Gå til innhold

Trene styrke men samtidig forbrenne fett


Anbefalte innlegg

Har trent styrke i noen måneder nå, men samtidig har jeg lagt på meg noen kilo på magen.. hvordan er det lurt å gjøre det viss jeg fortsatt vill gaine muskler, dvs. at jeg må spise ganske mye og ta proteinshake, samtidig som jeg vill bli kvitt magen? Hjelper det stort å jogge viss jeg må ta hensyn til proteintak i forhold til styrketrening?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bli kvitt magen, den er viktig hvor ellers skulle du ha gjort av maten du svelger.

 

Du må nok desverre velge, styrke/masse eller beholde massen og styrken og redusere fettprosenten.

Grunnen til dette er at det kreves et kalorioverskudd for å bygge masse/bli sterkere og et kaloriunderskudd for å redusere fettprosenten , men da beholder man kun massen/styrken og kan ikke øke den.

 

Du må velge en ting om gangen, men du kan begrense fettlagringen på et kalorioverskudd ved å telle kaloriene du spiser og poste det her sammen med kroppsvekt så man kan se om det er noe feil.

Lenke til kommentar

Begge deler blir som å fyre for kråkene, kaloriene man forbrenner av med jogging må man spise igjen for å få resultater på trenignen.

 

ok, så viss jeg vill bli kvitt litt fett burde jeg begyne å jogge i en periode mens jeg ikke trener styrke, for så å fortsette styrketrening etter den perioden?

 

Nei, redusere kaloriene i kosten med ca 500 + jogge vil få ned fettprosenten men du må fortsatt trene med vekter, men all den treningen vil KUN være med på å beholde muskelmassen, ikke øke den eller øke styrken.

 

I teorien så trener man helt likt som før, men hvor mye du spiser bestemmer om du går opp, ned, eller holder vekten.

 

Begge deler på en gang går ikke.(om målet er opp i vekt/økt styrke + ned i fettprosent)

Lenke til kommentar
Du må nok desverre velge, styrke/masse eller beholde massen og styrken og redusere fettprosenten.

Grunnen til dette er at det kreves et kalorioverskudd for å bygge masse/bli sterkere og et kaloriunderskudd for å redusere fettprosenten , men da beholder man kun massen/styrken og kan ikke øke den.

 

Går alltids an å kjøre et syklisk opplegg hvor du legger deg i et overskudd på treningsdager og et underskudd på dagene du ikke trener. Har opplevd å gå ned i vekt og opp i styrke på et slikt opplegg før.

Lenke til kommentar

Hvis man jogger for å bli kvitt fettet, men samtidig får i seg nok kalorier før/etter styrketrening, forstår jeg ikke helt problemet. Jeg trener stronglifts, har god fremgang og jogger en gang i uken i tilegg til de 3 styrkeøktene. Jeg begynte å trene i jul, og har øket med 6-8kg siden da. Min fett % var lav da jeg begynte, og har holdt seg slik til idag, har bare økt i muskelmasse og styrke + kondis.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Siden joggingen vil skape et kcalunderskudd og da vil du ikke få optimale resultater på styrketreningen.

Iallefall om man jogger så man blir kvitt fettet som må være kcalunderskudd.

Ikke bare den dagen men over tid.

 

 

Det lureste er å deffe ned til 12% og bulke sakte med et minimalt overskudd så man ikke lagrer så mye fett og slipper å deffe hele tiden.

 

Det stemmer som du sier at det kan styres med overskudd etter trening og underskudd/periodisk faste neste dag frem til trening osv men det vil ikke gi 1kg ned i uka som en vanlig diett.

 

På RYP full bulk er det jogging 30min 3x uka for å holde formen oppe, men der må man bare spise inn de tapte kcal igjen for å få noen fremgang.

Lenke til kommentar

Mitt kosthold er meget slapt på akkurat dette. Tenker egentlig bare på å komme i overskudd, driter i om overskuddet er større enn det hadde trengt å være ;P Men det faktisk vanskelig noen gange, vanligvis får jeg i meg ca. 1000 kcal fra frokost og skolemat, så før middag har jeg fått i meg ca. det. Så spiser jeg middag, regner 500kcal der. Da har jeg 800kcal til før jeg er i overskudd (ca. 2300), noe som er et meget overkommelig tall. Men så går jeg kanskje og spiser noen nøtter, og tar kanskje en baguett på Big bite, og plutselig er jeg oppi 3000kcal, og det er 2 timer til kvelds. Skal jeg sulte da eller? Skal jeg løpe i noen kilometer for å komme ned til et stort nok overskudd?

 

Ironisk å komme for mye i overskudd når jeg tidligere har hatt problemer med å komme i nok overskudd :)

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere; løsningen er lavkarbo. Du kan pjotte i deg så mye kalorier du bare vil så lenge det ikke er karbohydrater. Du faller ned i vekt og kan bulke samtidig. De siste to månedene har jeg hatt stor fremgang på denne måten. Trener litt kardio i tillegg så det brenner vekk de unødvendige kaloriene (de få karbisene).

Lenke til kommentar
Ironisk å komme for mye i overskudd når jeg tidligere har hatt problemer med å komme i nok overskudd :)

 

Det er digg å være på bulk for du trenger ikke tenke på kalorier eller ulike typer mat, men bare spise og sørge for at proteininntaket er tilstrekkelig. Du bør konsentrere deg om å bare få i deg nok mat (2300 kalorier høres veldig lite ut) og sørge for at vekten går opp stabilt. Så kan du følge med på vekta om du trenger å spise enda mer eller om du er på et ok nivå. Du kan ikke vite at 2300 er nok kalorier, det er bare en gjetning. Spis og sørg for at vekta går opp. Om du merker at du legger på deg for mye fett, ta det roligere med kaloriene. Ellers trenger du ikke bekymre deg.

 

Til den over som hevder at lavkarbo er løsningen og at man kan spise så mye kalorier man vil. Selvsagt er dette feil. Grunnen til at du går ned i vekt er at du ligger i et kaloriunderskudd. Dette kommer du i fordi matutvalget på lavkarbo er begrenset. Om du hadde spist nok nøtter for eksmepel ville du neppe ha gått ned i vekt lenger.

Lenke til kommentar

Fremgangen kan være så mye.

De første 2 mnd man trener bygger man masse og forbrenner fett.

Du kan få resultater som du holder på nå men du kunne ha fått bedre.

Resultatene du får er økt glykogenlagring.

Resultatene er bedre teknikk, dermed bedre styrke.

 

Må ikke bare tenke på kaloriene men også balansen mellom proteiner/karb/fett. Så det går bra ann å bulke uten å legge på seg "hauger" med fett, det spørs bare hvor bra kostholdet er !

Det er bare tullball, man vil uansett balansere kaloriene, opp eller ned i vekt, men det er ikke sånn at man legger på seg fett av å spise fett.

0-5 til 1kg i uka ned i fett er ikke mye nei, det er normalen for en bodybuilder som bulker hele året og deffer i 3 mnd før konkurranse.

Det er også de verdiene som er vanlige om man skal beholde muskelmassen. 500kcal mindre pr dag + 500kcal i trening pr dag = 7000kcal uka = ca 1kg fett ned.

 

Med lavkarbo som skrevet over så får du ingen glykogenoppfylling og hele programmet ditt vil være det samme som på en deff, dvs beholde muskelmassen ikke øke den.

Når man har trent flere år så merker man virkelig dette, men er man nybegynner så er det flere faktorer som teller , som skrevet øverst.

 

 

løsningen er lavkarbo. Du kan pjotte i deg så mye kalorier du bare vil så lenge det ikke er karbohydrater. Du faller ned i vekt og kan bulke samtidig.

Du må ha missforstått noe, man kan ikke spise så mange kcal man vil bare det ikke er karbohydrat.

4000kcal i karbohydrat for en som veier 60kg vil lagre like mye fett som 4000kcal protein eller 4000kcal fett vil.

 

Opp eller ned i fettprosent er det totale kcal som avgjør og ikke balansen mellom K,P,F.

Lenke til kommentar

Så du mener at forholdet mellom fett, karbo og proteiner ikke har noen ting å si når man prøver å miste fett og beholde muskler ? Det virker jo helt fjernt. Hvis du ligger på et kosthold med masse fett og karbo så vil jo ikke muskelmasse holde seg og fettet vil nok ikke gli av så mye som du mener. Også stor forskjell på en som driver bodybuilding på høyt nivå og oss "vanlige". Det er snakk om ekstreme dietter bodybuildere går på og ikke noe man burde gi seg ut på uten å vite hva man driver med. Jeg sier ikke at det er umulig, men det krever veldig disiplin !

Endret av grammasta
Lenke til kommentar

Bodybuildere og oss dødelige har like dietter og lik forutsettning.

Ingen forskjeller her.

 

Nei forholdet har i teorien ingen ting å si, samme antall kalorier fra kun karbohydrat eller hva som helst vil gi de samme resultatene.

 

Det å fordele så det blir 25% fett, nok protein og resten karbohydrater gir oss bare andre fordeler som å beholde muskelmassen, insulinnivået, hvordan vi fysisk opplever dietten, energinivå osv.

 

Så lenge det er kaloriunderskudd så vil det gi like gode resultater med lavkarbo eller ikke sålenge kcal er lik.

Forskjellene ligger i insulinresponsen, de som blir slappe av karbohydrater føler seg bedre på en lavkarbodiett mens de som får mer energi av karbohydrater ikke vil velge en lavkarbodiett.

 

Edit: Stemmer som ingar skrev.

Selv uten protein vil kun kcal telle, men da mister man mer muskelmasse.Men fettreduksjonen vil være lik.

 

 

En vanlig diett vil være slik

Mann 80kg

2000kcal

960kcal protein

500kcal fett

540kcal karbohydrat.

 

Det vil gi like bra nedgang som en lavkarbo

2000kcal

960kcal protein

1000kcal fell

40kcal karbohydrat

 

Det vil også gi samme resultater med

2000kcal

960kcal protein

0 kcal fett

1040kcal karbohydrat.

 

Også samme resultater, men vanskeligere å beholde muskelmassen med

0 kcal protein

2000 kcal fett

0kcal karbohydrater

 

osv så lenge det er 2000kcal som er et underskudd for 80kg.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg spiser store mengder kalorier på lavkarbo, men fettet bare ramler av. Som sagt har jeg hatt stor fremgang på fettprosenten samtidig som jeg har bulket en del. Jeg trener 4 dager i uka. Man går ikke ned fordi man ligger på et kaloriunderskudd fordi det "finnes lite lavkarbo mat". Enkelte på lavkarbo spiser enorme mengder kylling, bacon, kjøtt, egg. Likevel raser fettet vekk.

 

Seff går sikkert bulkingen tregere enn den ville ha gjort med noe karbo, men jeg passer på å ha en dag i uka (lørdag :love: ) der jeg inntar karbo. I tillegg til å få i meg litt karbo før og etter trening (frukt, yoghurt, et par skiver muligens). Og protein selvfølgelig som jeg drikker som aldri før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...