsøkt å finne en prisliste på nettsidene, men fremkalling i dag er per def. å bestille papirbilder fra minnekort...

 

Nå var jeg nettopp i kontakt med kundeservice på chat, og fikk opplyst at prisene var 29 for negativ film, 69 for dias og 39 for s/h?! Og det skulle ikke være noe problem å bestille kun fremkalling på 120-film, mens for 35mm måtte man bestille bilder uansett.

 

Er det noen som har erfaringer med fremkalling på JP? Hvis jeg plukker ut "best case" av det jeg har fått opplyst, 29 kr for negativfilm og 39 for dias/sorthvitt, er jo dette rasende billig. Men det kommer tydeligvis an på dagsformen til kundebehandleren hva du ender med å betale... og husk å få det skriftlig! For det som dukker opp på regningen når filmen returnerer fra labben er garantert ikke det du fikk opplyst ved bestilling...

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke lenger mulig å kun få fremkalt 35mm film? Etter min mening er det helt latterlig at dere tvinger folk til å kjøpe kopier.

 

Francis

Det er laboratoriet som benyttes som ikke lenger tilbyr tjenesten. Og da blir det vanskelig for de firmaene som bruker laboratoriet å tilby en tjeneste som ikke lenger eksisterer.

 

Og vi må bare innse det, enten vi liker det eller ikke, at det fremkalles mindre og mindre film ettersom "alle" går over til digitalt. Noen av de minst benyttede produktene må derfor nødvendigvis forsvinne... og kun fremkalling av 35mm film er det veldig få som spør etter.

Lenke til kommentar

Det er laboratoriet som benyttes som ikke lenger tilbyr tjenesten. Og da blir det vanskelig for de firmaene som bruker laboratoriet å tilby en tjeneste som ikke lenger eksisterer.

 

For meg som kunde er det helt uinteressant om fotobutikken kan skylde på laben de bruker. Å ikke lage kopier medfører jo ikke noe ekstra arbeid for laben.

Lenke til kommentar

For meg som kunde er det helt uinteressant om fotobutikken kan skylde på laben de bruker. Å ikke lage kopier medfører jo ikke noe ekstra arbeid for laben.

Jo, om prosessene er automatiserte, så blir det mer jobb. Nå har ikke jeg jobbet på en storlab, men vil tro at kun fremkalling betyr en egen automatisert prosess som må kjøres separat fra prosessen med fremkalling pluss kopier. Får de inn et lite antall filmer om dagen, så blir det mye medgått tid for minimal omsetning.

 

Du sier også at det er "uinteressant" for deg om butikken kan skylde på laben, men det er ikke relevant. En fotobutikk har ikke plikt til å tilby fremkalling uten kopier. Du kan med andre ord ikke klage med loven i hånd, men du kan velge en fotobutikk som fortsatt tilbyr kun fremkalling. Det er ditt valg.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at en fotobutikk plikter å gjøre noesomhelst. De har fjernet en mulighet som har vært tilgjengelig frem til nå og skylder på laben. Jeg oppfatter det som at de ikke gidder/tjener nok på det lenger, og det er jo en ærlig sak å si det. Og hva er merabeidet? Trykke på "Ikke kopier"-knappen på maskinen?

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at en fotobutikk plikter å gjøre noesomhelst. De har fjernet en mulighet som har vært tilgjengelig frem til nå og skylder på laben. Jeg oppfatter det som at de ikke gidder/tjener nok på det lenger, og det er jo en ærlig sak å si det. Og hva er merabeidet? Trykke på "Ikke kopier"-knappen på maskinen?

Du tenker kanskje på mini-lab'er, der man velger innstilling pr. film. På storlab'er fungerer det helt annerledes. Det aller meste er automatisert. For alt jeg vet kan det være så automatisert at fra man tar filmen ut av posen, så røres verken film eller bilder av menneskehender igjen før kunden får posen tilbake og åpner den.

 

Jeg vet ikke hvor mange filmer med kun fremkalling de fikk inn pr. dag, men tydeligvis ikke nok til at det forsvarte å kjøre en egen prosess med kun fremkalling. Det er nok med andre ord en god del mer arbeid å gjøre om en prosess i storlab'ene, enn på en minilab. Ting går jo sabla fort på storlab'er, og et avbrekk for å gjøre om maskiner og innstillinger, betyr nok ganske mye.

 

Uansett får ikke butikken gjort så mye med det. Om lab'en sier at "nå er det slutt med kun fremkalling", så er det lite én av de mange fotokjedene som benytter lab'en har å si.

 

Det er altså ikke butikken, men lab'en, som har bestemt at kun fremkalling utgår. Butikkene tjente nok fortsatt på tjenesten, men lab'en fant nok ut at det etterhvert var et tapsprosjekt. Og for å unngå å måtte ta inn tapet ved å skru opp prisen på andre tjenester, for å blidgjøre de veldig få som ønsket kun fremkalling, så så de seg nødt til å fjerne tjenesten helt.

Lenke til kommentar
For å gjøre klart angående våre priser på fremkalling av mellomformat film finner du prisene under:

 

Kun fremkalling:

 

Negativ film 29,-

Dias 69,-

S/H 39,-

 

Kopiering:

 

10x10 cm – (fra 6x6 film):

Negativ film 3,-

Dias 3,-

 

10x15 cm – (fra 6x9 film):

Negativ film førstekopi 6,-

Etterbestilling 3,-

Dias 7,-

 

Sort/hvitt:

Første kopi 5,-

Etterbestilling 8,-

 

Det er altså mulig å få kun fremkalling av mellomformat-film (men gjelder altså ikke 135mm-film)

 

mvh

Tonje

Japan Photo Kundeservice

Regner med denne listen kun gjelder for 120-film, når du skriver "priser på fremkalling av mellomformat".

 

Det hadde vært flott om du kan poste en slik prisliste for 35mm film også, da jeg óg har fått varierende priser på samme tjeneste, hos samme butikk.

Lenke til kommentar

Prisliste for 35mm er som følger:

 

Negativ:

 

Kr 99,- for 24-bilders film

Kr 119,- for 36-bilders film

 

For ekstra sett koster det 30,- for 24- bilders film og 40,- for 36-bilders film.

Inkludert er også bildene på en cd.

 

For sort hvitt film koster det 149,- for 24-bilder og 219,- for 36 bilder. Dette inkluderer også bildene på en cd.

 

 

Fremkalling Dias:

 

Uten montering 39,-

Med montering (CD inkludert) 89,-

 

Mvh

Tonje

Japan Photo Kundeservice

 

 

For å gjøre klart angående våre priser på fremkalling av mellomformat film finner du prisene under:

 

Kun fremkalling:

 

Negativ film 29,-

Dias 69,-

S/H 39,-

 

Kopiering:

 

10x10 cm – (fra 6x6 film):

Negativ film 3,-

Dias 3,-

 

10x15 cm – (fra 6x9 film):

Negativ film førstekopi 6,-

Etterbestilling 3,-

Dias 7,-

 

Sort/hvitt:

Første kopi 5,-

Etterbestilling 8,-

 

Det er altså mulig å få kun fremkalling av mellomformat-film (men gjelder altså ikke 135mm-film)

 

mvh

Tonje

Japan Photo Kundeservice

Regner med denne listen kun gjelder for 120-film, når du skriver "priser på fremkalling av mellomformat".

 

Det hadde vært flott om du kan poste en slik prisliste for 35mm film også, da jeg óg har fått varierende priser på samme tjeneste, hos samme butikk.

Endret av JapanPhotoKundeservice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...