Gå til innhold

Svindyre russiske samtaler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir litt for enkelt å si at dette er telenors ansvar. Å deaktivere roaming er grei skuring. Er jo bare å skifte fra automatisk til manuell i telefonmenyen, for så å velge telenor som sitt nettverk (eller netcom dersom det er tilfellet). Dermed skifter den jo ikke lenger til annen operatør...

Dette er jo eksakt samme metode som man kan gjøre hvis man vil låse telefonen til ett spesielt nett når man er i utlandet. Tidligere var det ganske mye å spare ved å velge "riktig" operatør når man var i utlandet...

Lenke til kommentar

Å "skifte fra automatisk til manuell i menyen" er sikkert lett for oss tech-savvy unge, men prøv å fortell det til bestemor eller mammaen på 50 som har en Nokia 2110 og 6 unger å holde styr på. Det går like høyt over hodet på dem som et gjennomsnittlig Braathens-fly.

 

Selvsagt er det Telenor sitt ansvar, vi betaler dem for å ha telefonabonnement, da skal vi ikke måtte drive techsupport selv i tillegg.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Synes også det blir for enkelt å si at dette er Telenors ansvar. Det er enkelt å velge opperatør, og dessuten står det hvilken operatørs nett man er koblet til på mobilen. Står det et-eller-annet på russisk, burde en skjønne at det er dyrere å ringe fra dette nettverket.

 

Når det er sagt, er det mulig at Telenor og Netcom burde bygge ut for å få bedre dekning, men det er en annen sak og gjelder generelt i Norge, uavhengig av om russiske operatører er i nærheten.

Lenke til kommentar

I dette tilfelle er ikke folk i utlandet. Men nær grensen (gjelder også lengre syd mot Finland og Sverige) kan de utenlandske senderne ha sterkere signal enn de nærmeste norske. Dermed vil telefonen koble seg mot disse. Bor man i slike områder er eneste muligheten å endre innstillinger på sin egen telefon. Dette er hverken Telenor eller Netcom sitt ansvar. Enkelte steder har svensker og finner samme problem ved at norske sendere er sterkere.

 

Hvis jeg med Telenor beveger meg inn i svensk/dansk/finsk område, får jeg en tekstmelding om priser i utlandet slik at jeg er obs på at både ut og inngående samtaler går etter annen tariff. Om dette skjer i Finmark nær grensen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd å få utenlandske operatører i eget land. F.eks har jeg dekning fra telenor langt inn på svenskegrensa på de tre stedene jeg har dratt over, og jeg har svenske tele2 på den svenske telefonen langt inn over norskegrensa når jeg kjører andre veien.

 

Jeg har aldri opplevd at noen telefon har prioritert utenlandske nett over eget nett. Det er bare om den mister dekning helt med det egne nettet.

 

Og der er det operatørenes ansvar at det er dekning langs grenseområdene.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men når ble det 20 kilometer fra Kirkenes til Russland?

 

Fra Hurtigrutekaien er det ca 4500 meter, så er du i Russland. Kjører du bil, er det ca 15 kilometer fra sentrum. Fra sentrum til Russland er det ca 5200 m i luftlinje.

 

Dette har lenge vært et problem, men det er kun nå i det siste at brukere opplever at innslag av Russisk nett på steder der det ikke tidligere har vært et problem.

 

 

 

 

-T

 

 

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar

Det er ikke Telenor/Netcom sin feil at mobilen automatisk bytter. Hvis man har litt teknisk innsikt vet man at det ikke skal mye til før signalstyrken faller enormt mye. Når dette skjer vil mobilen gjøre det den har fått beskjed om å gjøre.

 

Det er et veldig surt problem for de det skjer med, men sånn er det dessverre. Overrasker meg heller ikke om noen av de russiske operatørene har guffet på litt på sendestyrken/retningen av antennene.

Lenke til kommentar

Å "skifte fra automatisk til manuell i menyen" er sikkert lett for oss tech-savvy unge, men prøv å fortell det til bestemor eller mammaen på 50 som har en Nokia 2110 og 6 unger å holde styr på. Det går like høyt over hodet på dem som et gjennomsnittlig Braathens-fly.

 

Selvsagt er det Telenor sitt ansvar, vi betaler dem for å ha telefonabonnement, da skal vi ikke måtte drive techsupport selv i tillegg.

 

Herlighet! Skal det liksom være Telenors ansvar at folk bor tett inntil grensa og at mobilene velger det sterkeste nettet automatisk, slik de faktisk er tiltenkt? Rull inn litt da "frøken"....

Hva med de russiske operatørene som setter opp så sterke antennemaster som "tilfeldigvis" blir plukket opp av norske mobiltelefoner da? Har ikke de noe ansvar da hvis du først skal tillegge ansvar?

 

En stor del av ansvaret ligger vel faktisk også på eier av telefonen som i det minste bør gidde å prøve å sette seg inn i hvordan dette kan gjøres. Det er ikke vanskelig å finne ut av dersom man tar seg bryderiet med å dra av plasten rundt bruksanvisningen....og klarer man ikke å lese seg frem til det, så finnes det hjelp å få....men å mene at det er Telenors ansvar blir bare for dumt!

Å lese en bruksanvisning har vel heller aldri vært techsupport...

Endret av zannas
Lenke til kommentar

Syns dere er litt for båløyde og naive her! Dette er selvfølgelig et politisk plott fra Russland hvor de med viten og vilje har satt opp unødvendig sterke sendere rett ved Norskegrensa (eller lurt inn noen på feil side kanskje??). Med den hensikt på svindle ærlige Norske nordboere for sine hardt opptjente trygdepenger! Det er sådan verken Operatørene eller kundenes ansvar å holde styr på dette, men heller Den Norske stat og våre politikere/ambasadører som må ta opp kampen for å bringe de skyldige til galgen!

 

XD

 

(Ja, dette var en spøk!)

Lenke til kommentar
Å "skifte fra automatisk til manuell i menyen" er sikkert lett for oss tech-savvy unge, men prøv å fortell det til bestemor eller mammaen på 50 som har en Nokia 2110 og 6 unger å holde styr på. Det går like høyt over hodet på dem som et gjennomsnittlig Braathens-fly.

 

Selvsagt er det Telenor sitt ansvar, vi betaler dem for å ha telefonabonnement, da skal vi ikke måtte drive techsupport selv i tillegg.

 

Siden Braathens ikke flyr lenger så burde det jo ikke være noe problem da? :D(selv om det meste av flyene de flyr i SAS farger idag)

 

Men sjansen er jo at en av de seks ungene er tech-savvy, eller at de har noen bekjente som er det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...