Gå til innhold

Intervju: Videointervju med Peter Sunde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

uansett hvordan man ser på det, er fil deling av "ikke-eget-materiale" ulovlig, og skal bli straffet deretter. han har bak en side som er for spredning av slik stoff, spør du meg, er det en selvfølge at han blir straffet, hvis han er så smart burde han ha vist dette. Det er hans feil at piratkopiering har kommet så "fram i media", og blitt "et problem".

Lenke til kommentar
uansett hvordan man ser på det, er fil deling av "ikke-eget-materiale" ulovlig, og skal bli straffet deretter. han har bak en side som er for spredning av slik stoff, spør du meg, er det en selvfølge at han blir straffet, hvis han er så smart burde han ha vist dette. Det er hans feil at piratkopiering har kommet så "fram i media", og blitt "et problem".

Før du dømmer piratebay: Har du laget avataren du bruker, er du sikker på at du kan bruke den? Det er faktisk per definisjon ikke forskjell på noe opphavsrettet materiale på internett og produkter fra film og musikkindustrien. Uansett rettsak i favør til underholdningsindustrien vil derfor få svært uheldige konsekvenser for det internett vi kjenner i dag.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i mye av det Sunde sier. Det er de organiserte plateselskapene som er de som stjeler her. Hvor mye får egentlig artasten av det den har laget? Og ikke minst de som har skrevet låtene og ikke bare de man ser som fremfører de og tar all æren?

 

Noe annet moro er jo at flere av de uavhengige, mindre selskapene er uenig i de pengegriske tullingene i IFPI, MPAA og liknende. Flere verdenskjente artister og plateselskapinnehavere har tatt avstand fra det de organiserte driver med, spesielt når de har sett sitt navn misbrukt på deres liste over "medlemmer". Dette fører ihvertfall ikke til at de får noe mer sympati fra min side. At de i tillegg tar seg like gått betalt for digitale filer som fysisk materiale er jo helt borti natta. Igjen er det rart at uavhengige selskaper ofte tar seg mindre betalt enn disse store.

 

Det er nå over 10 år siden f.eks. Offspring mente dette var fremtiden, og de selv la ut materialet sitt gratis for nedlastning. De støttet også Napster og trykker opp Napstereffekter for å vise sin støtte til det de mente var framtiden, dette til tross for at hovedmannen selv driver plateselskap, i likhet med mange andre punkband. Nå, over 10 år etterpå er ikke platebranjsen kommet lenger enn til slutten av 90-tallet teknologisk sett. De skyter også seg selv enda mer i foten hvis de fortsetter mot kundene sine.

Lenke til kommentar

google er forresten utmerket til å finne musikk <3.

 

og jeg bruker google for å laste ned musikk, som uansett er HÅPløst å finne i butikker.

 

Og jeg hører ikke på drit pop eller rnb og sånt, men konserter er her, de holder konserter for folk som bare for kjøpt musikken i utlandet.

 

Man kan kjøpe musikken på noen utenlanske sider, men der er det også ulovlig da :p

 

Men er fortsatt veldig lovlig av meg.

 

Men.

 

spill, lettere å laste ned, bruke cracket.

 

Musikk, lettere å håndtere digitalt.

Kjøp via nettbutikk, drm. BAH!!!!!!

 

Film: seriøst hvor dyrt for bedriten kvalitet.

Elelr: seriøst hvor dyrt blueray er, og plater blir jo bare ødelagt anyways.

 

har noen av disse 3 her noen forhold tilrettelagt for meg:

 

Steam sin tjeneste, som jeg ikke heeelt liker, men prinsippet er riktig, det er selve "steam" jeg ikke liker som program, men forholda er tilrettelagt!

Lenke til kommentar

det som iriterer meg det er at alle tall som blir lagt ut som viser til at det er så lite salg av cd'er er jo helt feil. for det første så blir det samenlignet med unormale høye tall som man fikk i starten da cd'er kom på markedet, det var på den tiden folk som hadde lp samlinger kjøpte alt de hadde før på lp på cd. dessuten tar de ikke med alle andre salgs medier som blir brukt. det er jo musikk som blir solgt gjennom nettbutikker og til mobiler. all musikk som du kjøper online som du downloder blir ikke tatt med i didde tallene. poenget er jo somsagt at det er feil i tallene som plateprodusentene viser til.

 

en annen ting er jo at hvis du ser på programvare industrien så er det nesten ingen som bryr seg bortsett fra microsoft.

 

en annen ting er jo det at det er stortsett bare plateselskapene som klager. som i går eller på mandag så var jo han ene fra gatas parlament tror jeg på tv og sa det at fildeling aav musikk var fremtiden og skulle man tolke han den veien jeg gjode kunne man nesten få inntrykk av at han ba plateselkapene gå å ta seg selv i ræva.

Lenke til kommentar

Nå vil ikke jeg gå ut og støtte ulovlig fildeling.

 

Men alt for lenge har plateselskaper og spillselskaper tjent grovt på distribusjon av produkter, mens de som faktisk har laget materiale får bare en liten bit av kaka. Jeg ser for meg at flere artister, filmstudio og spillutviklere vil etter hvert innse at de kan tjene mer på å distribuere eget materiale direkte over internett, men plateselskaper vil selvsagt protestere.

Lenke til kommentar
*snip* og plater blir jo bare ødelagt anyways.

 

Steam sin tjeneste, som jeg ikke heeelt liker, men prinsippet er riktig, det er selve "steam" jeg ikke liker som program, men forholda er tilrettelagt!

 

Akkurat, kassetter, cd/dvd osv.. vil ikke ha det slikt lenger.

 

"Steam" prinsippet vil jeg ha!

 

ja hadde det ikke vært deilig, alt du trengte på maskinen ( for spill film musikk, you name it) var et program, derfra kjøpte du alt, visste hvor du hadde det og alt var oversiktlig.. samt 0 cd ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...