Gå til innhold

LES FØRST! Regler og føringer for "Brukernes favoritter"


Skagen

Anbefalte innlegg

Kort om konseptet med "Brukernes favoritter":

 

Ideen med brukernes favoritter er at brukerne skal kunne nominere og deretter stemme fram deres favoritter innen programvare og nettjenester. Dette foregår ved at man først oppretter en tråd for én type programvare eller nettjeneste, eksempelvis torrentklienter, nettlesere, epostlesere, musikktjenester, osv. Etter man har opprettet tråden er det nominasjonsrunde i en uke hvor alle kan bidra med forslag. Etter nominasjonsrunden er over vil det bli opprettet en avstemning i tråden med kandidatene som brukerne kan stemme fram. Etter 12 måneder kan man opprette en ny tråd om samme type programvare eller nettjeneste, slik at man får en viss oppdateringsfrekvens og kan føre årlig statistikk over brukernes favoritter.

 

Ideen ble opprinnelig fremmet av HulkHaugen.

 

 

1. Generelle regler for kategorien og brukerne:

  • Du trenger ikke poste utelukkende for å informere om hvilket alternativ du stemte på.
  • Under nominasjonsrunden, sjekk om programmet allerede er nominert. Programmer behøves bare nomineres en gang, og man behøver ikke opplyse om at man selv bruker et program som er nominert.
  • Tilbakemeldinger, ønsker og forslag til endringer i kategorien gjøres i tilbakemeldinger om dataforumet.
  • Retningslinjene gjelder i denne kategorien som ellers på forumet.

2. Regler for trådstarter og avstemningen:

  • Tar man initiativet til å opprette en avstemningstråd må man være obs på at det vil kreve litt arbeid og innsats å administrere nomineringen og undersøkelsen. Har du ikke tid eller lyst til å påta deg denne oppgaven, kan du foreslå en avstemning og kanskje noen andre vil påta seg oppgaven.
  • Søk i kategorien før du oppretter en ny tråd, så unngår man flere tråder med samme avstemning.
  • Maksimalt én type programvare eller nettjeneste pr. tråd.
  • Alle trådene i denne kategorien skal ha Brukernes favoritter: i begynnelsen av emnetittelen for å gjøre det lettere å skille avstemningstrådene fra de øvrige trådene på Diskusjon.no.
  • Nominasjonsrunden skal vare i minimum én uke og trådens emnetittel skal reflektere dette med en [Nominasjonsrunde]-tag til slutt i emnetittelen.
  • Undersøkelsen skal ikke opprettes før nominasjonsrunden er over.
  • Man kan tidligst opprette en ny avstemningstråd 12 måneder etter den forrige avstemningstråden for den samme programvaren eller nett-tjenesten ble opprettet.
  • Undersøkelser/tråder kan ikke være spesifikk til plattform, ideologi, lisensering eller produsent (forby svaralternativer som ikke er eller tilhører eksempelvis Mac, åpen kildekode, GNU eller Microsoft)*
  • Lurer du på noe, eller er i tvil: Kontakt en moderator ved å rapportere tråden din. Moderatorteamet er her for å hjelpe.

Etter en tråd har gått ut på dato (les: eldre enn 12 måneder) kan man rapportere tråden, og den vil flyttes til et arkiv. Resultatet av avstemningene vil overføres til forumwikien hvor man kan sortere og gruppere svaralternativene og avstemningsresultatet på en oversiktelig og hensiktsmessig måte. Statistikken som vi samler inn i denne kategorien kan være veldig nyttig dersom man leter etter anbefalinger til programvare eller nett-tjenester.

 

* Forbudet mot avstemninger spesifikk til plattform, ideologi, lisensering eller produsent er for å unngå at man må ha opptil flere avstemningstråder om akkurat den samme typen programvare eller nett-tjeneste. Dette vil gjøre ordningen med brukernes favoritter både brukerfiendtlig og uoversiktelig. Sortering og gruppering på slike kriterier kan man gjøre når resultatet har blitt overført til forumwikien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg åpner tråden igjen slik at vi kan bruke tråden til forslag og tilbakemeldinger på reglene for kategorien. :)

 

Jeg har tenkt litt på om vi skal tillate å tilføye svaralternativer etter at en avstemning har kommet i gang. Hvis vi ikke skal tillate dette, vil enkelte brukere enten måtte stemme på et alternativ som egentlig ikke er deres favoritt, eller å frastå fra avstemning i sin helhet. Da er det bedre at vi tilføyer alternativet brukeren ønsker å stemme på underveis. Eller hva tror dere?

Lenke til kommentar

Men vil alternativet ha få stemmer fordi folk ikke har hatt mulighet til å stemme på den, eller fordi det er en nisje som nominasjonsrunden ikke "fanget opp"? :)

Selv om nisjealternativene mister noen stemmer fordi folk ikke gidder å si ifra at deres favoritt mangler, så vil statistikken likvel bli mer korrekt om vi tillater nye svaralternativer underveis i avstemningene.

 

Avstemningene kan få gå helt til tråden avløses av en ny avstemningstråd etter 12 måneder, eller hva vi finner ut er fornuftig oppdateringsfrekvens. :)

Jeg tenkte gamle tråder kunne flyttes til et arkiv etterhvert som de avløses.

Lenke til kommentar
Hvorfor hopper trådene øverst i mine innlegg hver gang noen stemmer? :hm:

Avstemning bumper tråder for å få sirkulasjon i kategorien:

For å få litt sirkulasjon i avstemningstrådene som ligger på førstesiden i kategorioversikten, så vil trådene bumpes når noen avlegger stemme, i tillegg til når det postes nye innlegg.

Men dessverre blir trådene også 'bumpet' i Mine innlegg, uten at man kan gjøre noe med det. Om det blir et problem får vi revurdere ordningen.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Brukernes favoritter: Nettlesere [Avstemning]

 

hmm.. det står jo faktisk favoritter i tillegg så det ser ut som tråden åpner for å stemme på flere..

Så du mener at "Brukernes favoritt" høres mer riktig ut? Uansett, det er jo det kategorien heter, så jeg kan ikke gjøre noe med det. :p

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på semantikk, men om prefikset eller navnet på kategorien burde endres kan vi ta en diskusjon på det. :)

 

Men grunnen til at det ble kun én stemme pr. avstemning var at jeg ønsket å finne brukernes definitive favoritt. Dersom man stemmer på opp til flere svaralternativer, så kan ingen av dem sies å være en definitiv favoritt - heller alternativer man synes er gode og kanskje bruker, eller kunne tenke seg å bruke. Når man kun får én stemme man får avgi, så tenker man seg gjerne om hvilket svaralternativ som virkelig fortjener stemmen, og man blir kanskje litt mer kritisk til svaralternativene før man klarer å avgi stemmen sin. Men selv når man har eksempelvis Windows med nettleser A, og Linux med nettleser B, så vil jeg tro veldig mange likevel har en definitiv favoritt blandt disse to.

Lenke til kommentar
Så du mener at "Brukernes favoritt" høres mer riktig ut? Uansett, det er jo det kategorien heter, så jeg kan ikke gjøre noe med det. :p

Nei, men jeg tenkte kanskje det ikke var så dumt om det ble åpnet for å stemme på flere. Har ombestemt meg nå..

 

Må si den bumpe greier når folk stemmer er ganske irriterende. Nesten så jeg vurderer å putte disse trådene i ignoreringslista. :p

 

Ja. Litt plagsomt var det. Bump på hver 5 stemme istedenfor? :shrug:

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...