Gå til innhold

Sprekk i maling eller sparkel i taket


Anbefalte innlegg

Vi kjøpte nylig en totalrenovert leilighet som fagfolk har pusset opp. Vi har papirer på alt. Etter å ha bodd i leiligheten i en måned, har vi oppdaget noen sprekker akkurat i skillet mellom vegg og tak. Det er også noen få sprekker (ser egentlig ut som streker) i taket. Noen plasser tror jeg det er sparkelen som har sprukket, mens andre plasser ser det ut som det er malingen. Hva kan dette skyldes? Er det vanskelig å rette opp? Eller må man bare regne med at det kan bli sånn? Det er mur i alle veggene også tror jeg det er sparklet over muren for å få helt glatte flater. Spotlys i taket dersom det har noe å si.

post-189452-310269_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en helt ny leilighet for halvannet år siden. Et par måneder etter dukket det opp sprekker noen steder i overgang mellom vegg-tak, og i hjørner mellom yttervegg og bærevegg. Disse har gradvis blitt verre. Men i prospektet står det at slike ting kan/må forventes i helt nye leiligheter da vegger og slik kan flytte seg marginalt i løpet av de to første årene frem til bygget har "satt seg".

 

Om et år eller så planlegger jeg derfor å pusse, sparkle og male litt der disse sprekkene har oppstått. Men det er ingen grunn til å gjøre det før jeg er sikker på at sprekkene har sluttet å bli større.

 

Nå er det imidlertid ikke en helt ny leilighet du har kjøpt, men du sier den er totalrenovert. Er det satt opp nye vegger eller noe annet, så kan det kanskje ta litt tid for disse å sette seg ordentlig også? Uansett ville jeg tatt kontakt med firmaet som har malt leiligheten og spurt om slike sprekker kan oppstå, og hvorfor.

Lenke til kommentar

Hvis det er nytt hus så kan det være pga setningsskader. Hvis fundamenteringen er gjort dårlig så vil et hus bruke noen tid på å "sette" seg.

 

Et gammelt hus i trevirke "lever" og det vil være små endringer i vegger etc ved temperatur- og fuktighetsforskjeller (sommer / vinter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...