Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Vivaz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

8MP kamera ? Har vanskelig for å tro at bildene kan bli så bra med å presse optikken på megapixels, eller går de i samme megapixel fella som kompaktkamera har lidd av ?

 

Tviler ikke på at bildene var gode under normale forhold, men er kameraet testa under vanskeligere forhold også ?

 

Meh, kanskje bare meg som ikke henger meg på mobil fronten lenger..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Startet en Vivaz opp i går etter jobb. Ingen kinetisk scrolling, og i motsetning til nyere Nokia kommer ikke QWERTY-tastaturet automatisk når telefonen legges på siden mens du skriver. De to tingene må sies å være mangler nå som både Omnia HD (5th), N97/N97mini/5800/5230/5530 (5th) klarer begge de to nevnte punktene. Sony Ericsson skal ha skryt for å ha installert "samtaler" under meldinger, men pes for at dette grensesnittet ikke er standard. Det må åpnes bevisst, vanlig mottak av melding leder IKKE til dette programmet.

 

Hvis Sony Ericsson lager en SW-oppgradering som retter på dette har jeg pent lite å utsette på telefonen, rent bortsett fra at kamerakvaliteten er mye dårligere enn Satio (Xenonflash ftw!)

Lenke til kommentar

Startet en Vivaz opp i går etter jobb. Ingen kinetisk scrolling, og i motsetning til nyere Nokia kommer ikke QWERTY-tastaturet automatisk når telefonen legges på siden mens du skriver. De to tingene må sies å være mangler nå som både Omnia HD (5th), N97/N97mini/5800/5230/5530 (5th) klarer begge de to nevnte punktene. Sony Ericsson skal ha skryt for å ha installert "samtaler" under meldinger, men pes for at dette grensesnittet ikke er standard. Det må åpnes bevisst, vanlig mottak av melding leder IKKE til dette programmet.

 

Hvis Sony Ericsson lager en SW-oppgradering som retter på dette har jeg pent lite å utsette på telefonen, rent bortsett fra at kamerakvaliteten er mye dårligere enn Satio (Xenonflash ftw!)

 

Etter hva mobil.se skriver, så liker de menyene til SE mye bedre enn den gamle trauste trege S.60 standardmenyen. At tastaturet ikke kommer automatisk, kan sikkert stilles inn i et menyvalg, eller så snakker vi om en ubetydelig bug. Det er ikke uten grunn de utroper denne til den beste S60 telefonen med trykkfølsomt UI.

Kamerakvaliteten er vel ikke mye dårligere? Den har vel en svakere blits, men ellers så får den jo kun skryt av kameraet.

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Etter hva mobil.se skriver, så liker de menyene til SE mye bedre enn den gamle trauste trege S.60 standardmenyen. At tastaturet ikke kommer automatisk, kan sikkert stilles inn i et menyvalg, eller så snakker vi om en ubetydelig bug. Det er ikke uten grunn de utroper denne til den beste S60 telefonen med trykkfølsomt UI.

Kamerakvaliteten er vel ikke mye dårligere? Den har vel en svakere blits, men ellers så får den jo kun skryt av kameraet.

 

Jeg stiller meg ikke på lag med mobil.se, - jeg taler av eget synspunkt. Det kan ikke stilles på hvorvidt skjermtastaturet skal oppføre seg slik jeg beskriver: Ubetydelig for deg, irriterende for meg. Kapish? Og før du begynner: Dette irriterte meg på 5800 også, men her har software blitt oppdatert til å ordne dette. Nyeste sw til Satio har stadig ikke rørt ved dette. Ved demo i butikk er det åpenbart at kunder forventer at f.eks Satio og Vivaz skal ha kinetisk scrolling (og pinch-to-zoom... Damn you, ifon..). Dette ser jeg: Det er kinetisk scrolling på web/galleri, men ikke kontakter og menyer? Tåpelig. Legg det inn systemwide slik Samsung/HTC/Nokia har gjort. Hvis noen fra SE leser denne posten, ta tak i dette. Det vil forbedre opplevelsen. And it's easy to fix.

 

Igjen, hva andre testere opplever får de begrunne i sin test. Mitt synspunkt er at kameraet ikke holder mål i forhold til f.eks Satio. Linsen fanger altfor lite lys, og jeg sier meg ikke hysterisk fornøyd med de bildene jeg tok i litt mørkere omgivelser: Her kommer fotolys til kort. Det jeg derimot digger med Vivaz er størrelsen VS innhold; det er mye for pengene.

 

Menyen er rask den, men hva er vitsen med samtaler dersom telefonen ignorerer denne funksjonen helt til du selv åpner den? Har et brillefint program på min E72/N97 som heter ThreadSMS. Dette programmet overtar sms-funksjonen i den forstand at nye meldinger åpnes direkte i ThreadSMS-UI. Måtte riktignok betale for det, men jeg vil mye heller bruke noe som fungerer, og betale litt for det, enn å ende opp med å overse en funksjon som blir for mye knot å bruke.

 

Totalinntrykket mitt er at denne telefonen vil selge godt, og utover det er jeg ikke noen stor fan av å sette karakter på det hele. For meg er det viktigere å vurdere om telefonen dekker behovet til den enkelte. For meg ble den ikke noen arvtager til min Satio, men det er kanskje et fint steg opp for en som går fra W995/W715 og vil ha Sony Ericsson.

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Jeg savner at testen nevner at mobilen har kontinuerlig autofokus under filming. Så vidt jeg har fått inntrykk av er det i stor grad dette som gjør filmingen langt bedre enn på Omnia HD. Hvis det er så viktig bør det også nevnes.

 

Det trekkes for manglende DivX-støtte, da bør det i samme slengen informeres om at betalbar programvare ordner dette relativt enkelt.

 

Fin mobil fra SE :)

Lenke til kommentar

Jeg savner at testen nevner at mobilen har kontinuerlig autofokus under filming. Så vidt jeg har fått inntrykk av er det i stor grad dette som gjør filmingen langt bedre enn på Omnia HD. Hvis det er så viktig bør det også nevnes.

 

Det trekkes for manglende DivX-støtte, da bør det i samme slengen informeres om at betalbar programvare ordner dette relativt enkelt.

 

Fin mobil fra SE :)

 

GSMArena.com opplyser at Vivaz har kontinuerlig autofokus på video. Fungerer veldig bra, kamera leter også etter ansikt på auto.

 

http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_vivaz-3022.php

Lenke til kommentar

Jeg savner at testen nevner at mobilen har kontinuerlig autofokus under filming. Så vidt jeg har fått inntrykk av er det i stor grad dette som gjør filmingen langt bedre enn på Omnia HD. Hvis det er så viktig bør det også nevnes.

 

Det trekkes for manglende DivX-støtte, da bør det i samme slengen informeres om at betalbar programvare ordner dette relativt enkelt.

 

Fin mobil fra SE :)

Hei,

takk for tilbakemelding. At Vivaz har kontinuerlig autofokus er trukket frem i testen:

"Ikke minst fokuserer Vivaz kontinuerlig under filming."

 

Du har helt rett i at programvare som spiller Divx er å få kjøpt, alternativt kan man konvertere filmene til et format som Vivaz støtter.

Lenke til kommentar

Jeg savner at testen nevner at mobilen har kontinuerlig autofokus under filming. Så vidt jeg har fått inntrykk av er det i stor grad dette som gjør filmingen langt bedre enn på Omnia HD. Hvis det er så viktig bør det også nevnes.

 

Det trekkes for manglende DivX-støtte, da bør det i samme slengen informeres om at betalbar programvare ordner dette relativt enkelt.

 

Fin mobil fra SE :)

 

Ja, mobilen er flott den, men man kan jo også understreke at det finnes gratis programvare som lar deg spille av DivX på telefonen, så å trekke for dette blir kanskje litt i overkant idiotisk?

Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemelding. At Vivaz har kontinuerlig autofokus er trukket frem i testen:

"Ikke minst fokuserer Vivaz kontinuerlig under filming."

Takk for svar, jeg var visst blind :)

 

Du har helt rett i at programvare som spiller Divx er å få kjøpt, alternativt kan man konvertere filmene til et format som Vivaz støtter.

Men jeg har ikke rett i at det bør nevnes?

Lenke til kommentar

Resistiv skjerm på kun 3,2 tommer med S60?

 

THIS IS 2010 PEOPLE!

 

Resistiv tjener mange formål. Bruk med hansker og sågår mer nøyaktig peking med penn. Men utover det så foretrekker jeg Kapasitiv som mange andre :)

Jeg er klar over fordelene :) Men ulempene er verre. Bare at teknologien ikke tillater ripefritt glass er stor nok grunn for meg til å styre unne, desverre.

 

Problemet med resistiv i denne telefonen, er at den selges mot ungdom. Ingen ungdom jeg selv har hørt om foretrekker resistiv. Det er faktisk ofte jeg ser folk i 15-25-gruppen ikke engang forstår forskjellen, og bare sier at "den har dårlig touch".

 

Konklusjonen blir vel at SE bør satse på kapasitiv etter det Iphone gjorde med verden. Og kanskje til og med Android? Det er lettere enn Symbian (for øyeblikket hvertfall :p ).

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at programvare som spiller Divx er å få kjøpt, alternativt kan man konvertere filmene til et format som Vivaz støtter.

Men jeg har ikke rett i at det bør nevnes?

Hei,

både ja og nei..:p Noen ganger kan det bli litt mye gjentakelse å nevne f.eks. at man kan installere en Divx-spiller i hver eneste test av S60-telefoner. Uansett så er vi som tester selvsagt klar over det slik at det blir tatt med i karaktervurderingen uavhengig om vi eksplisitt nevner det i testen.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt Vivaz til den kunden som satte video og størrelse som sine mest viktige kriterier. Kjenner du mange som passer inn i denne gruppen?

 

Ulogisk og sporadisk plassering av kinetisk scrolling, halvhjertet implementering av egne menyer(Kan man i det hele tatt bytte ut Twitter med noe man faktisk har bruk for?), halvhjertet implementering av trådet sms (må åpnes via meldinger, kommer ikke opp automatisk ved nye meldinger), og til syvende og sist middels god kamera fortjener IKKE generell anbefaling. Til tross for at telefonen er utstyrt med 720Mhz tar det ikke 0,5 sekunder å åpne menyen, og du rekker faktisk å se at den må bruke litt tid på å skalere om alle ikonene pga en eller annen iboende bug. Bølgene hakker også, for øvrig.

Endret av hernil
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...