Gå til innhold

Gromglass nå også til Canon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cosina i Japan produserer produktene for Carl Zeiss. Produktene designes i Oberkochen i Tyskland. Cosina er også produsent av andre kjente merkevarer som Contax og Zeiss Ikon. Sony har også i samarbeid med Carl Zeiss produsert objektiver til deres egen Alpha-serie. Carl Zeiss (Tyskland) produserer mest høypresisjonsinstrumenter og optikk til medisinsk utstyr.

 

JadedGamer: Helt klart en definitiv konkurrent når det gjelder oppløsningsevne, farger og mikro-kontrast. Byggekvalitetsmessig ligger objektivene over Canon når det utelukkende blir brukt ekslusive materialer. Ingen plast på fokusring for eksempel, og bajonettfeste for kamera, solblender og filter i metall.

 

Mange klager på manglende autofokus (hvorfor?) i objektivene til Carl Zeiss, men jeg vil heller ha presis og silkemyk fokusring fremfor autofokus på disse objektivene. Svært lang vandring på fokusringen gir mye "skruing", men uovertruffen presisjon sammen med en stor og god søker. Personlig tar jeg bedre bilder når jeg må "stoppe opp" å gjøre ting manuelt.

 

Som med alle "luksusmerker" så koster det å være kar. Jeg føler større glede ved fotograferingen min når det kommer til kvaliteten på mekanikken, men også den strålende (unike?) bildekvaliteten objektivene gir.

Lenke til kommentar

Helt riktig det du sier Ole_Gunnar.

 

ARRI og Zeiss samarbeider om cinemaoptikken. ARRI er kanskje mest kjent for Arriflex 35, men også optikken som for eksempel "Master Prime", "Master Macro 100". Master Prime har brennvidder fra 14mm til 150mm med en lysstyrke på T/1.3.

 

Enda mer kjent er Zeiss Makro-Planar 100mm f/2.0 som også er et samarbeid mellom ARRI og Zeiss. Helt fantastisk optikk. Punktum.

 

Det råeste jeg vet ARRI produserer er deres Arriflex 765 videokamera. Et beist på 32kg som bruker 65mm film som gir 2-100 bps. Scannet over til 4K (4096x3072 piksler) er vel dette noe av det aller beste man kan oppdrive av kvalitet, men det koster.

Lenke til kommentar

Gromt er det jo, men Canon's 35mm f1.4 er jo ikke så mye dyrere, og med fordeler som autofokus, ett blendertrinn og værtetting.

 

Hadde det veid halvparten ville det vært en super sak, men når det veier såpass mye er det uaktuelt for meg.

 

For de som filmer mye må det være en fin sak siden man får bedre kontroll på fokusen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...