Gå til innhold

Nextbase Gallery 15 bilderamme - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Ønsker å kjøpe en digital bilderamme i julegave til besteforeldre i år.

Har så langt endt på Nextbase Gallery 15 fordi jeg får den til en god pris og jeg så også den vant en test hos TV2 Hjelper Deg tidligere i år. Lyd og Bilde ga den derimot middels score og beskrev fargene som blålige.

 

Derfor lurer jeg på om noen her har denne rammen og kan fortelle om de er fornøyd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg har en slik en og jeg kan dele mine erfaringer med deg. Grunnen til at jeg kjøpte den er fordi skjermen er på hele 800x600. De fleste andre fotorammer har kun 640x480 eller deromkring. Den kan også spille av mp3 og filmsnutter (har ikke testet ennå). Dessuten har den innebygget 1 GB minne slik at man slipper å oppta et minnekort/USB-stick for å vise bildene. Et annet pluss er at den kan gå på batteri (innebygget oppladbart) i flere timer. Du får også to utskiftbare rammer på kjøpet. De settes utenpå slik at rammen ser større ut. Den ene er helt hvit mens den andre har en litt brunaktig skinn-look. Skjermen er lyssterk og har god betrakningsvinkel.

 

NB! Den jeg har fikk etter et halvt års bruk korrupte bilder. Dette klarte jeg å fikse selv. Les mer om det lenger nede.

 

Fotorammen er relativt enkel i bruk, og den medfølgende fjernkontrollen gjør at man enkelt kan betjene den. På siden av rammen har den knapper som på fjernkontrollen. Man kan overføre bilder til den enten via en USB minnepinne, minnekort eller ved å koble den direkte til PCen. Minnekortleseren støtter også SDHC, det vil si store minnekort på 4, 8, 16 GB og oppover. Hastigheten ser ut til å være kun USB 1. Når man putter i en minnepinne og velger å kopiere over noen hundre bilder (helst resized til 800x600 for å spare plass), kan du ganske enkelt velge å kopiere over alle bildene. Ett minus her er at det ikke er noe progress bar som viser hvor langt den er kommet. Kopiering av noen hundre bilder kan fort ta 4-5 minutter. Kopiering via SD-kort ser ikke ut til å gå noe særlig raskere heller. Samme gjelder hvis man bruker USB til å linke direkte til PC.

 

Men... den har også noen ulemper. For det første så har den ulike overganger mellom bildene. Den jeg liker best er fade. Ulempen er at faden ikke er jevn nok. Man kan tydelig se hakking når det ene bilder glir over til det andre. Dette er sannsynligvis begrenset CPU-kraft i og med at denne lille saken er batteridrevet.

 

Det andre problemet er at fargedybden ikke er god nok. Sannsynligvis har skjermen kun 16-bits fargedybde, dvs. kun ca. 65 000 farger. Bilder med himmel eller jevne overganger får vignetting. Man ser striper og hakkete overganger mellom fargene. Hadde den hatt 24-bits eller høyere (16 millioner farger++) ville ikke dette vært et problem.

 

Så har vi problemet med korrupte bilder. Det kan hende dette kun var et ettgangstilfelle for mitt eksemplar. En dag da jeg valgte å slette alle bildene på det interne minnet, fikk jeg en feilmelding etter en lang stund:

post-160721-1228898508_thumb.jpg

Jeg restartet den, uten at det nyttet. Hvis jeg prøvde å slette igjen, fikk jeg samme feilmelding. I tillegg ble bildet korrupt slik du kan se på hele 1. rad, første bilde på 2. rad og siste bilde på 3. rad. Jeg sendte en mail til Nextbase, men fikk ingen svar.

 

Løsningen var å koble den til PCen og formatere minnet. Først prøvde jeg å slette, men fikk beskjed at det ikke gikk pga. en IO-feil. Da jeg valgte hurtigformatering, FAT32, ble alle bildene endelig borte. Men å få linket den til PCen var heller ingen enkel sak. Tilkoblingen krever en USB 6-pins hann i begge ender, eller en såkalt A-A M-M kabel. Først prøvde jeg denne kabelen fra Clas Ohlson, men det ble jo helt feil. Den kabelen har en klump på ledningen. Da jeg plugget den i, dukket det opp en CD-drive på PCen + et eget program for overføring av filer. Omsider fikk jeg tak i en hann-hann overgang. Den plugget jeg i en vanlig USB-forlengelsesledning, og vips ble den gjort om til en A-A M-M.

 

For å oppsummere:

 

Fordeler:

- God oppløsning på 800x600 med god betraktningsvinkel

- Innebygget 1 GB minne

- Fjernkontroll og batteri følger med

- To utskiftbare rammer følger med

- Kan gå på batteri

- Kan spille av mp3 eller andre lydfiler

- Kan spille av video

- Overføring via enten USB-minne, SD-minnekort (også SDHC) eller USB-PC-link

- Masse innstillinger (variabel forsinkelse på hvert bilde, ulike overganger/tilfeldig, 5 språk, justering av farge/kontrast/lysstyrke, auto on/off)

 

Ulemper:

- Filsystemet kan bli korrupt

- Overføring går tregt, og ingen progress bar

- Dårlig fargedybde

- Dårlig hjemmeside og support hos Nextbase

- Overgangen mellom bildene kunne vært bedre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...