Gå til innhold

Gmail med "offline" mulighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De gangene jeg er helt uten nett, er de gangene jeg ønsker å være helt uten nett, nemlig på fjellet, i skogen, etc. Eneste bruksområde jeg kan tenke meg i farten er dersom man bruker mobilt bredbånd utenlands et sted hvor man har minimumsfakturering for en oppkobling og man derfor ønsker å skrive masse mail i løpet av dagen, og sende alt sammen avgårde på en gang. Men det er jo en veldig smal gruppe.

Lenke til kommentar

Etter at jeg skaffet meg en minibærbar har jeg stadig opplevd å være steder jeg ikke har nett. Selvfølgelig kan jeg skaffe meg mobilt internett men det er penger jeg heller bruker på andre ting så jeg ser helt klart fordelen ved å kunne aksessere eposten selv om jeg ikke har kontakt med serveren.

Lenke til kommentar
De gangene jeg er helt uten nett, er de gangene jeg ønsker å være helt uten nett, nemlig på fjellet, i skogen, etc. Eneste bruksområde jeg kan tenke meg i farten er dersom man bruker mobilt bredbånd utenlands et sted hvor man har minimumsfakturering for en oppkobling og man derfor ønsker å skrive masse mail i løpet av dagen, og sende alt sammen avgårde på en gang. Men det er jo en veldig smal gruppe.

 

Det er da svært mange andre anledninger hvor det er nyttig å ha tilgang til lagret mail og hvor oppkobling ikke er noe enkelt alternativ, for eksempel ved reiser (fly, tog, buss). Andre situasjoner kan være når man er ute hos andre bedrifter og skal sjekke noe men ikke har tid eller anledning til å koble seg opp gjennom deres nett (vanlig at dette krever litt omfattende prosedyrer).

 

Når det er sagt er det vel mest vanlig at disse brukerne har en vanlig e-postklient og ikke baserer seg på Gmail.

Lenke til kommentar
Er det noe forskjell fra hvilken som helst IMAP/POP3 epostklient?

Nå kan selvfølgelig en standard epostklient settes opp til *ikke* å slette mail på serveren etter som de lastes ned lokalt men her kan du altså få tilgang til den samme velfylte innboksen, fra ulike klienter, uten synkroniserings-pes.

Lenke til kommentar
Er det noe forskjell fra hvilken som helst IMAP/POP3 epostklient?

Nå kan selvfølgelig en standard epostklient settes opp til *ikke* å slette mail på serveren etter som de lastes ned lokalt men her kan du altså få tilgang til den samme velfylte innboksen, fra ulike klienter, uten synkroniserings-pes.

Dette er ikke noe annerledes enn IMAP og la for eksempel Thunderbird gjøre mailen tilgjengelig offline. Da får du også synkronisert mailen på samme måte som her.

Lenke til kommentar

Her er et scenario jeg ike har faatt til ennaa: Jeg har epostkonto hos bredbaandsleverandoeren min, de har webmail tjeneste saa den er tilgjengelig overalt. Problemet er at epostkassen er ganske liten og jeg vil ha tilgang fra 3 forskjellige maskiner (jobbmaskin, hjemmemaskin og baerbar). Paa jobmaskinen min maa jeg buke webmail, paa de to andre kan jeg velge klient fritt. Hvordan kan jeg faa tilgang til *all* mailen min med thunderbird eller tilsvarende da? Gmail med offline tilgang ser ut til aa tilby en fornuftig loesning paa dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...