Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer rundt registrering av JDM-biler. Hvorfor?


Gjest Slettet+13412342564

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+13412342564

Hei, som en god del andre er jeg veldig begeistra for siste utgave av Nissan Skyline, og har da naturlig nok veldig lyst på en. Samtidig hører man stadig vekk om hvor vanskelig det er å få disse på skilter, fordi de ikke er testet opp mot nordiske sikkerhets- og utslippskrav.

 

Er det noen som har noen konkret informasjon på hvordan jeg kan få en registrert og hvorfor det er så veldig vanskelig? er det kun fordi biltilsynet er så trangsynte?

 

Vi vet jo alle at det finnes Skyline på skilter, så umulig kan det jo ikke være...

 

Supra og Evo ble jo solgt i England og Tyskland (arrester meg gjerne hvis dette er feil), så disse er jo litt enklere å registrere hvis man finner noen som ble solgt nye i disse landene.

 

Hjelp? :p

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke lenger få registrert en jdm bil som er produsert og solgt i japan. Hvorfor? Jo fordi de er trangsynte og mener de kun er beregnet for det asiatiske markedet, og du trenger dokumentasjon for å få bilen godkjent. Dette dokumentet var tilgjengelig før, men er ikke gyldig nå lenger. Det var i rundt 2008 de stoppet registrerinene på jdm biler, så før den tid var det mange som rakk å få biler som skyline registrert.

 

Men du kan fortsatt registrere en supra som er laget i europa/USA, som f.eks. høyrestyrt fra england eller venstrestyrt fra tyskland, usa. De er veldig sjeldne og vanskelig å finne men de finns :)

Siste utgave av skyline er produsert i europa og usa, så den har du mulighet å registrere sålenge du har mye penger (engangsavgift rundt 700.000kr), mens de utgavene før det er kun laget i japan.

 

Her er det mer informasjon, tatt ifra japanauto:

 

Det har tidligere blitt registrert JDM (Japan Domestic Market) biler i Norge på flere forskjellige måter. Skal ikke gå inn på disse nå.

Vi har, foruten et par biler som har blitt registrert på Motorhistorisk grunnlag, registrert våre biler med originale papirer vi har fått fra TUV og DEKRA i Tyskland. Dette har gått bra inntil en gang nå i november hvor det plutselig ble bråstopp. Det viste seg at TUV og DEKRA har benyttet tester som har blitt utført på Europeiske modeller av bilene vi har bestilt papirer på. Dette ble oppdaget først nå i høst og vegvesenet godtar derfor ikke lenger TUV eller DEKRA papirer. De forlanger nå underlags dokumenter på papirene vi tidligere brukte. Dette har de jo nå god grunn til rent bortsett fra at JDM bilene stort sett bare avviker minimalt fra de Europeiske modellene. Vi satt straks igang og sendte en Supra til DEKRA for å teste avgasser og bremser osv. for å lage underlags dokumenter. Vi var nå klare igjen for å sende enda en bil ned for flere tester og vi var også klare for å ofre en bil til kollisjonstest. I mellomtiden sendte vegvesenet sine nye krav over til TUV og DEKRA og de svarte oss med at selvom de utførte alle tester de kunne så tilfredstilte de allikevel ikke norske myndigheter. De krevde også, blandt veldig mye annet rart en kollisjonstest til nærmere 100.000 Euro (ca. 800.000,- Norske kroner) samt at vi da måtte ofret en bil så nærmet vi oss millionen bare for denne testen. Når i tillegg TUV og DEKRA sier at selvom vi gjør alt dette vil det allikevel ikke være nok, så blir det litt tungt. Vi jobber nå mot sfoor i vegvesenet for å prøve å få litt forståelse for at dette er noe drøyt. Vi har håp om at noen etterhvert får opp øynene og letter litt på disse kravene.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Takker!

 

 

"Siste utgave av Skyline" som du kaller det, er ikke navngitt som skyline og er heller ikke like pen, så den tenker jeg ikke på som en skyline, men som en ny sportsbil fra Nissan. :)

Lenke til kommentar

OK, nei jeg synes heller ikke den er like pen som R34 og R33.

Uansett, hvis du vil virkelig ha en skyline på skilt eller annen liggnende jdm bil så er det flere å velge mellom på finn.no til fantasipriser.

Ellers så er det alltid mulig å ha en uten skilt og bruke prøveskilt, som du har rett til å låne 10 ganger hvert halvår.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

OK, nei jeg synes heller ikke den er like pen som R34 og R33.

Uansett, hvis du vil virkelig ha en skyline på skilt eller annen liggnende jdm bil så er det flere å velge mellom på finn.no til fantasipriser.

Ellers så er det alltid mulig å ha en uten skilt og bruke prøveskilt, som du har rett til å låne 10 ganger hvert halvår.

 

La meg gjette, 1 gang = 1 dag? :p

Lenke til kommentar

Ja. Men det er mulig å leie prøveskilt for flere dager når du først kjøper det, vet at det er mulig å kjøpe til 4 dager ihvefall (1000kr). Om det teller 4 ganger eller bare en gang er jeg ikke sikker på, det får jeg spøre neste gang jeg skal leie prøveskilt til nissanen... :thumbup:

Personlig synes jeg 10 dager i halvåret er akkurat nok for å delta på ulike treff når det er banekjøring, men hadde du tenkt å bruke det for å cruise hver søndag så er det litt lite ja.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

angående prøveskilt, så har vegvesenet dette å si om når de skal brukes:

Prøvekjennemerker tillates bare brukt på kjøretøy som ikke er registrert. De er videre bare lov å bruke til følgende formål:

 

* Flytting av kjøretøy fra et sted til et annet

* Prøving (i forbindelse med reparasjon eller annet)

* Demonstrasjon (for eks. en forhandlers demonstrasjon av en ny type)

* Kjøring i forbindelse med registrering

 

Prøvekjennemerke må ikke brukes til ordinær transport av personer og gods hvis ikke trafikkstasjonen har gitt tillatelse til dette og skrevet det på kjøreseddelen.

 

ref: vegvesen:prøveskilt

Lenke til kommentar

I og med at Skyline i de fleste tilfeller blir for dyr med norske skilter på, kan du jo sette på svarte og gjøre den til en showbil. Jeg synes Skyline blir litt mye for norske veier, bedre å bare ha den som bane bil! =)

 

Mener også at jeg hørte at grunnen til at Skyline ikke fikk skilter lengre, var at effekt økningen var for enkel å utføre, men for vanskelig å oppdage.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at vegvesenet har satt seg veldig på bakbeina når det gjelder prøveskilt til disse bilene nå også. Leser flere steder at vegvesenet har nektet folk med JDM-biler prøveskilt fordi de vet at disse misbrukes.

Reglene for prøveskilt er strenge, noe svært mange ikke vet om (noe man også ser på innleggene her i tråden). Derfor blir nok mange nektet, fordi grunngivelsen deres ikke er god nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

I og med at Skyline i de fleste tilfeller blir for dyr med norske skilter på, kan du jo sette på svarte og gjøre den til en showbil. Jeg synes Skyline blir litt mye for norske veier, bedre å bare ha den som bane bil! =)

 

Mener også at jeg hørte at grunnen til at Skyline ikke fikk skilter lengre, var at effekt økningen var for enkel å utføre, men for vanskelig å oppdage.

 

Skyline hadde ikke blitt kjempedyr på norske skilter, sett i forhld til andre biler med lignende spesifikasjoner.

 

Jeg synes Skyline er akkurat passe på norske veier jeg, da. Går ikke ann å få "for mye" :p

Lenke til kommentar

Hvis du har en skyline som er senka og satt opp for drifting, da kan jeg love deg den ikke er "akkurat passe" for norske veier. Det er et rent mareritt å f.eks. kjøre gjennom byen med, litt ujevn vei eller fartshump så blir du nesten bilsyk, da den er stiv som f***. Ikke får du utnyttet alle de hestene som er på den heller, hvis du ikke bryter loven da, pluss at den drikker MYE bensin, og du må ha 98-99 oktan bensin som er litt dyrere. Selfølgelig kan du ha en original skyline som er litt mer komfortabel, men da ser jeg ikke hele vitsen med sånn bil. Hvorfor ikke bare kjøpe f.eks. en celica gt-four istedet, så slepper du alle disse problemene med skilt.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Hvis du har en skyline som er senka og satt opp for drifting, da kan jeg love deg den ikke er "akkurat passe" for norske veier. Det er et rent mareritt å f.eks. kjøre gjennom byen med, litt ujevn vei eller fartshump så blir du nesten bilsyk, da den er stiv som f***. Ikke får du utnyttet alle de hestene som er på den heller, hvis du ikke bryter loven da, pluss at den drikker MYE bensin, og du må ha 98-99 oktan bensin som er litt dyrere. Selfølgelig kan du ha en original skyline som er litt mer komfortabel, men da ser jeg ikke hele vitsen med sånn bil. Hvorfor ikke bare kjøpe f.eks. en celica gt-four istedet, så slepper du alle disse problemene med skilt.

 

Hadde planer om å holde den ganske original, ja. Men kan like gjerne skrote hele prosjektet når det er så forbanna vanskelig.

 

Jeg bare likte bilen og fikk lyst på den, jeg...

Lenke til kommentar

http://www.automotor...ne-GTR-i-Norge/

 

Denne artikkelen er fra 2005, så det som står her gjelder ikke lenger, da? :S

 

Jo, det gjelder så vidt jeg vet fremdeles, og er jo akkurat det samme som Iceman22 sier i sitt første svar i denne tråden: Er bilen produsert i henhold til europeiske direktiver (noe biler bygd for det japanske innenlandsmarkedet, aka "JDM-biler" altså tydeligvis ikke er, uten at jeg kjenner til forskjellene i detalj) og tidligere registrert i et EU-land (dette burde vel heller ikke være et krav, men er vel vegvesenets måte å skyve ansvaret over på noen andre, nemlig den utenlandske instansen som førstegangsgodkjente bilen), så er det fritt frem. Bilen trenger vel heller ikke være bygd i europa som Iceman22 sier i sitt første innlegg, men den må derimot være bygd for å kunne eksporteres til europa på lovlig vis, altså i henhold til alle relevante EU-direktiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...