Gå til innhold

Oppdaterte modeller fra Canon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man har allerede en del etablerte flashminne medier for video, proffe sådanne.

 

Nedre segment av prosumer benytter seg av SD kort.

 

Sony:

Xdcam disc, bluray likende plate i en slags kasett likende formfaktor.

SxS, minnekort opp til 32gb.

 

Panasonic:

P2 kort, pcmcia kort opp til 64gb pr idag

 

GrassValley:

Bruker iomega REV kort.

 

Dette er det propritære "inni" kamera løsningene som finnes idag. Det finnes og enheter som kan hektes på kameraer som bruker harddisker for lagring av feks. ukomprimert video eller for å øke opptaks tiden.

 

Ulempen med de fleste er for oss som jobber med dette smått koster filbasert arbeidsflyt mye penger.

 

Pansonic og Sony selger mye av sine P2/SxS løsninger. Ett 64/32gb kort koster rundt 9000 eksl. mva. 2stk av slike kort rommer ca 2 timer med HD video fra semiproff kameraene de er tiltenkt bruk i.

Lenke til kommentar

Dette begynner å bli gammel teknologi nå.

 

RED One kamera (4K oppløsning)har vært tilgjenglig med "vanlig" Compact Flash kort og/eller HDD i vel 2 år nå.

 

Nye spesifikasjoner for RED's SCARLET (3K oppløsning) tidligere annonsert pris $3k er ventet 13 november.

 

Canon,Sony;Panasonic etc. begynner å bli teknologisk akterutseilt i video markedet.

Faktisk er video en teknologi på vei ut og må vike plassen for Digital Motion Capture i RAW eller komprimert i mpeg4. Selv Canon 5D markII kan gjøre bedre digital film enn dette Canon video kameraet. (men kanskje ikke like anvendlig)

Endret av arthon
Lenke til kommentar
Canon,Sony;Panasonic etc. begynner å bli teknologisk akterutseilt i video markedet.

Faktisk er video en teknologi på vei ut og må vike plassen for Digital Motion Capture i RAW eller komprimert i mpeg4. Selv Canon 5D markII kan gjøre bedre digital film enn dette Canon video kameraet. (men kanskje ikke like anvendlig)

 

En ting er hva som ser fint ut på papiret en annen ting er hva man faktisk kan bruke proffesjonelt. Grunnen til at tv kameraer har formfaktoren de har er jo fordi det er den som pr. idag er mest effektiv å jobbe med.

 

I tillegg skal kameraer til TV passe inn i en arbeidsflyt og i mange tilfeller er disse så etablerte at man sjelden bytter dem ut fordi det kommer ett nytt kamera. NRK i Oslo kjørte analoge BetaSP kameraer til nyhets prod. fram til 2006 om jeg ikke husker feil, en teknologi som så dagens lys for...mange år siden.

 

Denne gamle teknologien er feks. hva som er brukt til Himmelblå på NRK. Serien er skutt med dvcproHD kameraer i 1080i25p. Og Canon 5d fikk jeg seg demo bilder fra, riktignok beta stadiet så firmwaren var ikke ferdig. Til og med HDV kameraet jeg har selv idag er mer egnet for proff bruk enn det, både kvalitets og arbeidsflyt messig. Det har nok skjedd litt med 5D siden jeg så det nå, men dette er nok mest videofunksjon enn ett primært bruksområde.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...