Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst]Utendørsbelysning LED 12v - Vil dette gå?


Anbefalte innlegg

 

Hei

 

Jeg har en case angående utendørsbelysning og trenger deres ekspert hjelp, tips og råd.

 

Casen er at jeg har tenkt å lyse opp rekkverket på terrassen i tillegg til noen punkt i et tak som går over en del av terrassen.

Det jeg satser på er en forholdsvis billig løsning basert på LED lys. Har kommet frem til følgende

 

Jeg har nå kjøpt inn flere slike pakker med ledlys der hvert LED lampe har 5 dioder (Vet at dette vil ikke lyse masse opp, men det er akkurat det som er meningen). Hver pakke inneholder 2 rekker med 4 slike LED lamper som er koblet sammen. Dette er noe som egentlig er tiltenkt å ha på bil og går derfor på 12V og tåler vann. Siden dette går på 12 volt har jeg derfor kjøpt en transformator som er beregnet for LED og som har 220v inn og 12v ut.

 

Transformatoren:

post-119937-1262896196_thumb.jpg

Som dere ser så kan denne tåle 30w og der bør holde i massevis nesten uavhengig av antall slike LED lamper håper jeg. Jeg kommer til å sette på en stikkontakt og da gjerne med en slik sensor "lys kommer på når det er blitt mørkt sensor".

 

 

LED lampene:

post-119937-1262896274_thumb.jpg

Det jeg tenkte var å å lage hull i terrassebordene ytterst langs rekkverket og dermed stappe disse LED lampene opp fra undersiden slik at de kommer i flukt med terrassebordene. Antallet jeg trenger bortover vil nok være litt avhengig av hvor godt lys det blir.Det som er greit med disse lampene er aat de er vanntett i tillegg til at de har "ører" så de er enkel å skru fast.

 

 

Terrassen/Rekkverket:

post-119937-1262896282_thumb.jpg

Slik ser rekkverket ut (er malt hvitt nå). Så det langs rekkverket på innsiden nedfelt i terrassebordene jeg ønsker disse LED lampene.

 

Så her er hva jeg lurer på:

- For det første vil dette kunne gå.

- Hvordan er det med 12v og eventuelle brannfare etc?

- Hvilken kabel skal jeg bruke (type/tykkelse etc.)? De som går til disse lampene er veldig tynne.

- Jeg tenkte å legge denne kabelen i en sløyfe og så koble disse lampene på denne. Hvilken koblingsløsning bør jeg velge? koblingsklemmer? vrihylser, koblingsplint?

 

Kommer sikkert på flere spørsmål etterhvert.

Takker for all respons!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei igjen folkens!

 

Da er lysene på plass og dette fungerer utmerket og må være den billigste løsningen på utvendige spotter noen sinne. Dette i henhold til både pris og forbruk (30 Watt tilsammen.

 

Terrassebordene var litt tykkere enn spottene slik at løsningen ble å borre et litt større hull 5 mm ned (38 mm) og deretter borre rett igjennom bordene med en hullborr med samme dim som spottene (34 mm). Da fikk jeg en kant øverste hvor jeg la ned runde plexiglass på silikon slik at dette låg i flukt med bordene. Disse glassene sagte jeg ut av billig plexiglassplate fra Clas Ohlson.

 

For de som ønsker å gjøre det samme legger jeg her ut linker til hva en trenger og hvor en for kjøpt det, samt ca priser:

 

- Spotter:Spottene finner du her Pris 14.83$ for en pakke med da 2 lenker a 4 spotter. Altså 8 spotter totalt.

- Trafo: trafo finner du her! Pris kr 189

- Plexiglass: Plexiglass finner du her Pris kr 59 pr plate.

 

Ekstra matriell finner du på biltema:

- Støpsel: Støpsel Pris kr 14,90 (Fra trafo til stikk kontakt, trenger også mer kabel og en kobling hvis du må ha lengre kabel enn den biten som følger med trafoen.

- Sukkerbit: Sukkerbit Pris kr 16,90 (2 stk i hver pakke og kjøp den for bruk av 1.5 mm2 kabel.

- Kabel: Oval kabel Pris kr 64,60 (rull på 25 meter)

- Kabelklammer: Kabelklammer Pris kr 69,90 pr pakke med 100 stk.

- Skjøtehylser: Skjøtehylser Pris kr 24,90 pr pakke med 25 stk.

- Kabelskotang: Kabelskotang Pris kr 199

- Avisoleringstang: Avisoleringstang Pris kr 99

- EL-Teip: Hvit elteip Pris kr 11,90 pr rull. Kan bruke krympestrømper og varmepistol hvis en heller ønsker dette.

 

Hvis en ikke har dette fra før så kan dette være greit å ha:

- Hullsagsett: Hullsag sett Pris kr 499 (bruke dette til å skjære ut plexiglass

- Treborr: Tre borr Pris kr 79,90 (brukte denne til å lage hullene i terrassebordene i 2 omganger for å få den kanten til plexiglass)

- Blank Silkon

 

Totalt for mine 36 spotter i tak/gulv brukte jeg rundt 1500 kr og det er ikke gale med alt inkludert i tillegg til at en bruker bare 30 watt på dette! Spottene varer en plass mellom 20000-30000 timer. Derfor kan det være greit å kjøpe noen ekstra slik at en kan skifte dem ut når det trengs!

 

Her kan dere se bilder over hvordan det ble:

post-119937-1272410054,9411_thumb.jpg

 

post-119937-1272410065,0888_thumb.jpg

 

post-119937-1272410074,4079_thumb.jpg

 

post-119937-1272410084,953_thumb.jpg

 

post-119937-1272410092,5627_thumb.jpg

 

post-119937-1272410099,8399_thumb.jpg

 

post-119937-1272410106,2409_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ble bra dette.

Håper du isolerte koblingene godt og beskyttet de fra vær og vind.?

Det vil i såfall forlenge levetida på anlegget.

Selv hadde jeg brukt limstrømpe(krymspestrømpe med lim) og uisolerte kabelsko over skjøtene.

 

Isolert kabelsko(koblet med overlapp) der ____ tilsvarer kabelsko:

 

____ Leder "A"

Leder "B"_____

 

Deretter isolert desse separat med vanlig krympestrømpe, for så å ha limstrømpe over hele kobling. Limstrømpa litt inn på hver kabelkappe.

Resultat: Pottetett, ganske strekksterk og tynn kobling. =)

Et lite tips.

 

EDIT: Diskusjon.no godtok visst ikkje mellomrom for å skille ____ fra hverandre. Flyttet teksten forran i stedet.

Endret av ThOms-N
Lenke til kommentar

Ble bra dette.

Håper du isolerte koblingene godt og beskyttet de fra vær og vind.?

Det vil i såfall forlenge levetida på anlegget.

Selv hadde jeg brukt limstrømpe(krymspestrømpe med lim) og uisolerte kabelsko over skjøtene.

 

Isolert kabelsko(koblet med overlapp) der ____ tilsvarer kabelsko:

 

____ Leder "A"

Leder "B"_____

 

Deretter isolert desse separat med vanlig krympestrømpe, for så å ha limstrømpe over hele kobling. Limstrømpa litt inn på hver kabelkappe.

Resultat: Pottetett, ganske strekksterk og tynn kobling. =)

Et lite tips.

 

EDIT: Diskusjon.no godtok visst ikkje mellomrom for å skille ____ fra hverandre. Flyttet teksten forran i stedet.

 

 

Det er nok en bedre løsning det du sier. Og jeg tenkte å bruke krympestrømper med varmepistol for å få det helt tett. Men pga de ikke hadde hvite krympestrømper så ble det hvit teip. Burde brukt krympestrømper og så hvit teip, men nå er all koblinger under tak eller terrassebord så får jeg håpe at det holder. Hvs det går gale så får jeg ta den jobben med å skifte ut teip til krympestrømper & limstrømper.

Det har regnet mye den siste uken og alt funker fortsatt så det er no bra, det blir selvsagt spennende å se om det holder i fremtiden og ikke minst når vi får en ny vinter!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...