Gå til innhold

Hvordan koble på en smart måte?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har nå flyttet i ny leilighet og alt er nytt til og med tv, hjemmekino osv.

 

Jeg har en Samsung tv, av modell UE48H5505 og som hjemmekino har jeg investert i en LG BH6440P. 

 

Det som skal kobles til er 

- Playstation 3

- PVR dekoder fra Altibox

- Apple TV eller Chromeplay

 

Regner med jeg må ha en switch så en slik: https://www.netonnet.no/art/lyd-og-bilde/kabelogkontakt/bildekabler/adapter/hq-hdmi-switchwith3dsupport/160897.11646/er bestilt og på vei.

 

Hvordan kan jeg koble alt dette sammen slik at lyden fra TV, Altibox og PS3 går via hjemmekinoen?

Endret av robertnordli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg kan se av tilkoblinger på enheten, har den 2 stk HDMI inn og én ut, samt optisk. 

Da kobler du PS3 og Altibox via HDMI, og AppleTV rett i tv'n med HDMI pluss optisk til forsterker. Så går du inn i AppleTV og endrer slik at lyd sendes via optisk. 

Litt slit, men sånn er det når det er få innganger. 

 

Alternativt kan du koble alt i TV'n, og sende lyd via ARC (audio return channel) via optisk til forsterker. Forutsatt at det er støtte for det på LG'n da. 

Lenke til kommentar

PVR og PS3 -> HDMI-switch -> Receiver -> TV

 

Lyd & bilde går via HDMI fra PVR & PS3 til Receiver, kun bilde går via HDMI til TV.

Lyden går via HDMI fra TV til Receiver vha. ARC (Audio Return Channel)

 

Det er mulig du må stille inn både TV og Receiver for å få "slått på" dette.

 

Om jeg da ikke har misforstått deg skal jeg koble alt av ekstra til hdmi switch, også fra utgangen en hdmi til inn i LGen også fra ut på LG til tv?

Lenke til kommentar

Ja, det er i hvert fall det som gir minst kabel-styr. (Samme kabel overfører lyd & bilde til Receiver.)

 

Jeg vet ikke hvordan Chromecast takler det å være tilkoblet en HDMI-switch istf. TV'en direkte, men det er vel bare å prøve ut.

 

Dette krever at Receiver alltid er påslått for å få lyd, vel og merke.

Jeg har et opplegg med et eget 2.1-anlegg med 2 analoge innganger der jeg har koblet til stue-PC'en og TV'en. Så jeg kan se på TV eller spille av media fra PC'en uten å måtte slå  på Receiveren hver gang. (Men vil jeg ha enda fyldigere lyd og/eller surround kan jeg bruke den istedet.)

Lenke til kommentar

Ja, det er i hvert fall det som gir minst kabel-styr. (Samme kabel overfører lyd & bilde til Receiver.)

 

Jeg vet ikke hvordan Chromecast takler det å være tilkoblet en HDMI-switch istf. TV'en direkte, men det er vel bare å prøve ut.

 

Dette krever at Receiver alltid er påslått for å få lyd, vel og merke.

Jeg har et opplegg med et eget 2.1-anlegg med 2 analoge innganger der jeg har koblet til stue-PC'en og TV'en. Så jeg kan se på TV eller spille av media fra PC'en uten å måtte slå  på Receiveren hver gang. (Men vil jeg ha enda fyldigere lyd og/eller surround kan jeg bruke den istedet.)

 

Takk for raskt svar nebrewfoz :-) ja skjønner den må stå på for at alt skal virke, men jeg vil ha god lyd uansett om jeg spiller eller ser tv så :D 

Lenke til kommentar

Etter hva jeg kan se av tilkoblinger på enheten, har den 2 stk HDMI inn og én ut, samt optisk. 

Da kobler du PS3 og Altibox via HDMI, og AppleTV rett i tv'n med HDMI pluss optisk til forsterker. Så går du inn i AppleTV og endrer slik at lyd sendes via optisk. 

Litt slit, men sånn er det når det er få innganger. 

 

Alternativt kan du koble alt i TV'n, og sende lyd via ARC (audio return channel) via optisk til forsterker. Forutsatt at det er støtte for det på LG'n da. 

 

Etter en heftig chat med LG har det nå blitt slått fast at de lyver på sine hjemmesider og denne har ikke 2 hdmi innganger, så da må jeg vel ty til alternativ 2 fra deg, koble alt i tven.

 

De påstår den skal ha optisk, så da kobler jeg p3, pvr og LG i de 3 hdmiene på tven også kjøper jeg en slik: http://www.clasohlson.com/no/Exibel-optisk-kabel,-toslink/Pr382050000for å få ARC som du nevner? 

 

Har jeg skjønt deg korrekt da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...