Gå til innhold

Skype 4.0 kan lastes ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde skype 4 installert i par timer i går, så gikk jeg tilbake til 3.8. Maken til lite gjennomført brukergrensesnitt skal man lete lenge etter. Elendig skille mellom skype og andre kontakter, irriterende sprettoppvinduer, inkonsistens hva gjelder knapper, vinduer osv. I tillegg er grensesnittet lite konfigurerbart, så det hele blir en stor, bloat suppe.

Lenke til kommentar

Merkelig at de gjorde om hele grensesnittet, men samtalekvaliteten har blitt bedre! Noe som også er nytt er muligheten til å lagre samtalegrupper, og da kan alle bare legge til seg selv hvis de har blitt invitert. De har også lagt til en "inviter til konferanse" knapp, og du kan nå krysse ut "ringe-vinduet" slik at du slipper å høre ringelyden, men han som ringer får ikke beskjed om at du har lagt på.

Lenke til kommentar

Siden jeg oppdaterte Ubuntu til 8.10 gir skype ekstrem forsinkelse på lyden om jeg bruker PulseAudio (som er standard lydserver i ubuntu), og webkameraet mitt får helt forvrengte farger (grønn i trynet, lilla vegger (!)) Har lest flere steder at dette kommer av feil i Skype, men Skype for Linux har ikke blitt oppdatert på evigheter.. Hva er det som er så vanskelig med å synkronisere utviklingen av Skype for Mac, Linux og Windows? Både nvidia og AMD klarer det, og jeg vil tro det er en del verre å programmere skjermkortdrivere enn VoIP-programvare!

Lenke til kommentar

Skypeklienten til Windows baserer seg på rammeverk som ikke er portable til POSIX systemer. Skype til mac/linux derimot baserer seg på Qt og er dermed mye mer portabel (kan brukes på Windows også). Kan være det kommer endringer etterhvert nå som Mac + Linux har økt i markedsandel (og Qt har blitt LGPL), men jeg tror det ikke før jeg ser det.

 

EDIT: selv ville jeg aller helst likt å se at de åpnet opp protokollen sin. Siden klientene uansett er gratis å laste ned (og ikke inneholder reklame) vil jeg tro at de hovedsaklig tjener penger på salg av tellerskritt og tilleggshardware, mao vil de ikke nødvendigvis tape på å åpne opp protokollen. Tvert i mot er det kanskje enda bedre muligheter for at det blir "Skype everywhere" ved at andre implementerer protokollen (uten at produsenten trenger å betale 5 flate øre for det).

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Skypeklienten til Windows baserer seg på rammeverk som ikke er portable til POSIX systemer. Skype til mac/linux derimot baserer seg på Qt og er dermed mye mer portabel (kan brukes på Windows også). Kan være det kommer endringer etterhvert nå som Mac + Linux har økt i markedsandel (og Qt har blitt LGPL), men jeg tror det ikke før jeg ser det.

 

EDIT: selv ville jeg aller helst likt å se at de åpnet opp protokollen sin. Siden klientene uansett er gratis å laste ned (og ikke inneholder reklame) vil jeg tro at de hovedsaklig tjener penger på salg av tellerskritt og tilleggshardware, mao vil de ikke nødvendigvis tape på å åpne opp protokollen. Tvert i mot er det kanskje enda bedre muligheter for at det blir "Skype everywhere" ved at andre implementerer protokollen (uten at produsenten trenger å betale 5 flate øre for det).

 

Enig med deg. Jeg skjønner ikke hvorfor noen gidder å bruke lukkede protokoller til applikasjoner som allerede er gratis å bruke. Hadde vært genialt om jeg bare kunne brukt Wengophone eller Ekiga for å ringe til de jeg har på skype-lista mi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...