Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om hjemmelaget vin og øl.


Grinchen

Anbefalte innlegg

En av mine hobbyer er å lage hjemmelaget vin og øl. Jeg har gjort dette en stund og får gode resultater såpass gode at en venn av meg vil at jeg skal lage 20 liter vin til ham og han skulle betale for ingredienser. Så mitt spørsmål er dette er det lov å lage alkohol til andre når man ikke tjener noe på det? Vil hans dekning av ingrediensene telle som betaling selv om jeg ikke tjener noe på det? Er det lov å ta betaling for arbeidsinnsats? Det er jo ikke ulovlig å lage sin egen vin. Er det noen som har peil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikkje har fortjeneste på dette så er det ikkje noke problem å gi vekk heimelaga vin så lenge du ikkje gir bort til mindreårige. Sidan dette er snakk om en venn så er det sannsynleg at dere f.eks lagar vinen i felleskap, vennen din står for ingrediensane og du står for arbeid, lokale og strøm/varme.

 

Når det gjeld betaling av arbeidsinnsats så blir det fort vanskelig. Uansett kor lav timespris du tar så vil nokon kunne seie at du har fortjeneste på dette. Du bør ikkje ta imot noken anna betaling en det det faktisk koster å lage vinen.

Dette blir litt slik som med pirat taxi, det er ulovleg å betale ein privatperson for å kjøyre deg, men det er lov å betale for bensinforbruket ved kjøreturen om det er ein venn som kjøyrer.

Lenke til kommentar

Fra alkoholloven:

 

§ 6-1. Tilvirkning av alkoholholdig drikk

Tilvirkning av alkoholholdig drikk kan bare skje på grunnlag av bevilling gitt av departementet, eller tillatelse etter § 4-2 tredje ledd. Bevillingen kan omfatte alkoholholdig drikk som ikke er brennevin, brennevin, eller all alkoholholdig drikk. Bevillingsplikten gjelder ikke tilvirkning til eget bruk av alkoholholdig drikk som ikke er brennevin.

Tilvirkningsanlegget skal være innrettet på tilfredsstillende måte. Departementet kan gi forskrifter om dette.

 

Ok, så lenge man er to personer om "jobben" burde dette være kurant. Men så har vi:

 

§ 8-3. Forbud mot tilvirking, oppbevaring og omsetning av gjærende eller gjæret udestillert væske.

Det er forbudt å tilvirke eller overdra eller ha i sin besittelse en gjærende eller gjæret udestillert væske, med mindre det må antas

1. at væsken er bestemt til framstilling av eller er vare som ikke er brennevin

2. at væsken er bestemt til framstilling av brennevin som lovlig kan tilvirkes, eller

3. at væsken er bestemt til framstilling av eller er vare som ikke inneholder over 2,50 volumprosent alkohol.

 

 

Er det noen som kan forklare litt her? Det virker jo etter §8-3.3 som om det eneste man har lov til å lage selv er lett-lett-øl.. Eller er "gjærende væske" noe helt spesielt?

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Etter §8-3 så må det nødvendigvis være tillatt om eit av dei tre punkta er oppfylt. Her er det #1) som er oppfyllt da vin ikkje er brennevin.

 

Er forresten usikker på om lovene som setter forskjell mellom gjærede og ugjærede væsker nå som grensa for alder går på over og under 22% (med max på 60%).

Lenke til kommentar
§ 8-3. Forbud mot tilvirking, oppbevaring og omsetning av gjærende eller gjæret udestillert væske.

Det er forbudt å tilvirke eller overdra eller ha i sin besittelse en gjærende eller gjæret udestillert væske, med mindre det må antas

1. at væsken er bestemt til framstilling av eller er vare som ikke er brennevin

 

Er det noen som kan forklare litt her?

 

Du får gjærende veske ved all brygging - og det er ulovlig, bortsett fra (som loven sier i punkt 1) hvis du skal bruke det til alt annet enn å lage brennevin.

 

Så:

Lage vin : Topp.

Lage vin og deretter destillere den: Feil.

Lage vin og ha destillasjons apparat i samme leilighet: Feil.

 

Hvis du er så dårlig til å lage vin at den virker mer som sats for destillering enn noe som kan drikkes, så bør du kanskje revurdere oppskriften :p

Lenke til kommentar

La masse vin for noen år siden. Solgte av og til noe til forskjellige bekjente.

 

En gang hadde noen som var sure på meg meldt det til politet. De ringte meg på jobb og spurte hva det der skulle bety.

Jeg sa det som det var at det var en jeg kjenner som av og til får kjøpe noen flasker vin av meg.

 

"Åja da så", sa de. "Hvis det ikke er noe verre enn det har det ikke noe å si. Vi har jo heller aldri hørt noe om deg før så.. " Akkurat det sa de til meg, og alt var ok og jeg hørte aldri noe mer fra dem. Virket nesten overraskende, men sånn var det faktisk.

Lenke til kommentar
Fordi loven tilsier at du har lov til og lage og eie men ikke selge.

 

du har lov til og dele på utgiften.

 

Alt som overstiger 60% går som narkotika.

 

Siterer fra en gammel tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?act=Post...p;qpid=12723349

 

Nei, det blir ikkje behandla som narkotika. Det står ikkje på narkotikalista. Det blir behandla som sprit over 60%, og straffa deretter.

 

 

§ 8-13. Forbud mot innførsel og omsetning av visse alkoholholdige drikker

 

Det er forbudt å skjenke, selge eller omsette en gros brennevin som inneholder over 60 volumprosent alkohol. Det er videre forbudt å innføre slikt brennevin til landet uten tilvirkningsbevilling, jf. § 6-1. Departementet kan likevel bestemme at enkelte særlige sorter brennevin som måtte ha et høyere alkoholinnhold skal være unntatt fra denne bestemmelsen.

 

 

§ 10-1. Alminnelige bestemmelser om straff.

 

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.

 

Dersom overtredelsen er særlig grov, er straffen bøter eller fengsel inntil 2 år. Ved avgjørelsen legges vekt på om overtredelsen har stort omfang eller om det foreligger andre omstendigheter av særlig skjerpende art.

 

Så mao er absoulutt maxstraff på å inneha 62% sprit 2 år, i all praksis 6mnd.

 

En gang for alle: NEI! Sprit over 60% kjem *IKKJE* under straffelova, men under "Lov om skjenking og omsetning av alkoholholdig drikk".

 

Og sidan det er snakk om så mengder vil du i værste fall få bot. Dei vil nok gje beskjed til foreldra dine og stuff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...