Gå til innhold

PC tachometer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-45jaQkrH

*host*pcfreak*hark*

:wink:

 

Sikkert en arti greie det der, må nesten bestille en sånn en før høsten og neste NAiT-linking her i Narvik :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH
Hm, blir liksom en "klump" uttafor pcen da. Bedre å ha den inni =)

 

Må jo seff moddes inn i kassa da. Ha den midt på nederst i front evnt, MÅ jo nesten se stilig ut da :D

 

Evnt ha den på siden av kassa, skjære hull i plexiglassplata og legge opp ledningene fra den litt pent. Kan jo se tøft ut det òg da. Spesiellt i ei rein plexiglasskasse ala Acrylic case Blue/Clear 8)

Lenke til kommentar
*host*pcfreak*hark*

:wink:  

OG DET ER JEG STOLT AV! :D

Sikkert en arti greie det der, må nesten bestille en sånn en før høsten og neste NAiT-linking her i Narvik  :D

 

Næh - det får du ikke lov til! NOE må jeg da ha å brife med. :D

Lenke til kommentar

Prisen er det eneste som gjør at jeg ikke vil kjøpe noe så kult noe som det der...

 

Derfor tenkte jeg som jeg alltid gjør når jeg ikke har råd: kan jo lage en selv! :woot:

 

Ser du på bildet..

innhold.jpg

.. ser du at det er en seriellkabel med en spesiel overgang til noe jeg antar er input-standarden på et tachometer.. trenger m.a.o. hjelp fra en elektriker/bilekspert antar jeg. Resten av ledningsrotet er vel for strømtilførsel.

 

Noen som tror det her er mulig? Vil ikke høre noen som tror det er umulig..

Lenke til kommentar
Prisen er det eneste som gjør at jeg ikke vil kjøpe noe så kult noe som det der...

 

Derfor tenkte jeg som jeg alltid gjør når jeg ikke har råd: kan jo lage en selv! :woot:

 

Ser du på bildet ser du at det er en seriellkabel med en spesiel overgang til noe jeg antar er input-standarden på et tachometer.. trenger m.a.o. hjelp fra en elektriker/bilekspert antar jeg. Resten av ledningsrotet er vel for strømtilførsel.

 

Noen som tror det her er mulig? Vil ikke høre noen som tror det er umulig..

 

Det er ikke noen spesiell kontakt. Det er bare en sånn derre hun/han sak med litt gummi rundt.

Lenke til kommentar
Porgrammet som gir impulser kan bli et problem, muligens da ;)

 

-p-

 

Hvis man skal bygge selv så må det jo være enklere å bygge en som man kopler opp på paralellporten. Der kan man jo mekke en DA-konverter med motstander og vips så har man et analogt signal som man kan fôre måleren med :)

Lenke til kommentar
Prisen er det eneste som gjør at jeg ikke vil kjøpe noe så kult noe som det der...

 

Derfor tenkte jeg som jeg alltid gjør når jeg ikke har råd: kan jo lage en selv! :woot:

 

Det tenkte jeg også når jeg skallu lage sånne transparente vinduer til mitt PSU også. (det lønner seg aldri allikevel) :grumpy:

Lenke til kommentar

 

Hvis man skal bygge selv så må det jo være enklere å bygge en som man kopler opp på paralellporten. Der kan man jo mekke en DA-konverter med motstander og vips så har man et analogt signal som man kan fôre måleren med :)

 

Ehhh....

turteller er en enkel pulsteller. den tar imot input fra coilens negative side. (triggered side) slik at et analog signal er vel ikke det beste...

Ser at denne er beregnet for 4 sylindrede inputs noe som vil gi hvis ønsket utslag er 8000 rpm= (8000*4 sylindre)/ 2 (siden det er en firtaktmotor.) 16000 pulser per minutt.

så: en enkel programvare som måler cpu aktivitet, og klipper et negativt signal utifra serieporten. turtelleren må naturligvis ha +12v og jord(0v) også.

Enkelt.

:D

 

olds69

Lenke til kommentar

Er enig med Obi-Wan. Det burde serriøst ha vert % anvisning i stedet for 1-8. :grumpy: Men dette kan jo i grunnen enkelt endres på.

Skru opp tacho' meteret og bytt skive med en som er blank. Sett en strek hvor CPU'n jobber på 100% (type SETI@Home), og en strek for når CPU'n ikke jobber (type ikke tilkoblet). Så er det jo bare til å regne seg frem til hver 10ende eller 20ende del på skiva og merke av :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...