Gå til innhold

Spennende, kompakt og langt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har de variabelt sideforhold? Det kan jo skyldes at de har kopiert Panasonic og bruker forskjellige deler av sensoren for å få konstant diagonal med forskjellige sideforhold.
Ja det var også mit første gæt, men med udgangspungt i 4000x3000 for 4:3 sensor ville 3:2 (hvis det også skulle være 12M) fx kunne være 4236x2824, og derfor brutto kun kræve 4236x3000=12.7M, altså 6% ekstra (sqrt(9/8)≈1.06)

 

Men hvis det er lavet på den pudsige måde at 3:2 er 4500x3000, ja så kan vi komme tæt på de 14M... Men så er det pudsigt at de ikke reklamerer med det som 14M, så det er nok ikke forklaringen... :hmm:

Lenke til kommentar

Tror ikke sensoren er 4:3 hvis det er tilfellet.

 

LX3 har i hvert fall en 3:2-sensor med 11.3 millioner fotodioder (4116*2744). Men i 3:2-modus utnytter det bare knapt 10 (3:2-filer fra LX3 er på 3776*2520 piksler). Ytterkantene blir ikke brukt.

 

Hvis vi antar sensoren er 3:2-format og 3:2-modus utnytter 92% av pikslene langs en akse (samme som LX3, altså), så skulle totalt antall sensorpiksler bli ca. 14-14,5 Mp (12,2 Mp * (1/0.92)^2 = 14,4 Mp).

Lenke til kommentar
Tror ikke sensoren er 4:3 hvis det er tilfellet.

 

LX3 har i hvert fall en 3:2-sensor med 11.3 millioner fotodioder (4116*2744). Men i 3:2-modus utnytter det bare knapt 10 (3:2-filer fra LX3 er på 3776*2520 piksler). Ytterkantene blir ikke brukt.

 

Hvis vi antar sensoren er 3:2-format og 3:2-modus utnytter 92% av pikslene langs en akse (samme som LX3, altså), så skulle totalt antall sensorpiksler bli ca. 14-14,5 Mp (12,2 Mp * (1/0.92)^2 = 14,4 Mp).

Ja det kunne lyde som det er forklaringen :-)

Mon det er fordi begge fabrikater bruger en sensor der er for stor i forhold til hvad optik kan levere uden alt for meget vignettering?

I givet fald så skal vi nok huske at regulere det når man ser på sensorstørrelse, så de officielle 1/2.3" skal så justeret med de 92% til 1/2.5" (ud over den vanlige faktor cirka 2/3 for reelt effektiv diameter)

Lenke til kommentar

Mjo, men det er allikevel på en annen skala. Jeg så kjapt over en håndfull speilreflekskameraer med 3:2-sensor, og der ser det ut som om pikseltall typisk er 4-6,5% lavere enn antall fotodioder, for LX3 er det snakk om 15% i 3:2-modus. For GH1 som har en tilsvarende løsning er det 19%.

Lenke til kommentar
Ja det kunne lyde som det er forklaringen :-)

Mon det er fordi begge fabrikater bruger en sensor der er for stor i forhold til hvad optik kan levere uden alt for meget vignettering?

I givet fald så skal vi nok huske at regulere det når man ser på sensorstørrelse, så de officielle 1/2.3" skal så justeret med de 92% til 1/2.5" (ud over den vanlige faktor cirka 2/3 for reelt effektiv diameter)

Jeg vet ikke om det egentlig finnes noen standard måte å oppgi sensorstørrelser og -pikseltall på, kan godt være forskjellige produsenter har forskjellige konvensjoner på den fronten. Det kan godt være sensorstørrelsen som blir oppgitt faktisk er utnyttet område.

 

Og i tillegg til at bayerinterpoleringen medfører at fotodiode != piksel, så har sensorer ofte "svarte" fotodioder som ikke blir eksponert for lys og som brukes til å estimere termisk støy. Jeg vet ikke om det er vanlig å oppgi dem som del av bruttopikseltallet eller ikke.

 

Og off-topic: jeg henger for mye rundt med nordtrøndere. Jeg klarer ikke å lese artikkeloverskriften uten å tenke "sa brura" :blush:

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det egentlig finnes noen standard måte å oppgi sensorstørrelser og -pikseltall på, kan godt være forskjellige produsenter har forskjellige konvensjoner på den fronten. Det kan godt være sensorstørrelsen som blir oppgitt faktisk er utnyttet område.

.

.

.

Efter dpreview at dømme, så er de "sensorstørrelser" der angives lidt som med tv-skærme, udover det der er brugbart (endsige aktivt).

 

Her ses at der gælder at den BRUGBARE del af sensor er OMTRENT 2/3 af den postulerede

sensorstørrelse, sædvanligt reklamefusk... :(

 

At nogle kameraer så kun udnytter fx de 92% af de mulige var nyt for mig. :cry:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...