Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode og økonometri BI (V2015)


Anbefalte innlegg

 

Er det noen som skjønner spørsmål 6?

Ja.

LnVekt= B1+B2d2+B3d3+B4d4+B5tid+B6ln(vektfdsl)

 

 

 

Hvilke parameterrestriksjoner kan man gjøre med denne modellen slik at vi får

Lnvekt=B1+B2(d2+4d3+3d4)+B5tid+B6ln(vektfdsl)

 

Da kan vi sette B3=4B2 og B4=3B2

 

LnVekt= B1+B2d2+(4B2)d3+(3B2)d4+B5tid+B6ln(vektfdsl)

Og da bruker vi bare matteregler og kan sette B2 utenfor parantesen

=B1+B2(d2+4d3+3d4) ....

Skjønner?

 

Selvfølgelig, tenkte i helt andre baner. Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

STATA!

 

trenger hjelp til å laste ned den riktige stata. Har noen link til hvor jeg kan laste den ned, det er så mange forskjellige. FORVIRRET. gjorde tidligere arbeidskravene på skolemaskinen. :hm:

Sjekk i metriboka, der er det en link!

 

takk. har prøvd den, fikk feilmelding om at det ikke går på mac.  :hm:

Endret av cheguevara7
Lenke til kommentar

noen som har gjort E i arb krav 2?

skal man finne t-verdien for alle betaene?

 

Nei, du skal se hvilken p-verdier den estimerte modellen i D har, for å finne ut om de er signifikant eller ikke-signifikant.

 

Signifikansnivået er jo 5%, men ved en to-sidig test blir det 0,025. Du skal derfor se hvilke av verdiene som er lavere enn dette for å finne verdiene som er signifikante.

Lenke til kommentar

 

noen som har gjort E i arb krav 2?

skal man finne t-verdien for alle betaene?

 

Nei, du skal se hvilken p-verdier den estimerte modellen i D har, for å finne ut om de er signifikant eller ikke-signifikant.

 

Signifikansnivået er jo 5%, men ved en to-sidig test blir det 0,025. Du skal derfor se hvilke av verdiene som er lavere enn dette for å finne verdiene som er signifikante.

 

Selvom dette er en tosidig test skal man ikke dele 0,05 på to. Jeg trodde også dette først men fikk vite av Genaro at testene som kommer i stata er allerede tosidig så man skal ikke dele det. Det blir feil. det er 3 variabler som er signifikante og ikke bare 2 som man får hvis man bruker 0,0025 . Dette betyr at hvis vi får spm om ensidig test blir det vanskeligere.

Lenke til kommentar

 

 

noen som har gjort E i arb krav 2?

skal man finne t-verdien for alle betaene?

 

Nei, du skal se hvilken p-verdier den estimerte modellen i D har, for å finne ut om de er signifikant eller ikke-signifikant.

 

Signifikansnivået er jo 5%, men ved en to-sidig test blir det 0,025. Du skal derfor se hvilke av verdiene som er lavere enn dette for å finne verdiene som er signifikante.

 

Selvom dette er en tosidig test skal man ikke dele 0,05 på to. Jeg trodde også dette først men fikk vite av Genaro at testene som kommer i stata er allerede tosidig så man skal ikke dele det. Det blir feil. det er 3 variabler som er signifikante og ikke bare 2 som man får hvis man bruker 0,0025 . Dette betyr at hvis vi får spm om ensidig test blir det vanskeligere.

 

 

Åh. Tusen takk for nyttig og viktig informasjon! :)  Mente du at man bare skulle bruke 0,05?

Endret av elimt
Lenke til kommentar

 

noen som har gjort E i arb krav 2?

skal man finne t-verdien for alle betaene?

 

Nei, du skal se hvilken p-verdier den estimerte modellen i D har, for å finne ut om de er signifikant eller ikke-signifikant.

 

Signifikansnivået er jo 5%, men ved en to-sidig test blir det 0,025. Du skal derfor se hvilke av verdiene som er lavere enn dette for å finne verdiene som er signifikante.

 

Men da er jo ikke d4 signifikant?

Lenke til kommentar

Jeg skal lage en ny variabel  kalt "uhatte" som skal være lik residualene (de estimerte prediksjonfeilene) til en modell, noen som vet hvordan jeg gjør det i Stata?

Ja bare se i metriboken der ligger det ute 2 videoer.

1. Hvordan lager jeg restverdiene/residualene til en estimert modell? (19 sek.) 

2. Hvordan lager jeg en ny variabel lik de kvadrerte restverdiene/residualene til

en modell? (33 sek.) 

 

Gjør de i den rekkefølgen! Men når man ser i fasiten kommer det opp noen tall osv, de er jeg litt usikre på hvordan man finner.. Har bare sett i tidligere forum.

Lenke til kommentar

 

Jeg skal lage en ny variabel  kalt "uhatte" som skal være lik residualene (de estimerte prediksjonfeilene) til en modell, noen som vet hvordan jeg gjør det i Stata?

Ja bare se i metriboken der ligger det ute 2 videoer.

1. Hvordan lager jeg restverdiene/residualene til en estimert modell? (19 sek.) 

2. Hvordan lager jeg en ny variabel lik de kvadrerte restverdiene/residualene til

en modell? (33 sek.) 

 

Gjør de i den rekkefølgen! Men når man ser i fasiten kommer det opp noen tall osv, de er jeg litt usikre på hvordan man finner.. Har bare sett i tidligere forum.

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...