Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Koble nettverkskabel til plugger


Anbefalte innlegg

Hei

 

Eg skal då kjøpe nettverkskabel og koble på plugger sjølv.

 

Etter kva eg veit, så er det 8 forskjellige ledninger inne i kabelen (Cat6). Dei er vel veldig små, og der ser ikkje så lett ut for meg. Kor lang tid vil ein vanligvis bruke på å koble til ein plugg? Og er dette vanskeleg å lære seg?

 

Eg skal då lage mange små kabel på under 10m, og 1ein eller to kabler opp mot 50 meter.

 

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man har satt på noen tiltalls slike plugger og har lært seg fargekodene, så tar det 10-20 sekunder avhengig av nøyaktig hvor på kabelen man kutter (siden alle parene er twistet rundt hverandre, så kan man være uheldig å treffe på et sted hvor man må vri dem i alle retninger for å få dem i korrekt rekkefølge).

 

De første pluggene man setter på er ubrukelige. Ofte er det en leder som ikke er presset helt inn, eller det tar litt tid, så ryker det en leder ut fordi den var akkurat på grensen til at den gav kontakt i utgangspunktet.

 

Du trenger å lære deg fargekoden som du skal benytte (det finnes flere. Du kan bytte om på to par så lenge samme gjøres på begge sider, men du må ikke bytte lederene mellom flere par). Er mange som bare legger lederene parvis inn i pluggen og klemmer til. Fungerer halvveis dersom kabelen er under 1 meter, men vil gi endel uønskede bieffekter.

 

Dette er den vanligste fargekoden:

post-19072-1231798703_thumb.jpg

 

Merk det blå paret som ligger innenfor det grønne. Det grønne paret brukes til dataoverføring (sammen med det oransje, ved gigabit brukes de andre to parene også), og det er derfor svært viktig at de to lederene som er grønn der er i samme par. Dersom de splittes i to par, så fungerer det altså ikke (som forklart i avsnittet over).

 

For å sette disse på plugg må du bare avisolere den ytterste kappa akkurat korrekt lengde. Det er svært lett å kutte inn i lederene innenfor. Får du ett eneste kutt i en av lederene innenfor, så er det bare å begynne på nytt, fordi da vet du aldri hvor lenge det holder før den knekker av. Bruk helst en kniv eller spesialverktøy beregnet for formålet. Den kutteren som er på tanga for pressing av kontakten er ubrukelig for formålet (lager alltid kutt i lederene).

 

Når du har avisolert den ytterste kappa er det bare å sortere lederene. Kvaliteten på koblingen går ned jo mer av twistingen du twister opp, så det er en fordel å holde så mye som mulig. Hele greia trykkes bare inn i pluggen mens du klemmer dem slik at de ligger side om side i korrekt rekkefølge. Alle lederene skal gå så langt inn som de kan gå, samt den ytterste isolasjonen på kabelen skal gå så langt den kan gå. Uansett tilfelle hvor èn av delene går for kort inn, så blir koblingen ødelagt før eller senere. Når de er presset korrekt inn er det bare å klemme på med presstang, og da er det ikke noen vei tilbake uten å kutte og begynne på nytt.

Lenke til kommentar

I teorien ja, men installasjonskabel består av èn stiv tråd (pr. leder, totalt 8) istedet for mange tynne. Det gir store problemer med å sette på plugg siden pluggene skal skjære seg inn i lederen (mellom trådene), noe som altså funker dårlig når det bare er èn massiv kobbertråd.

Lenke til kommentar

Heller det ja. Du får 100M på Biltema til 299.-

Anbefaler deg å skaffe en kabeltester også: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2535

Tang: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3530

Plugger: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2689 http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2675

rj45-straight-568-B.gif

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Eg har funne alt eg treng, bortsett frå kabel på Komplett.

Du sei dei selg kabel på biltema. Eg var nettopp innpå hjemmsiden deira. Der ser eg ingen Cat6 kabel på rull.

 

Veit nokon om ein plass rundt Bergen Voss eg kan kjøpe ein rull med Cat6 patchkabel?

Endret av 657
Lenke til kommentar

FTP har folie (skjermet) slik at den tåler å ligge i sterke elektromagnetiske felt hvis den blir skjermet i pluggene også. For normal bruk så holder det med UTP.

Jeg har amatørradioantenne like ved nettverkskablene mine og det er aldri noe problem med interferens på nettverket selv om det er UTP.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Har det noko å seie med stivelsen i kablene?

 

Heilt tilfeldig ser at ein switch eg skal kjøpe, har desse tilpassede standarder: IEEE 802.3, IEEE 802.3u, IEEE 802.3ab, IEEE 802.1p, IEEE 802.3x.

Etter kva eg veit, så bruker vanlege PCer 802.11 b og g. Kan eg då bruke denne switchen?

 

Rekner med UTP og UDP er det same?

Endret av 657
Lenke til kommentar

802.11B/G er WLAN/trådløst nett. Ethernet via switch bruker protokoller under 802.1. Ikke tenk på disse protokollene, da en switch er en switch og den gjør jobben sin. Jobben som switchen gjør er en del av 802.1D. Du vet det når du trenger litt mer spesielle ting, som f.eks 802.1Q.

 

UDP og UTP er to helt forskjellige ting. UDP er en datatransportprotokoll på lag 4 på lik linje med TCP, UTP er betegnelsen for Unshield Twisted Pair, som altså er "vanlig nettverkskabel". (Den betegnelsen sier ingenting om hvor stiv kabelen er)

 

Når du tenker stivelse i kabel, så tenker du vel patch(myk) vs. installasjon(stiv). Installasjonskabel brukes når man setter kontakter på vegg (patch kan også brukes til det), mens patch er det man bruker når man setter plugger på kabelen.

 

Forøvrig er det svært viktig at du ikke bruker skjermet kabel (STP) der hvor det ikke er absolutt nødvendig. Det trengs spesielle plugger for å bruke STP. Ved feil kobling av STP har du en radioantenne istedetfor en nettverkskabel.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fysisk mulig?

Eg har nettopp fått levert varene eg har bestilt, og skal prøve å feste pluggene. Alt går fint heilt til eg skal sortere kablene, det er jo bortmot umulig å sortere dei så dei treff rett plass. Her treng eg nokre gode råd.

Lenke til kommentar

Avmantle kappen på kabelen slik at de 8 lederne er fri ca 5 cm.

Twist så de fire parene slik at alle lederne er separate.

Legg de i riktig rekkefølge og press de flat mellom tommel og pekefinger.

Klipp av i passende lengde slik at kappen når inn i pluggen hvor den skal låses fast når du presser sammen tangen. Enkeltlederne skal samtidlig nå helt foran i pluggen.

PS: Du skal ikke avmantle enkeltlederne.

 

Edit: Fant en video

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Noen ganger kan det også lønne seg å klippe av en ekstra bit av kabelen. Varierer litt hvor vanskelig det er å sortere dem korrekt basert på hvor du kutter den. Prøver man å vri dem på korrekt sted etter å ha kuttet på en "dårlig" plass, så ender det bare opp med at man etter noen uker eller måneder mister forbindelsen som følge av at en leder blir dradd ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...