Gå til innhold

G.ho.st legges ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det store problemet med nettbaserte "operativsystemer" er at ytelsen aldri vil bli god. Vi har en stor fysisk begrensning som er lyshastigheten i fiber. Et signal rundt jorden vil teoretisk bruke minst 134ms (cirka) på korteste vei, men så går fiber i et nettverk og vi har switcher, routere osv. For å få brukbar ytelse må brukeren til en hver tid ha en server som ligger nær brukeren. Men selv lokale tynnklienter har ikke god nok ytelse i dag, så dette vil nok ikke være brukbart til mer enn helt elementære ting.

 

Nettbasert lagring (til backup, overføring osv.) er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

@efikkan:

 

Du har basert tallet ditt på lys i vakum, og også rundt ekvator. For å kverrulere litt så tror jeg avstanden rundt ekvator må bli den lengste da det er omkring der jorden buler mest ut som følge av dens rotasjon.

 

Hva er hastigheten for lyset når det går gjennom fiberoptikken, noe lavere eller nokså lik c?

Lenke til kommentar

Kan jo forklare hvordan efikkan sannsynligvis regnet på dette:

 

diameter ekvater: 40 tusen kilometer

c-hastighet tilnærmet lik: 300 tusen kilometer per sekund

 

300 tusen delt på 40 tusen gir svaret 7,5 runder rundt jorden på 1 sekund for lyset i vakum.

 

1 sekund = 1000 millisekund

 

1000 / 7,5 = (avrundet til) 134 millisekund

 

Nå er jeg ikke så skarp på kulerunde objekter, og for alt jeg vet så strekkes kanskje lengden til nær 40 tusen kilometer over alt når en klemmer på ballen. Men jeg holder en mulighet åpen for en kortere vei en der jorden buler mest.

 

Digresjon:

Så om dere følger ekstra nøye med, og teller antall runder Supermann bruker per sekund for å redde dama si fra jordskjelvets svøpe så.. :dribble:

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg vil minne om at det er tiden fra et punkt til motsatt side av jorden og tilbake jeg har estimert raskt, signalet må frem og tilbake, ellers vil ikke systemet kunne brukes.

 

Og siden fiberkabelen fra et vilkårlig punkt til motsatt side av jorden så godt som aldri går korteste vei, blir altså forsinkelsen større. Poenget mitt her var uansett å tallfeste størrelseordenen til forsinkelsen, ikke finne det eksakte tallet med 15 sikre siffer. Vi vil altså aldri slå dette tallet. Jeg tok dette frem for å vise at det aldri vil bli akseptabelt å kjøre et "operativsystem" over nett fra én server til hele verden, og at de må være veldig nær brukeren. La nå diskusjonen handle om hva dette betyr, ikke akkurat tallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...