Gå til innhold

    1. Bedrift - IKT
    2. Brukerbidrag
    3. Butikker og verksteder (data)
    4. Datamaskiner
    5. Hjelp til kjøp og salg av PC
    6. Internett og nettverk
    7. Maskinen fungerer ikke
    8. Maskinvare
    9. Overklokking og entusiastbruk
    10. Programvare
    11. Programmering og webutvikling
    12. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Fotografering
    2. Bilderedigering og programvare
    3. Visuell kreativitet
    4. Systemkameraer - digitalt
    5. Analoge kameraer
    6. Kompaktkamera - digitalt
    7. Objektiver, filtre, blits og utstyr
    8. Videokamera
    9. Skannere og skanning
    10. Fotoskrivere, utskrifter og papirkopier
    11. Butikker og verksteder (foto)
    12. Lagringsmedier (foto)
    13. Annet om digital foto og video
    14. Diskuter artikler (Akam.no)
    15. Tilbakemeldinger til Akam.no (snarvei)
    16. Tilbakemelding om Foto og video-forumet (snarvei)
    17. Ryktebørsen
    18. Akam.no Bildekritikk
    19. Akam.no Bildekritikk - Tilbakemeldinger
    1. Arrangementer, fest og uteliv
    2. Bedriftene sine tråder
    3. Butikkerfaring
    4. Forbrukerrett
    5. Hjelp til kjøp og salg
    6. Pris- og produktjakt
    7. Økonomi
    8. Tilbakemeldinger til Bruktmarked.no (snarvei)
    9. Diskuter artikler (Tek.no)
    10. Diskuter artikler (Teknofil.no)
    11. Diskuter handlelister (Prisguide.no)
    1. Arrangementer, fest og uteliv (snarvei)
    2. Ferie og reise
    3. Dyrehold
    4. Jakt og fiske
    5. Hobbyer
    6. Hus, hage og oppussing
    7. Mat og drikke
    8. Mote og velvære
    1. Andre jobber
    2. Annen utdanning
    3. Forsvaret
    4. IT-jobb
    5. IT-utdanning
    6. Media (snarvei)
    7. Skole og leksehjelp
    8. Stillingsannonser
    1. Film
    2. TV-serier og -programmer
    3. Musikk
    4. Litteratur
    5. Tegneserier
    6. Anime og manga
    7. Språk
    8. Egenprodusert kultur
    9. Humor (snarvei)
    10. Annen kultur
    1. Lyd
    2. Bilde
    3. Hjemmekino
    4. Kabler
    5. Butikker og verksteder (snarvei)
    6. Prosjekter og arbeidslogger for lyd og bilde
    7. Annet (Lyd og bilde)
    8. Diskuter artikler (audiovisuelt.no)
    1. Standardtelefoner og generell mobildiskusjon
    2. Smarttelefoner
    3. Mobiloperatører og tjenester
    4. Hjelp til valg av telefon, nettbrett, operatør eller leverandør
    5. Hjelp til skadet telefon eller nettbrett
    6. Nettbrett
    7. GPS, treningsklokker og andre håndholdte enheter
    8. Apper til mobil og nettbrett
    9. Mobilspill (snarvei)
    10. Forbrukerrett (snarvei)
    11. Diskuter artikler (amobil.no)
    12. Tilbakemeldinger til amobil.no (snarvei)
    13. Diskuter artikler (Mobilen.no)
    1. Bil
    2. Båt og maritimt
    3. GPS og satelittsporing (snarvei)
    4. MC og ATV
    5. Motorsport (snarvei)
    6. Trafikk
    7. Tyngre kjøretøy
    8. Worklogs og showcase
    1. Gledesutbrudd
    2. Humor
    3. Lekeplassen
    4. OT-baren
    5. Sosialt
    6. Testposter
    7. Forumarkiv
    1. Familie og barn
    2. Helse
    3. Historie
    4. Juss
    5. Media
    6. Politikk og samfunn
    7. Religion, filosofi og livssyn
    8. Samliv og relasjoner
    9. Seksualitet
    10. Teknologi og vitenskap
    11. Økonomi (snarvei)
    12. Tilbakemeldinger til forumet (snarvei)
    1. PC-spill
    2. Konsoll
    3. Generell spilldiskusjon
    4. Spillforum - For de mest diskuterte
    5. Mobilspill
    6. Sosial spilling
    7. Brukernes bidrag
    8. Butikkdiskusjon
    9. Retro
    10. Modifikasjoner og spillutvikling
    11. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Ballspill
    2. Ekstremsport
    3. Fotball
    4. Jakt og fiske (snarvei)
    5. Kampsport
    6. Motorsport
    7. Odds og tipping
    8. Sykkel
    9. Trening og kosthold
    10. Utendørsidrett
    11. Vintersport
    12. Annet (Sport)
    1. Nyheter om forumet
    2. Tilbakemeldinger til forumet
    3. Private forumhenvendelser
    4. Bruktmarked.no
    5. Prisguide.no
    6. Tilbakemeldinger til redaksjonen
    7. Tek Ekstra
    8. TSP sitt awesome forum
Foto
- - - - -

BMW E36, skal man lete lenge etter større dritbil?


12 svar i denne tråden

#1 ^Th0mas^

^Th0mas^

    Forumveileder

  • Forumveiledere
  • 18 962 innlegg
  •   8. september 2003

Skrevet 5. juli 2010 - 19:21

Til tross for at min BMW E36 318i har kjørt 240.000 km er jeg sjokkert over utrolig mange feil det er på denne bilen. Har hatt bilen i ca ti måneder, og her er noen av feilene jeg har hatt på bilen:


- Defekte dempere foran
- Defekt startmotor
- Defekt takluke
- Sprekk i taklukekassett
- Vann/fukt under dørmattene pga dårlig dørpakninger
- Knirking i gasspedal
- Knirking i ratt
- Risting i rattet under bremsing
- Klunkelyd under bilen hver gang jeg skifter gir
- Masse rust. Får blant annet ikke tatt firehjulskontroll fordi den er fastrustet foran i begge endeledd.
- Dårlig sentrallås
- Feil i forstilling. Sliter dekk.
- Feil i instrumentpanel. Kortslutter støtt og stadig
- Gasspedal som fryser om vinteren

Problemene bare fortsetter å komme. Denne har omtrent samme kilometerstand som min gode KIA Sephia som jeg ga 5000 kr for og nesten ikke hatt problemer med. BMW-en kostet meg 25000 kr, og har aldri opplevd større problembil. I tillegg er delene svindyre.

Er det noen her som faktisk har hatt erfaringer med at dette er en driftsikker bil?

Dette innlegget har blitt redigert av ^Th0mas^: 5. juli 2010 - 19:21

  • 0

Steam:     OnceUponGamer

Xbox Live: Traktor Jens T

PSN:        OnceUponGamer


#2 Mr. Purple

Mr. Purple

    Bruker

  • Medlemmer
  • 745 innlegg
  •   1. november 2002

Skrevet 5. juli 2010 - 19:28

Har aldri hatt e36 selv, men det virker på meg som at holdbarheten varierer veldig mye fra bil til bil. Jeg tror dette kommer av at mange av bilene er kjørt hardt og dårlig vedlikeholdt. Er jo typisk ungdommer som akkurat har råd til bilen men ikke vedlikeholdet som har kjørt disse bilene de ti siste årene.

Også er det jo ikke å stikke under en stol at dette er en snart 20 år gammel bilserie at mye er slitt er og ødelagt må man nesten forvente.
  • 0

#3 Hanihagen

Hanihagen

    Bruker

  • Medlemmer
  • 348 innlegg
  •   3. juli 2009

Skrevet 5. juli 2010 - 19:31

Man bør holde seg unna BMWer som er gått over 200.000km har jeg hørt. Spesielt da e36 da de er svært populære blant ungdom. Kjenner flere som har e36 som har gått fra 140.000km og de har ikke opplevd spesielle problemer. Før man kjøper en e36 er det mye jeg ville sjekket på bilen får og si det sånn
  • 0

#4 ^Th0mas^

^Th0mas^

    Forumveileder

  • Forumveiledere
  • 18 962 innlegg
  •   8. september 2003

Skrevet 5. juli 2010 - 19:32

Bilen var faktisk eid av en voksen dame, og har følelsen av at den var greit vedlikeholdt, da det var lite problemer med den de første månedene. Problemet med denne bilen er bare at hver gang man retter opp det som er feil, så kommer ny feil rett etterpå. Det som får meg til å lure er at jeg har hatt flere andre biler som har kjørt like langt, og disse har jeg ikke vært i nærheten av å ha de samme problemene med.
  • 0

Steam:     OnceUponGamer

Xbox Live: Traktor Jens T

PSN:        OnceUponGamer


#5 Mr. Purple

Mr. Purple

    Bruker

  • Medlemmer
  • 745 innlegg
  •   1. november 2002

Skrevet 5. juli 2010 - 19:50

Skal jo nevnes at mesteparten av problemene du nevner er vanlige slitedeler. Dempere, startmotor, endeledd, bremsedeler og annet i forstilling er jo slitedeler som må byttes før eller siden. Dørpakninger kan også være lurt å skifte.

Taklukeproblemer og rust er jo typisk E36-problem.

318i kom jo i en periode med M42 motoren som trolig er værste drittmotoren BMW noen gang har laget, man må skifte innmat i topp og regreim like ofte som man fyller bensin ;).

Jeg har hatt e30 325 som hadde gått over 250k og e34 525 som hadde gått over 300k. Bortsett fra høyt bensinforbruk var dette veldig billige biler i drift.
  • 0

#6 Magnum p.i.

Magnum p.i.

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 396 innlegg
  •   6. november 2003

Skrevet 5. juli 2010 - 21:17

Med unntak av takluke, sentrallås og instrumentpanel høres det egentlig bare ut som om du har kjøpt en dårlig vedlikeholdt bil.

Dette innlegget har blitt redigert av Magnum p.i.: 5. juli 2010 - 21:18

  • 0

#7 rublings

rublings

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 838 innlegg
  •   4. desember 2006

Skrevet 5. juli 2010 - 23:46

Synd du syns det er for mye ting, men som de fleste har nevn er det jo mye slitedeler. Murphy's lov vet du.
Et tips er å kjøpe deler på GS-Bildeler og Koed. God kvalitet på delene samt de er ekstremt mye billigere.
Skal nevnes at jeg har aldri eid en BMW, men det finnes dårlig vedlikeholdte biler innenfor alle merker ;)
  • 0

- 08 BMW 120D Coupe M-sport E82

- 06 BMW 320d M-sport E90
[x]92 BMW 525ia E34
[x]93 Mazda 626 2.5 V6
[x]96 Mazda 323f 1.8


#8 ^Th0mas^

^Th0mas^

    Forumveileder

  • Forumveiledere
  • 18 962 innlegg
  •   8. september 2003

Skrevet 6. juli 2010 - 07:11

Ble litt i overkant mange feil på denne bilen, ja. Jeg prøver som sagt å sammenligne den med en av mine tidligere "lavkvalitetsbiler" med like mange kilometer på telleren, og problemene er ikke halvparten så mange der.
  • 0

Steam:     OnceUponGamer

Xbox Live: Traktor Jens T

PSN:        OnceUponGamer


#9 Kent Touch This

Kent Touch This

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 122 innlegg
  •   13. oktober 2006

Skrevet 6. juli 2010 - 08:08

Null problem å finne en større drittbil. I mine yngre dager fikk jeg en Golf III 2,0 til 18-års dagen min. Den datt regelrett fra hverandre. Bilen var to år gammel og hadde gått 30.000 da jeg fikk den, da jeg solgte den to år senere hadde den blitt reparert for minst 60.000,-
  • 0
Brenn.

#10 Glavalavala

Glavalavala

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 055 innlegg
  •   30. juni 2010

Skrevet 6. juli 2010 - 08:26

Hei. Har en del erfaring med BMW også noe med E36.
Du sier ikke hvor gammel bilen er da.
Kan nok si at når en BMW har passert 200000km så er det nok en del en bør sjekkes.

- Defekte dempere foran ---- er jo ikke unormalt det er slitedel
- Defekt startmotor------- 240000km ikke uventet det heller
- Defekt takluke------- Defekt hvordan?
- Sprekk i taklukekassett------ Da kommer kansje vannet inn der.
- Vann/fukt under dørmattene pga dårlig dørpakninger----- Blir jo sjelden slitt de da.
- Knirking i gasspedal--- sikkert p.g.a. vannet rust o.l.
- Knirking i ratt------ Er det inne i bilen eller er det i forstilling?
- Risting i rattet under bremsing---- Ujevnt slitte skiver er slitedel.
- Klunkelyd under bilen hver gang jeg skifter gir----- antagelig en foring eller ledd. Kan nok være gummiforing på mellomaksel.
- Masse rust. Får blant annet ikke tatt firehjulskontroll fordi den er fastrustet foran i begge endeledd.---- Er det boltene som er fastrustet?
- Dårlig sentrallås----- Går den tregt ?
- Feil i forstilling. Sliter dekk.
- Feil i instrumentpanel. Kortslutter støtt og stadig --- Vann?
- Gasspedal som fryser om vinteren----Vann

Men syntes en del av de problemene du nevner kan virke som om bilen evt. har stått mye ute.
Og ikke har blitt stelt helt bra med.
At gasspedalen fryser om vinteren er jo ikke så rart hvis det er vann på gulvet.
Men er du sikker på at vannet kommer inn ved døren og ikke takluke virker rart.
Har du bilen parkert ute om vinteren kan det komme inn flere steder. Sjekk også lekkasje rundt frontrute.
Alt dette kan jo ikke ha kommet etter at du kjøpte bilen?
At det er rust er nok vanlig på en slik bil. Kommer veldig ann på hvor den har gått og hvordan den har blitt tatt vare på. Kjøper man en slik bil må man sjekke rust.
Understellsbehandlig er et veldig pluss.
Hvis du må ha bilen på verksted og ikke gjør noe selv blir det ganske dyrt.
Reparerer du selv så er alt untatt rust og takluke relativt rimlige ting å fikse.

Men vil jo legge til at hvis jeg kjøpte en BMW til 25.000,- så hadde jeg ikke forventet så mye.
Skal du ha den bilen "driftsikker" så må du nok legge litt penger i deler og overhale f.eks.
forstilling drivaksler dempere og bremser. Men om det er verdt det tviler jeg på hvis det er mye rust.
En slik bil einer seg nok best for en som kan mekke litt selv, og som bil nr 2 eller 3.

Å fortsette å bruke bilen med slitte skiver, foringer, dempere, vannleksje etc. uten å fikse slikt vil bare føre til at mer går i stykker.
Biler som har gått over 200000km bør gåes NØYE igjennom før man kjøper.
Tilstanden på en slik bil er helt avhengig av hvordan den har blitt brukt og tatt vare på.
  • 0

#11 Effectiv

Effectiv

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 854 innlegg
  •   6. januar 2007

Skrevet 8. juli 2010 - 16:57

Høres ut som denne bilen ikke har fått de servicer den skal ha. Dårlig vedlikehold. Jeg kjøpte en e30 318 for 9000kr og la ut 4tusen til eu ok. Ble da eu ok. Etter det var det et hjullager som røyk og jeg måtte bytte regreim/vannpumpe pga intervall. Alt dette er slitedeler og ryker som oftest rett over 200 000. Så med andre ord helt normalt. E30en min går enda uten problemer og lite feil med den utenom hjemmelaget eksos fra tidligere eier som er rustet nå.

Men hvor mye betalte du for e36en din? Av ungdom eller? Vis det er før 93(tidlig 94) har du M40 motoren som er møkk. Tåler mye juling, men reg-reim intervall på 40k og kam-intervall på 80k(!). Men det meste du sier her er slitedeler bare så du er klar over det, og at kiaen ikke har så mye feil kommer helt an på vedlikeholdet fra tidligere eier, som mest sannsynlig har vært bedre. E36 er typisk ungdomsbil og som oftest har ungdommer som kjøper slike biler bare råd til bilen, og kjører til det går noe gale og så selger unna fordi de ikke har råd.

MYe av disse problemene kan fikses så og si gratis vis du gjør det selv, og dempere koster minimalt på koed. Ang klunkelyden når du skifter gir er det traversforingene som er gåene. Litt tricky å bytte men koster ikke stort mer enn 200kr per foring.
Knirking i ratt er nok rattlageret som ligger rett bak rattet. Lett å bytte og koster ikke mye brukt. Tips: Bimmers.no

Rust er et kjent problem med E36, og vedlikehold er cluet. Koster ikke mye å få byttet kanaler svart. Fikk pris på 3000kr for arbeidet av en bekjent.
  • 0
Mitsu Galant 2.4gdi 2000mod
Bmw E30 318i 89 mod
(X)Bmw E34 525ia 24v
June <3

#12 covah

covah

    Bruker

  • Medlemmer
  • 6 053 innlegg
  •   6. desember 2001

Skrevet 8. juli 2010 - 17:07

Har også hatt en E36 der sentrallåsen fusket. Flere av dørene som ikke ble låst opp automatisk, og til slutt var det ikke mulig å åpne førerdøren i det hele tatt.

Kontrollpanelet til AC anlegget konket også rett som det var (det bare døde helt). Periodene det var dødt økte hele tiden, helt til det døde fullstendig, og måtte byttes. Dette var et "vanlig problem" ifølge Autozentrum.

Dette på en bil som hadde gått ca 180.000.
  • 0

#13 ^Th0mas^

^Th0mas^

    Forumveileder

  • Forumveiledere
  • 18 962 innlegg
  •   8. september 2003

Skrevet 8. juli 2010 - 17:48

Har også hatt en E36 der sentrallåsen fusket. Flere av dørene som ikke ble låst opp automatisk, og til slutt var det ikke mulig å åpne førerdøren i det hele tatt.

Kontrollpanelet til AC anlegget konket også rett som det var (det bare døde helt). Periodene det var dødt økte hele tiden, helt til det døde fullstendig, og måtte byttes. Dette var et "vanlig problem" ifølge Autozentrum.

Dette på en bil som hadde gått ca 180.000.


Helt håpløst. Fordi sentrallåsen fusket ville ikke bilen starte (startsperre), så det endte opp med tur på verkstedet pga dette.
  • 0

Steam:     OnceUponGamer

Xbox Live: Traktor Jens T

PSN:        OnceUponGamer





0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere