Gå til innhold

Heving av kjøp


Fish

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg foreslo at en fra butikken kunne komme hjem til meg og ta en titt, men det var litt vanskelig fordi de ikke var teknikere og kunne derfor ikke bekrefte problemet (???).

Det er jo klart.

 

Må jo være et autorisert verksted som undersøker den, slik at butikken får igjen pengene fra produsenten (Samsung, LG ol).

 

 

I denne saken så har dette egentlig ingenting med saken å gjøre. Det du snakker om er hvorvidt butikken får tilbake pengene sine, men det er for kjøpers del revnende likegyldig.

Hvis kjøper kan stadfeste feilen ovenfor forhandler bør dette være tilstrekkelig, det er ovenfor forhandler han har en reklamasjonssak, ikke produsenten.

 

Det kan være mange grunner til at de ikke ønsker å reise ut til kunder, og det må være i deres rett og si nei til dette såfremt det ikke er annonsert at dette er noe de gjør.

Endret av JonasPB
Lenke til kommentar

I denne saken så har dette egentlig ingenting med saken å gjøre. Det du snakker om er hvorvidt butikken får tilbake pengene sine, men det er for kjøpers del revnende likegyldig.

Og hva får deg til og tro at butikken ikke ønsker pengene tilbake fra produsent? Tror du dem bare kan gi bort tusenvis av kroner her og der, uten at det vil påvirke dem i noen grad?

 

Det er jo klart at butikken vil ønske at et autorisert verksted sjekker ut produktet, slik at både kunde og evt butikk får igjen pengene for det. Win win heter det. :)

Lenke til kommentar

Det du snakker om er hvorvidt butikken får tilbake pengene sine, men det er for kjøpers del revnende likegyldig.

Hvis kjøper kan stadfeste feilen ovenfor forhandler bør dette være tilstrekkelig, det er ovenfor forhandler han har en reklamasjonssak, ikke produsenten

For en forhandler er det skummelt å blindt ta kundens uttalelse for god fisk, selv om man skulle tro at det i en ideell verden var slik at de kunne gjøre det.

 

For kunden kan ha brukt produktet feil, påført det skade, brukt det sammen med ikke-kompatibelt utstyr, det kan stå på steder hvor det påvirkes av utstyr som forstyrrer signaler/mottaksforhold og så videre. Det er derfor ikke slik, at om et produkt ikke virker som det skal, at det alltid er en mangel ved produktet. Har jobbet i butikk som selger elektroniske produkter, og vet at det veldig ofte ikke er en faktisk mangel med produktet, selv om kunden tror det.

 

Hvis forhandler ikke selv kan avdekke en faktisk mangel med utstyret, må de få et autorisert verksted til å undersøke produktet, og avdekke om det er en mangel med produktet eller ikke. Ja, kunden kan forholde seg til forhandler, men forhandler har all rett til å ha større tillit til verkstedet enn kunden. Det er tross alt verkstedet som sitter på den største kompetansen om produktet, ikke kunden. I et slikt tilfelle må kunden eventuelt gå videre med saken, til Forbrukerrådet eller FTU, om han/hun ikke tror på verkstedets uttalelse. Men en uttalelse fra et verksted med kompetanse på utstyret, veier tyngre enn kundens påstander i en slik sak.

 

Nå uttaler jeg meg ikke om denne saken spesielt, men på generelt grunnlag. Når det er sagt, så mener jeg fortsatt at trådstarter må få testet TV'en med en annen lydplanke enn akkurat denne modellen for å få testet om det er en feil på TV'en før han krever heving av kjøp.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

 

I denne saken så har dette egentlig ingenting med saken å gjøre. Det du snakker om er hvorvidt butikken får tilbake pengene sine, men det er for kjøpers del revnende likegyldig.

Og hva får deg til og tro at butikken ikke ønsker pengene tilbake fra produsent? Tror du dem bare kan gi bort tusenvis av kroner her og der, uten at det vil påvirke dem i noen grad?

 

Det er jo klart at butikken vil ønske at et autorisert verksted sjekker ut produktet, slik at både kunde og evt butikk får igjen pengene for det. Win win heter det. :)

 

 

Naturligvis ønsker butikken pengene tilbake fra produsenten, misforstå meg rett, men det har fortsatt lite å gjøre med kundens forhold til forhandler. Kan man som kunde bevise ved å la en representant for forretningen se med egne øyne (høre med egne ører etc) at feilen er der, burde dette holde.

Snakker også av egen erfaring fra flere år i serviceavdelingen på ett elektrovarehus i en av de større kjedene, og der var det ihvertfall slik at hvis vi kunne påvise feilen der og da så var det ingenting i veien for å gi kunden nytt produkt med en gang, også tar man heller fighten med produsent når kunden har reist derfra fornøyd.

 

Hvis det var tvilstilfelle så vil man måtte sende inn ting, men der det er åpenbart at feilen har ''vært til vesentlig ulempe for kjøper'' og det ikke er tvil om at feilen er der, så skal man ikke måtte vente flere uker (en måned i denne saken) for å påvise en feil. Feilen er påvist i butikk, med en representant fra butikk som vitne, og da er forbrukerskjøpslovens vilkår om undersøkelsesrett utfylt slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Hvis det var tvilstilfelle så vil man måtte sende inn ting, men der det er åpenbart at feilen har ''vært til vesentlig ulempe for kjøper'' og det ikke er tvil om at feilen er der, så skal man ikke måtte vente flere uker (en måned i denne saken) for å påvise en feil. Feilen er påvist i butikk, med en representant fra butikk som vitne, og da er forbrukerskjøpslovens vilkår om undersøkelsesrett utfylt slik jeg ser det.

Mulig jeg er blind, men jeg ser ingen sted i trådstarters innlegg at feilen er påvist i butikk. Han har imidlertid video-opptak av det, men det utelukker ikke at andre årsaker enn en mangel er grunnen til problemet.

 

Ettersom verken TV eller lydplanke er påvist med feil på verksted hver for seg, så er det nærliggende å tro at eksterne kilder, eller et kompatibilitetsproblem, er årsaken til feilen. Så lenge verksted ikke har funnet feil på noen av gjenstandene, kan man ikke vite hvilken av gjenstandene som eventuelt har en mangel, eller om det i det hele tatt er en mangel. Med andre ord vil det bli vanskelig for kunde å komme noen vei i Forbrukerrådet eller FTU.

 

Forhandler kan med andre ord holde igjen heving eller omlevering med retten på sin side. Om det er god service, er en annen sak, men er lydplanken og TV'en kjøpt hos forskjellige forhandlere, så er det naturlig at de ikke ønsker å bytte/heve med mindre de vet feilen

ligger på gjenstanden de har solgt.

Lenke til kommentar

 

Hvis det var tvilstilfelle så vil man måtte sende inn ting, men der det er åpenbart at feilen har ''vært til vesentlig ulempe for kjøper'' og det ikke er tvil om at feilen er der, så skal man ikke måtte vente flere uker (en måned i denne saken) for å påvise en feil. Feilen er påvist i butikk, med en representant fra butikk som vitne, og da er forbrukerskjøpslovens vilkår om undersøkelsesrett utfylt slik jeg ser det.

Mulig jeg er blind, men jeg ser ingen sted i trådstarters innlegg at feilen er påvist i butikk. Han har imidlertid video-opptak av det, men det utelukker ikke at andre årsaker enn en mangel er grunnen til problemet.

 

Ettersom verken TV eller lydplanke er påvist med feil på verksted hver for seg, så er det nærliggende å tro at eksterne kilder, eller et kompatibilitetsproblem, er årsaken til feilen. Så lenge verksted ikke har funnet feil på noen av gjenstandene, kan man ikke vite hvilken av gjenstandene som eventuelt har en mangel, eller om det i det hele tatt er en mangel. Med andre ord vil det bli vanskelig for kunde å komme noen vei i Forbrukerrådet eller FTU.

 

Forhandler kan med andre ord holde igjen heving eller omlevering med retten på sin side. Om det er god service, er en annen sak, men er lydplanken og TV'en kjøpt hos forskjellige forhandlere, så er det naturlig at de ikke ønsker å bytte/heve med mindre de vet feilen

ligger på gjenstanden de har solgt.

 

 

Det er helt korrekt, trådstarter har ikke vist produktet i butikken, men som jeg sa i ett tidligere svar ville ett alternativ til å sende inn produktet og vente en måned på svar være å ta med produktene til forhandler, og demonstrere feilen for personalet der.

 

Nå ser det uansett ut til at det kommer en tekniker hjem til kunden så da er det ikke ett problem i denne saken, men jeg mener uansett at hvis feilen kan vises ovenfor forhandler og de selv kan bevitne dette - og spesielt når produktet har vært innsendt 2 ganger tidligere for denne feilen uten å finne en teknisk årsak (og således benyttet to av sine avhjelpsforsøk) - så er dette tilstrekkelig for å heve kjøpet, uavhengig av hvilken avtale forhandler måtte ha med sine leverandører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...