Gå til innhold

Enkeltmannforetak og skatt.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et enkeltmannforetak og har alltid benyttet meg av standard fradrag, noe som gjør at jeg betaler mye i skatt og får alltid baksmell.

 

Jeg tenkte å sende en klage til skattetaten, og forklare at jeg har en del utgifter som jeg ikke fører i selvangivelsen siden jeg går for standard fradrag.

 

Lurer på om det ikke er forsent å gjøre det, og hvordan jeg kan gå frem. Trenger litt hjelp til å formulere. Takker så mye for all hjelp og råd jeg får av dere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Standard fradrag"? Det finnes ikke "standard fradrag" for virksomhetsinntekt (bortsett fra i noen sektorer). Hva mener du?[/quote

 

Ja, det finnes standard fradrag i barnehage sektor. Driver en liten familiebarnehage med 4 barn, derfor har jeg valgt å gå for det og ikke regnskapspliktig. Men ulempen er at du kan ikke sette andre utgifter som man har ellers når man bruker standard fradrag.

Lenke til kommentar

Den som driver familiebarnehage for egen regning i eget hjem med tilskudd fra det offentlige kan velge mellom to måter å beregne fradrag på: 

 

 - Fradrag for faktiske kostnader på grunnlag av regnskap

 - Fradrag for 1) driftskostnader etter standardsats per barn og 2) fradrag for faktiske lønnskostnader for medhjelpere

 

Standardsats per barn utgjør 50 % av vederlag for barnepass, men høyst 1 057,- kr per barn per måned (2014). Valg av standardsats er bindende for de neste fem inntektsår med mindre forholdene endrer seg vesentlig, jfr. takseringsreglene § 1-3-40. 

 

I tillegg til standardfradrag har man krav på at arbeidsgodtgjørelsen (det som "er igjen" etter at standardsatsen er tatt ut) går inn i beregningsgrunnlaget for minstefradrag, men bare for de barn som er 11 år eller yngre per 31.12 i inntektsåret. 

 

Krever man fradrag etter standardsats kan man ikke i tillegg kreve fradrag for faktiske kostnader. Har man krevd fradrag etter standardsats i år 1 må man følge opp det i år 2, 3, 4, 5, og 6 med mindre forholdene endrer seg vesentlig. Det er bare ved klage over ligningen i år 1 at man kan endre dette. 

 

Den som driver familiebarnehage har bokføringsplikt uavhengig av om vedkommende velger standardfradrag eller fradrag etter faktiske utgifter ved ligningen. 

 

***

 

I korte trekk er det i seg selv ikke en klagegrunn at du har valgt standardfradrag og derfor betaler mye skatt. Det er heller ikke en klagegrunn at du får høy restskatt (det skyldes at du betaler inn for lite på forskudd og er selve ligningen uvedkommende). 

 

Hvis du skal klage over ligningen må du kunne vise til at du ville betalt lavere skatt hvis du hadde valgt fradrag etter faktiske utgifter. Du må altså ha ført regnskap, og regnskapet må være komplett. Du må også være i ditt første driftsår/inntektsår. Du kan ikke klage over at du bruker standardfradraget i år 2-6 uten at du også dokumenterer at forholdene er vesentlig annerledes enn i år 1. 

 

Klagefristen for ligningen er seks uker etter at du mottar skatteoppgjøret (men klagefristen utløper aldri før 10. august). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...