Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Arild Abrahamsen- noen erfaringer?


Meg8

Anbefalte innlegg

Vurderer å oppsøke den mye omstridte Arild Abrahamsen i Svinndal angående rygg- og kneproblemer. Han har jo vært mye omtalt i media, og er visst veldig omstridt blandt andre leger.

 

Er det noen som har noen erfaringer med ham og kan anbefale/fraråde meg å dra til ham?

 

Takknemlig for eventuelle svar. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Ingar_*
Vurderer å oppsøke den mye omstridte Arild Abrahamsen i Svinndal angående rygg- og kneproblemer. Han har jo vært mye omtalt i media, og er visst veldig omstridt blandt andre leger.

 

Er det noen som har noen erfaringer med ham og kan anbefale/fraråde meg å dra til ham?

 

Takknemlig for eventuelle svar. :-)

 

Ja, min kone, kolleger og jeg har brukt ham over lengre tid. Han er utdannet fysioterapeut og lege, og har drevet med orthomolekylær medisin i mange år. Tror jeg leste 25 år et sted. Han er veldig opptatt av ÅRSAKER til våre plager, og ikke SYMPTOM-behandling som mange i norsk helsevesen er så veldig gode på. La meg dele et eksempel fra meg selv:

 

Jeg har gått fast til kiropraktor i ca 30 år (samt akupunktur, homeopat, fysioterpeut....) mot smerter og ubehag fra nakke/skuldre pga 3 kollisjoner som alle i større eller mindre grad gav meg whiplash. Når det låser seg bak der har jeg ingen valg (fysioterepeut eller lege hjelper ikke) annet en å få "knekt opp" igjen, men det varer jo max et par uker, avhengig av hva jeg gjør av dumme løft og manglende bevegelse. Så la meg si et snitt på 25 behandlinger hvert år i 30 år ganget med et honorar på et snitt på kr 250,- gir meg et hint om at jeg ikke skal ta fram kalkulatoren, for det er jo helt spinnvillt!!! Altså hadde jeg ikke mye å tape på å ta en førstegangetest hos Arild til 2500,- og intravenøse doser deretter til kr 800,- pr stk. Men hør nå på hans diagnose etter første test (tar alle mulige forbehold mot misforståelser mellom hva han sa og hva jeg oppfattet :D ) : Etter whiplashene har nervene i nakken, bla de autonome (de som vi ikke styrer selv) blitt skadet. Og skadede nerver som får arsenikk, begynner å "sprelle" og gir muskulaturen beskjed om å spenne seg (og da drar de også hvirvlene ut av posisjon). "Ja, men jeg spiser da #%&/@£$ ikke arsenikk, mann?!?!?" "Joda, det finnes arsenikk i torsk, tunfisk, oppdrettsfisk og alt av skalldyr" forteller Arild, (unntatt egg :D red. anm. ).

 

Så derfor kuttet jeg ut alt dette som jeg var så glad i .. torsk, reker, krabe, tunfisksalat...., men ved hjelp av dette og noen "kick-"behandlinger av Arild, så har jeg ingen fler plager. Det er et halvt år siden jeg var hos kiropraktor!!!! Og i våres og før det, var jeg der ukentlig!!!

 

Kortversjonen av story nr 2: Vondt i bekkenet, smerter nedover underkanten av høyre lår.... legene sier ischias og/eller slitasje. Spis Voltaren! Arild sier...hold fast... prostatabetennelse!!!! Jammen, jeg har da for "#¤%&@£$ ikke noe problem med prostata'n! Arild: "Neida, dette kan du ha gått med i flere år uten å merke det, men betennelsen har trigget muskulaturen i hoft/bekken over lang tid og er stein hard og stram, men det har vi fikset før".

 

En kjent skiløper skøytet som "ei kråke" den ene dagen "og som "en gud" den neste og treneren lurte på hva i h.. Arild hadde gjort.

 

Har hatt noen behandlinger og er snart i mål. Livet er dramatisk forbedret etter å ha blitt kvitt disse kroniske smertene. Neste oppgave han skal kikke på er øresus/tinitus som jeg fikk etter behandling av nakken hos en klønete kiropraktor for halvannet år siden. MEN... kiropraktorene har mange gode behandlingsmetoder for akutte skader. Jeg gikk rett til en kirop med en prolaps, og ble fin etter få behandlinger, men de behandler for mye de ikke finner årsaken til, men der er de i veldig godt selskap blant alle de som motarbeider Arilds metoder og tanker.

 

Han tenker å la kroppen lege seg selv, og gir intravenøs næring som trengs for denne oppgaven. Det han har som spesialfelt er å kartlegge ÅRSAKENE til SYMPTOMENE, og det er her han er så innmari god! I tillegg vet han når han skal si stopp, nei, og "gå til en vanlig lege". Han er proff, og det skjønner du fort! Fleipen henger løst, men han vet hvor grensene er !

 

Jeg har aldri følt meg i så trygge hender hos en lege, og er bekymret over den enorme kunnskapen og erfaringen som forsvinner med ham, fordi han er blitt ledd av, driti ut og motarbeidet av alt og alle av leger og andre som kunne bragt legestanden opp på et helt annet nivå ved å anerkjenne hans metoder. Han orker ikke kjempe mer for aksept i fagmiljøet, men ta en tur til venteværelset hans og se alle bildene og historiene fra idrettsutøvere i toppnivået og "vanlige folk" som har fått et forbedret liv etter hans behandling. Og med det samme du er på venterommet.... nyt stemningen og den kontinuerlige fleipen mellom"personalet" og "pasientene". Vi tar og gir "så hatten passer". De pripne blir sure, røkla har aldri hatt det bedre :))))

 

Så, god tur til Svinndal !!!!

Lenke til kommentar

Jeg har selv bechterew og var veldig plaget av smerter i halvannet års tid og ble veldig stiv. Dette har jeg blitt kvitt 99% av og i prosessen så tror jeg at jeg kom over en del ting og hadde noen erfaringer som kan være nyttig for andre med andre typer rygglidelser og lignende.

 

Det første jeg gjorde var å skifte fra å gjøre andre typer yoga til å gjøre Iyengar yoga som er en ekstremt presis og teknisk fokusert yoga. Det hjalp en god del fordi kroppen min ble raskere strukturert helt riktig. Jeg begynnte også å gjøre mye pilates. Det hjalp enda mere fordi det styrket og strukturerte muskulaturen i mage og nedre rygg regionen og langs ryggraden på en veldig god og riktig måte. Denne stabiliseringen gjorde at de fleste smertene forsvant. Så tok jeg en ayurvedisk (indisk yoga medisin) detox i sommer i India. Dette fjernet nesten all stivheten min. Jeg hadde vært veldig myk, men var blitt stiv av bechterewen men i løpet av detoxen ble kroppen min som smør i forhold til hva den hadde vært. På dette stedet så gjorde de yoga med haugevis av hjelpemidler som en slags strekkbenker og "hodestående" hengende i et tau fra taket uten at hodet når bakken. Dette gjorde at jeg fikk strukket ryggraden noe sinnsykt og dermed skapt masse avstand mellom diskene noe som hjalp meg noe sinnsykt. Jeg møte også der en yogalærer som etter en bilulykke hadde fått fire disker utglidd omtrent så mye som det kan la seg gjøre. Hun hadde helbredet seg selv fullstendig gjennom yoga og sa at 100% av forbedringen hadde kommet gjennom å få strukket ryggraden så mye at det hadde blitt masse plass for diskene til å komme på plass igjen. Det som kalles et inversion table kan være et billig og bra alternativ for å oppnå en tilsvarende effekt hjemme. Da henger man i et slags spenn på en innretning som gjør at du får strukket ryggen.

 

Jeg har også tatt en haug med fysioterapibehandlinger av ymse slag. Det som virkelig har hjulpet var myofacial integration og cranio sacral terapi. Her jobber de med å få bindevevet i hele kroppen på plass. Først en serie på 12 behandlinger som strukturerer hele kroppen så 12 behandlinger som går detaljert til verks på ryggrad, sacrum og hode. Det førte til at jeg har fått tilnærmet perfekt hodlning og at dette holder seg nesten perfekt også i de fasene hvor jeg har trent lite, noe det ikke ville gjort før. De psykologiske "bivirkningene" av behandlingen var også svært, svært gode. Ulike nehandlinger som følger det som kalles anatomy trains principles og er en slags variant av rolfing er det jeg har mest tro på.

 

Jeg er overbevist om at de fleste ryggproblemer kan overkommes med riktig trening. Ved siden av Iyengar og pilates har jeg svæært stor tro på Yin Yang yoga. Dette fordi man i yin delen har tøyningsfaser som varer veldig mye lengre enn i vanlig yoga og dette gjør at man får strukket bindevevet og sener og sånt mye bedre enn ved korte strekk. Kombinert med muskeloppbygningen i yang delen så blir dette en veldig god helhet. Tai chi og qigong kan også gjøre underverker.

 

Intuflow er et treningsprogram man kan lære fra dvd og som er spesielt bra på smertereduksjon, avspenning, bevegelighet og og helse i ledd. Det gir også mye energi. Alt som er laget av han som lagde intflow, scott sonnon, har frytkelig godt rykte for å være trening som er ekstra sunn og oppbyggelig på en helhetlig måte. Sonnon har vært coach for en rekke olympiske utøvere og materialet hans brukes som bitrening av en rekke kampsportmestere og avanserte yogier.

 

Feldenkrais metoden er også en fantastisk måte å helbrede kroppen på.

 

Det har vist seg i gjenntatte studier i rundt 15 år at meditasjon har en kraftig smertedempende effekt. Et kurs kalt mindfulness based stress reduction har i år etter år fått fantastiske resultater i behandling av kroniske smertepasienter. I løpet av 2 måneder opplever de en reduksjon i smerter på rundt 40-50%. Dette er kronikkere som har en gjennomsnittstid på 8 år med ulike behandlinger mot smertene sine så vi snakker om skikkelig tøffe case. Meditasjon virker mot smerter på tre plan. Det utskilles smertedempende stoffer under meditasjon, avsepnningen reduserer smerter som helt eller delvis har sitt opphav i muskulære spenninger, og de smertene man fortsatt opplever blir man ikke så plaget av fordi man lærer en måte å være tilstede i smertene uten å bry seg av å meditere. For å forstå det siste kan dere lese artikkelen om smerte og meditasjon på hjemmesiden til Shinzen Young. Han har også en veldig god cd med veiledet meditasjon mot smerte.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg sier bare det: se opp for Arild Abrahamsen!! Det eneste han er ute etter er å tjene store penger på syke mennsker!!

Har en meget god venn som har vært der nylig. Den personen fikk betale: 11 200 kr! og har ikke blitt noet bedre. Var med min venn til mottagningen i Svinndal og der sitter sa 15-20 personer som får hans dryppbehandling. Da var vi der i sa 2 timer. Jeg undrer hvor mye Arild tjener på disse stakkare og det kun på en dag...

Dessuten prøver han å lure folk. Det stod på papiren att behandlingen skulle koste 800 kr per gang og att undersøkelsen koster 4000 kr. Når min venn skulle betale viste det seg att det var 800 kr per drypppose. Og disse setter Arild mange av, ofte 3 stk per behandling. Men da var det altså 3x800 kr=2400 kr for en behandling. Siden vill han att du kommer en 4-6 ganger minst...dere kann regne ut att mann må ha mye penger for å bli behandlet.

 

Det triste er att min venn la ut 11 200 kr og blev ikke noet bedre!! "Dryppposerne" inneholder 1 dl saltvann og i disse sprøyter Arild inn div mineraler og vitaminer. Til min venn var det jod og vitamin B9 (folat). Det er kun noen ml og jeg tipper att disse dryppposerne koster maksimalt 25 kr begrenset på hva jod og B6 koster flytende samt att mann kjøper 1 liter natriumklorid på Apoteket for sa 15 kr. Det er lønnsomt for Arild som får inn 2400 kr og har en utgift på 50-80 kr. Oftest møter du ikke Arild uten hans sekretær som setter dryppen på deg.

 

Jeg er overbevisst om att det er Arild selv som har skrivet den positive kommentaren i denne tråden. Minn venn fortalte nesten det samme. Det som også viser på en useriøs arbetsmåte er att han satt og referete/fortalte andre tidligere pasienter med dess navn og sykdommer. Han har en del "skistjerner" ute i ventrommen men flere av disse har sluttet etter å vært plaget med mye sykdom. Hadde Arild vært bra hadde sikkert de konkurrert ennå. Att de hadde med seg disse bilder til Arild hadde sikkert sin grunn i att de fikk en lavere pris.

 

Min anbefallning er att dere holder dere unna Arild i Svinndal! MEGET kostbart og uten noen bedring!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Jeg sier bare det: se opp for Arild Abrahamsen!! Det eneste han er ute etter er å tjene store penger på syke mennsker!!

Har en meget god venn som har vært der nylig. Den personen fikk betale: 11 200 kr! og har ikke blitt noet bedre. Var med min venn til mottagningen i Svinndal og der sitter sa 15-20 personer som får hans dryppbehandling. Da var vi der i sa 2 timer. Jeg undrer hvor mye Arild tjener på disse stakkare og det kun på en dag...

Dessuten prøver han å lure folk. Det stod på papiren att behandlingen skulle koste 800 kr per gang og att undersøkelsen koster 4000 kr. Når min venn skulle betale viste det seg att det var 800 kr per drypppose. Og disse setter Arild mange av, ofte 3 stk per behandling. Men da var det altså 3x800 kr=2400 kr for en behandling. Siden vill han att du kommer en 4-6 ganger minst...dere kann regne ut att mann må ha mye penger for å bli behandlet.

 

Det triste er att min venn la ut 11 200 kr og blev ikke noet bedre!! "Dryppposerne" inneholder 1 dl saltvann og i disse sprøyter Arild inn div mineraler og vitaminer. Til min venn var det jod og vitamin B9 (folat). Det er kun noen ml og jeg tipper att disse dryppposerne koster maksimalt 25 kr begrenset på hva jod og B6 koster flytende samt att mann kjøper 1 liter natriumklorid på Apoteket for sa 15 kr. Det er lønnsomt for Arild som får inn 2400 kr og har en utgift på 50-80 kr. Oftest møter du ikke Arild uten hans sekretær som setter dryppen på deg.

 

Jeg er overbevisst om att det er Arild selv som har skrivet den positive kommentaren i denne tråden. Minn venn fortalte nesten det samme. Det som også viser på en useriøs arbetsmåte er att han satt og referete/fortalte andre tidligere pasienter med dess navn og sykdommer. Han har en del "skistjerner" ute i ventrommen men flere av disse har sluttet etter å vært plaget med mye sykdom. Hadde Arild vært bra hadde sikkert de konkurrert ennå. Att de hadde med seg disse bilder til Arild hadde sikkert sin grunn i att de fikk en lavere pris.

 

Min anbefallning er att dere holder dere unna Arild i Svinndal! MEGET kostbart og uten noen bedring!

 

Må bare si at den advarselen du gir - like gjerne kan sies om absolutt alle leger 

De forsøker å finne en løsning og noen ganger funker det og andre ganger ikke 

 

Selv har jeg opplevd å bli kvitt migrene etter å ha fått sprøyter i et gammelt operasjonsarr i magen

 

Faktisk så gir jeg blaffen i å forstå hvorfor det virket, men er overlykkelig for at det faktisk fikk en stopp på ukentlige kraftige migreneanfall. 

 

Hvis du føler at det vanlige helsevesenet gjør en bedre jobb så hold deg til det, men hvis de kommer til kort, så har jeg erfart at det han har tjent på meg har han virkelig fortjent.

 

Og jeg er ikke Arild Abrahamsen - garantert

 

Vennlig hilsen 

Christian D

Lenke til kommentar

Så la meg si et snitt på 25 behandlinger hvert år i 30 år ganget med et honorar på et snitt på kr 250,- gir meg et hint om at jeg ikke skal ta fram kalkulatoren, for det er jo helt spinnvillt!!! Altså hadde jeg ikke mye å tape på å ta en førstegangetest hos Arild til 2500,- og intravenøse doser deretter til kr 800,- pr stk.

 

250 kr x 25 behandlinger = 6250 i året i snitt

 

Nå har det seg imidlertid slik at man har en frikortgrense på 2085 kr (Frikort 2, fysioterapeut), slik at alt over dette er gratis.

Når du omtaler utgiftene dine til behandling er "spinnville", er det en påstand som undergraver resten av innlegget ditt. Konklusjonen fremstår derfor lite troverdig.

 

Personlig synes jeg 2000 kroner i året er en rimelig og overkommelig pris for å gå til fysioterapeut annenhver uke.

Endret av gravypressure
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...