Gå til innhold

SAP leder, Microsoft og Salesforce vokser raskest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg aner seriøst ikke hva CRM betyr en gang, jeg! Wikipedia hadde dette forslaget:

 

Customer relationship management (CRM) consists of the processes a company uses to track and organize its contacts with its current and prospective customers. CRM software is used to support these processes; information about customers and customer interactions can be entered, stored and accessed by employees in different company departments. Typical CRM goals are to improve services provided to customers, and to use customer contact information for targeted marketing.

Lenke til kommentar

Begynn å jobb på "kundeservice". Når noen ringer, så må du som regel lage en sak i et datasystem.

du må:

- logge hvem som ringer

- skrive hva det gjalt

- skrive hva løsningen ble

- fylle ut 9-20 dropdowns som kan fortelle hva slags type problem dette er

- Fylle ut hvem du er

- Fylle ut hvem sjefen din er

- Fylle ut hvor du jobber

- fylle ut prioritering

- fylle ut viktighet

- fylle ut saklighet

 

om du må sette over saken:

- fylle ut hvem du setter over til

- fylle ut avdeling

- fylle ut prioritering

- fylle ut avsenderavdeling

 

 

Slike applikasjoner brukes for å gi sjefer en slags oversikt over:

- at du jobber fort nok

- hva type saker som går igjen

- hvor mye som løses på avdelingen

- hvor mye som ikke burde vært løst på avdelingen

 

 

applikasjonens hensikt:

- effektivisere saksbehandling

- skape oversikt

- finne ut hvor man kan sparke folk for å spare penger

- finne ut hvor man trenger flere folk

 

applikasjonen vil ikke:

- være til din hjelp

- vise hvor fornøyd kunden ble for hjelpen

- vise at du duger til noe annet enn å velge riktige valg fra de 9-20 dropdowns

 

Men altså ... det er stort sett helvete å jobbe med. Et knappehelvete uten like. Dårlig GUI over hele fjøla. Dårlig lagt over hele fjøla. Treigt som faen.

 

Når du går hjem for dagen så rister du på hodet over hvor mye tid du kaster bort på dette fremfor å gjøre den faktiske jobben, og hvor sliten du blir fordi sjefen ikke bryr seg om at du var flink å løste en komplisert sak, men ble sur fordi du brukte mer enn 5min og det trekker ned snittet og han får kjeft.

 

Folk som lager CRM burde blitt slått fordi de er gjennomgående udugelige og lite positive mennesker. Den beste CRM er den som ikke er laget.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

DarkSlayer, tror du blander servicedesk-verktøy, og CRM. Ett CRM-verktøy er mer ett verktøy for å kartlegge og katalogisere kundens behov, løsninger, salgsprosjekter, kontaktpersoner, og lignende.

 

For øvrig er det veldig fornuftig at man må logge så mye i ett servicedesk-verktøy; skal man drive proaktiv drift, er ett slikt verktøy gull verdt for å kartlegge gjentatte problemer, og for ledere kan det være nyttig for å kartlegge produksjon, finne ut hvor det trengs ressurser gjennom form av flere personer, eller økt opplæring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...