Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Organisasjonsatferd og ledelse eksamen! (ORG3402)


Anbefalte innlegg

Kurset i ORG er gratis på enkeleksamen.no nå. Der finner du både pdf-er med besvarelser til hver oppgave, og videoer med gjennomgang av hver oppgave.

 

http://enkeleksamen.no/gratiskurs/organisasjonsatferd-og-ledelse/

 

Det er gratis nå, man må bare registrere en konto. Legg merke til at noen av oppgavene er blitt litt omformulert etter at de ble lagt ut på enkeleksamen.no.

 

Det er så voldsomt mye på hver oppgave, og så mange oppgaver, å kunne mye nok om :hm: Og ganske risky å "sile ut" oppgaver. Nå viste de jo i vår at de kan gjøre gjenbruk av oppgaver også. Men jeg synes vel ikke det høres helt på bærtur ut at man kan vente seg oppg. 4 om persepsjon, og at 11 er utelukket. Jeg leser selv i prioritert rekkefølge, som det ble nevnt her, ja. Skal jo mye til å kunne alt om alle oppgavene. Men å fullstendig utelukke noen oppgaver kan være farlig.

Endret av Aviator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kurset i ORG er gratis på enkeleksamen.no nå. Der finner du både pdf-er med besvarelser til hver oppgave, og videoer med gjennomgang av hver oppgave.

 

http://enkeleksamen.no/gratiskurs/organisasjonsatferd-og-ledelse/

 

Det er gratis nå, man må bare registrere en konto. Legg merke til at noen av oppgavene er blitt litt omformulert etter at de ble lagt ut på enkeleksamen.no.

 

Det er så voldsomt mye på hver oppgave, og så mange oppgaver, å kunne mye nok om :hm: Og ganske risky å "sile ut" oppgaver. Nå viste de jo i vår at de kan gjøre gjenbruk av oppgaver også. Men jeg synes vel ikke det høres helt på bærtur ut at man kan vente seg oppg. 4 om persepsjon, og at 11 er utelukket. Jeg leser selv i prioritert rekkefølge, som det ble nevnt her, ja. Skal jo mye til å kunne alt om alle oppgavene. Men å fullstendig utelukke noen oppgaver kan være farlig.

Hva tenker du om oppgave 1?

 

Jeg tar ingen sjanse her, og leser like godt på alle, men oppgave 1 er kanskje den jeg har brukt minst tid på.. Håper virkelig vi får om persepsjon, og ledereffektivitet, men skal være glad det blir bare èn av de også. Helt enorm mye stoff ja. Jeg siler ut betraktelig mye, og forholder meg til korte og konsise notater. Slik vet jeg at jeg i allefall kan det grunnleggende innenfor alle tema.

Lenke til kommentar

Vel, det er noe rykter som går om at oppgave 1 ikke gis til eksamener. Jeg ser ikke noe grunn til at oppgave 1 skulle være utelukket? Jeg har ikke hørt noe sånt fra noe forelesere. Jeg tror ikke man skal ilegge noe betydning til disse ryktene. Jeg synes imidlertid oppgave 1 er ganske så grei. Kanksje blant de enkleste. Dette handler jo om de teoriene jeg antar de fleste har fått med seg av faget, selv om man føler man ikke har fått med seg så mye. Slik jeg forstår det handler det om å nevne og forklare de 3 klassiske organisasjonsteoriene (taylorisme, webers idealtypiske byråkratimodell og fayols administrative styringsbegrep), litt om de nyere modellene (funksjonsbasert, markedsbasert, matrise og prosjekt, team og nettverk). Følte jeg hadde kontroll på den i vår og hadde håpet på å få oppg. 1.

 

Jeg lurer selv veldig på hva som egentlig må til her. Jeg er blir bare mindre klokere på denne eksamen jo mer jeg ser på min eksamensbesvarelse fra i vår. Jeg skrev da 6 sider og forklarte de viktigste teoriene etc. innen oppgavene. Har sjekket alt sammen flere ganger opp mot pensum i ettertid og funnet at det jeg har skrevet er korrekt. Likevel fikk jeg F (hadde klaget om det ikke var for at jeg var bortreist mens fristen gikk ut. Hadde ikke regnet med at jeg trengte å klage). Så jeg er egentlig mye mer nervøs for eksamen i morgen enn det jeg var for den samme i vår. Det må vel være noe med at det ikke holder å kunne og ramse opp den grunnleggende teorien på emnet, men at man viktigere må drøfte/diskutere/vise selvstendighet på en måte. Jeg er likevel ganske frustrert fordi jeg generelt har gode karakterer i alle fag, men presterte å stryke, for første gang, i akkurat dette faget. Så jeg prøver å pugge negative og positive ting ved de ulike teoriene slik at jeg kan drøfte litt. Lurer på om det er dette de mener med å "vise selvstendighet". Å bare ramse opp teorier innen feltet falt ihvertfall ikke i god jord.

Lenke til kommentar

Kurset i ORG er gratis på enkeleksamen.no nå. Der finner du både pdf-er med besvarelser til hver oppgave, og videoer med gjennomgang av hver oppgave.

 

http://enkeleksamen.no/gratiskurs/organisasjonsatferd-og-ledelse/

 

Det er gratis nå, man må bare registrere en konto. Legg merke til at noen av oppgavene er blitt litt omformulert etter at de ble lagt ut på enkeleksamen.no.

 

Det er så voldsomt mye på hver oppgave, og så mange oppgaver, å kunne mye nok om :hm: Og ganske risky å "sile ut" oppgaver. Nå viste de jo i vår at de kan gjøre gjenbruk av oppgaver også. Men jeg synes vel ikke det høres helt på bærtur ut at man kan vente seg oppg. 4 om persepsjon, og at 11 er utelukket. Jeg leser selv i prioritert rekkefølge, som det ble nevnt her, ja. Skal jo mye til å kunne alt om alle oppgavene. Men å fullstendig utelukke noen oppgaver kan være farlig.

 

Står at ORG er utgått. Noen som kan legge ut pdf. filen(e) her?

Lenke til kommentar

Ja, det står at kurset er utgått (sikkert fordi at noen av oppgavene er blitt omformulert i ettertid). Men det er sikkert derfor det nå er blitt gratis. For å få tilgang må du bare registrere deg, eller logge inn, så kan du trykke på spill av og fåt tilgang til alle filene og videoene.

Selv om noen oppgaver er omformulert gjelder dette bare noen få, og omformuleringene er ikke så voldsomme så det handler stort sett om det samme likevel.

 

 

Dette er for øvrig prioriteringen jeg leser etter: (prioritert i grupper, ingen prioritering innad i gruppene)

  1. Oppgaver 4, 1, 2, 13 (disse er ikke tidligere gitt)
  2. Oppgaver 3, 5, 6, 7, 8, 9, 12 (tidligere gitt)
  3. Oppgave 11 (anser det som usannsynlig at samme oppgave repeteres 3 ganger på rad)

Noen andre forslag til prioriteringer?

Lenke til kommentar

Vel, det er noe rykter som går om at oppgave 1 ikke gis til eksamener. Jeg ser ikke noe grunn til at oppgave 1 skulle være utelukket? Jeg har ikke hørt noe sånt fra noe forelesere. Jeg tror ikke man skal ilegge noe betydning til disse ryktene. Jeg synes imidlertid oppgave 1 er ganske så grei. Kanksje blant de enkleste. Dette handler jo om de teoriene jeg antar de fleste har fått med seg av faget, selv om man føler man ikke har fått med seg så mye. Slik jeg forstår det handler det om å nevne og forklare de 3 klassiske organisasjonsteoriene (taylorisme, webers idealtypiske byråkratimodell og fayols administrative styringsbegrep), litt om de nyere modellene (funksjonsbasert, markedsbasert, matrise og prosjekt, team og nettverk). Følte jeg hadde kontroll på den i vår og hadde håpet på å få oppg. 1.

 

Jeg lurer selv veldig på hva som egentlig må til her. Jeg er blir bare mindre klokere på denne eksamen jo mer jeg ser på min eksamensbesvarelse fra i vår. Jeg skrev da 6 sider og forklarte de viktigste teoriene etc. innen oppgavene. Har sjekket alt sammen flere ganger opp mot pensum i ettertid og funnet at det jeg har skrevet er korrekt. Likevel fikk jeg F (hadde klaget om det ikke var for at jeg var bortreist mens fristen gikk ut. Hadde ikke regnet med at jeg trengte å klage). Så jeg er egentlig mye mer nervøs for eksamen i morgen enn det jeg var for den samme i vår. Det må vel være noe med at det ikke holder å kunne og ramse opp den grunnleggende teorien på emnet, men at man viktigere må drøfte/diskutere/vise selvstendighet på en måte. Jeg er likevel ganske frustrert fordi jeg generelt har gode karakterer i alle fag, men presterte å stryke, for første gang, i akkurat dette faget. Så jeg prøver å pugge negative og positive ting ved de ulike teoriene slik at jeg kan drøfte litt. Lurer på om det er dette de mener med å "vise selvstendighet". Å bare ramse opp teorier innen feltet falt ihvertfall ikke i god jord.

Ja, enig der. Oppgave 1 er ikke en av de vanskeligste, og lurer derfor litt på hvorfor den skal bli utelukket - da det er mer enn nok tid til å skrive og drøfte ut i fra de ulike klassiske teorier, og nyere modeller.

 

Ja, klart det må drøftes. Men kan man de grunnleggende teoriene, altså - hva de faktisk betyr, så skal man klare og drøfte ut i fra det.

 

Men kan ikke forstå at du strøk, om du hadde med de grunnleggende teoriene, og drøftet? Jeg fikk selv F, men var ganske forbredt på det da jeg etter eksamen skjønte at jeg slett ikke hadde besvart spørsmålet om situasjonsbasert ledelse riktig, og var helt på bærtur da det kom til teorier.

 

Jeg klagde kun for å få begrunnelse på oppgaven om læring, for å i det heletatt se hvilken karakter jeg fikk på den ene deloppgaven. Den var veldig vag, det viste jeg selv. Der hadde jeg kun hatt med 60% av teoriene, og drøftet litt. Viste seg at den faktisk sto til karakter D, og det hadde jeg aldri trodd. Så at du fikk F som total karakter på en besvarelse du sier har med alt av teorier er veldig rart. Synd du ikke fikk klaget..

 

Det å vise selvstendighet ligger vel i å klare å trekke teoriene inn i det "virkelige liv", komme med eksempler man kan kjenne seg igjen i, og som kanskje ikke står svart på hvitt i boka. Reflektere rundt hvordan teoriene faktisk utarter seg i hverdagen.

 

 

Lenke til kommentar

Ja, det står at kurset er utgått (sikkert fordi at noen av oppgavene er blitt omformulert i ettertid). Men det er sikkert derfor det nå er blitt gratis. For å få tilgang må du bare registrere deg, eller logge inn, så kan du trykke på spill av og fåt tilgang til alle filene og videoene.

Selv om noen oppgaver er omformulert gjelder dette bare noen få, og omformuleringene er ikke så voldsomme så det handler stort sett om det samme likevel.

 

 

Dette er for øvrig prioriteringen jeg leser etter: (prioritert i grupper, ingen prioritering innad i gruppene)

  1. Oppgaver 4, 1, 2, 13 (disse er ikke tidligere gitt)
  2. Oppgaver 3, 5, 6, 7, 8, 9, 12 (tidligere gitt)
  3. Oppgave 11 (anser det som usannsynlig at samme oppgave repeteres 3 ganger på rad)

Noen andre forslag til prioriteringer?

Har prøvd å registrere meg, men det går ikke! Vet ikke om det er noe feil med nettsiden. Er det mulig for deg å legge ut pdf filene her?

Lenke til kommentar
Det å vise selvstendighet ligger vel i å klare å trekke teoriene inn i det "virkelige liv", komme med eksempler man kan kjenne seg igjen i, og som kanskje ikke står svart på hvitt i boka. Reflektere rundt hvordan teoriene faktisk utarter seg i hverdagen.

Det var vel den biten der jeg helt glemte å ta hensyn til, ja. Tror jeg fokuserte litt for mye på å få alle fakta (puggestoff) riktig (hadde til og med pugget og oppgitt riktige årstall for fødsel og bortgang for de viktige bakmennene - det pugger jeg ikke nå), som gikk på bekostning av skikkelig drøfting og eksempler.

Endret av Aviator
Lenke til kommentar

Vel, det er noe rykter som går om at oppgave 1 ikke gis til eksamener. Jeg ser ikke noe grunn til at oppgave 1 skulle være utelukket? Jeg har ikke hørt noe sånt fra noe forelesere. Jeg tror ikke man skal ilegge noe betydning til disse ryktene. Jeg synes imidlertid oppgave 1 er ganske så grei. Kanksje blant de enkleste. Dette handler jo om de teoriene jeg antar de fleste har fått med seg av faget, selv om man føler man ikke har fått med seg så mye. Slik jeg forstår det handler det om å nevne og forklare de 3 klassiske organisasjonsteoriene (taylorisme, webers idealtypiske byråkratimodell og fayols administrative styringsbegrep), litt om de nyere modellene (funksjonsbasert, markedsbasert, matrise og prosjekt, team og nettverk). Følte jeg hadde kontroll på den i vår og hadde håpet på å få oppg. 1.

 

Jeg lurer selv veldig på hva som egentlig må til her. Jeg er blir bare mindre klokere på denne eksamen jo mer jeg ser på min eksamensbesvarelse fra i vår. Jeg skrev da 6 sider og forklarte de viktigste teoriene etc. innen oppgavene. Har sjekket alt sammen flere ganger opp mot pensum i ettertid og funnet at det jeg har skrevet er korrekt. Likevel fikk jeg F (hadde klaget om det ikke var for at jeg var bortreist mens fristen gikk ut. Hadde ikke regnet med at jeg trengte å klage). Så jeg er egentlig mye mer nervøs for eksamen i morgen enn det jeg var for den samme i vår. Det må vel være noe med at det ikke holder å kunne og ramse opp den grunnleggende teorien på emnet, men at man viktigere må drøfte/diskutere/vise selvstendighet på en måte. Jeg er likevel ganske frustrert fordi jeg generelt har gode karakterer i alle fag, men presterte å stryke, for første gang, i akkurat dette faget. Så jeg prøver å pugge negative og positive ting ved de ulike teoriene slik at jeg kan drøfte litt. Lurer på om det er dette de mener med å "vise selvstendighet". Å bare ramse opp teorier innen feltet falt ihvertfall ikke i god jord.

 

Det høres veldig rart ut, synd du ikke fikk klaget. I følge vurderingskriteriene så skal du få en E dersom

 

Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravet for å bli godkjent. Kandidaten

har noen kunnskaper i faget, men med store mangler. Kandidaten mangler oversikt over
teoretiske perspektiver og viser mangel på evne til å gjøre selvstendige analyse med
utgangspunkt i lærestoffet.

 

Så selv om man ikke drøfter, så kan man likevel stå, slik jeg ser det.

 

Jeg satser på å få bedre enn E da, hehe, men kjenner jeg har skikkelig information overload nå, det jeg har lært renner ut når jeg prøver å huske noe mer. Hadde eksamen forrige torsdag, og etter det har jeg vært syk, så forberedelsene har ikke vært de beste. :hm:

Lenke til kommentar

 

Det å vise selvstendighet ligger vel i å klare å trekke teoriene inn i det "virkelige liv", komme med eksempler man kan kjenne seg igjen i, og som kanskje ikke står svart på hvitt i boka. Reflektere rundt hvordan teoriene faktisk utarter seg i hverdagen.

Det var vel den biten der jeg helt glemte å ta hensyn til, ja. Tror jeg fokuserte litt for mye på å få alle fakta (puggestoff) riktig (hadde til og med pugget og oppgitt riktige årstall for fødsel og bortgang for de viktige bakmennene - det pugger jeg ikke nå), som gikk på bekostning av skikkelig drøfting og eksempler.

 

Ja, det er vel det som skal til for å nå de høyeste karakterne, dersom god drøfting og gode eksempler foreligger. Men tror du gjør rett i å fokusere mer på hvorfor teoriene foreligger, og hvilken betydning de faktisk har.

Lenke til kommentar

 

Har prøvd å registrere meg, men det går ikke! Vet ikke om det er noe feil med nettsiden. Er det mulig for deg å legge ut pdf filene her?

 

Det går da helt fint ann? På forsiden er det to knapper i facebook-style. En for "logg inn" og en for "registrer deg". Både innlogging og registrering skjer via Facebook, så du må være logget inn på FB. Etter å ha registrert deg (knappen på forsiden, hvis du ikke allerede er reg.) trykker du på "logg inn". Når du er logget inn får du oversikten over alle kurs. Bla helt ned til bunnen, de finner du ORG, med en knapp "spill av" som du trykker på for å komme inn på siden med alle filene og videoene.

 

Det er naturligvis ikke lov å dele innholdet andre steder, og det respekterer jeg.

Endret av Aviator
Lenke til kommentar

Never mind.. fikk det til. Angående rekkefølgen dere leser etter. Den ser søt ut, men under ingen omstendigheter bør man forholde seg blindt til denne. Årets eksamen kan for alt vi vet være en eksamen delt i 3 deler. Da sitter man med lillemann i hånda som en fjols. Med andre ord kan det være en fleroppgave shit, i tillegg til de 2 oppgavene. Dette var tilfellet i desember i fjor eller for to år siden.

 

Vil man safe det bør man lese på alle de 13 ulike temaene!

 

Lykke til peeps.

Endret av iskaff1
Lenke til kommentar

Never mind.. fikk det til. Angående rekkefølgen dere leser etter. Den ser søt ut, men under ingen omstendigheter bør man forholde seg blindt til denne. Årets eksamen kan for alt vi vet være en eksamen delt i 3 deler. Da sitter man med lillemann i hånda som en fjols. Med andre ord kan det være en fleroppgave shit, i tillegg til de 2 oppgavene. Dette var tilfellet i desember i fjor eller for to år siden.

 

Vil man safe det bør man lese på alle de 13 ulike temaene!

 

Lykke til peeps.

 

Nei, det er ikke tilfelle. Vår foreleser har svart på dette inne på its learning. Det kommer til å være to oppgaver, og begge må besvares, verken mer eller mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Never mind.. fikk det til. Angående rekkefølgen dere leser etter. Den ser søt ut, men under ingen omstendigheter bør man forholde seg blindt til denne. Årets eksamen kan for alt vi vet være en eksamen delt i 3 deler. Da sitter man med lillemann i hånda som en fjols. Med andre ord kan det være en fleroppgave shit, i tillegg til de 2 oppgavene. Dette var tilfellet i desember i fjor eller for to år siden.

 

Vil man safe det bør man lese på alle de 13 ulike temaene!

 

Lykke til peeps.

 

Nei, det er ikke tilfelle. Vår foreleser har svart på dette inne på its learning. Det kommer til å være to oppgaver, og begge må besvares, verken mer eller mindre.

 

 

Kjekt å vite!

Lenke til kommentar

Hvordan gikk det idag? Veldig mange som dro klokken 10.

 

 

 

Jeg synes det gikk greit nok. Ikke de oppgavene jeg kunne ønske, men fikk nå svart litt likevel. Hvordan synes du det gikk?

 

Der jeg tok eksamen var det ikke veldig mange som gikk kl. 10, men generelt synes jeg folk gikk veldig tidlig. Det var en jevn strøm fra 10 og utover. Når klokka var 13 så var vi bare noen få igjen. Ikke vant med det fra der jeg studerte før.

Lenke til kommentar

 

Hvordan gikk det idag? Veldig mange som dro klokken 10.

 

 

 

Jeg synes det gikk greit nok. Ikke de oppgavene jeg kunne ønske, men fikk nå svart litt likevel. Hvordan synes du det gikk?

 

Der jeg tok eksamen var det ikke veldig mange som gikk kl. 10, men generelt synes jeg folk gikk veldig tidlig. Det var en jevn strøm fra 10 og utover. Når klokka var 13 så var vi bare noen få igjen. Ikke vant med det fra der jeg studerte før.

 

Ville ha om persepsjon eller grupper, men fikk til 19 sider. definisjonene surret jeg en del med...tykker det var vanskelig å skrive en god besvarelse men håper ihvertfall på en B:)

Lenke til kommentar

Ja, her fikk vi se hvor dårlig det gikk med våre gjetninger om hvilke oppgaver som skulle komme og prioritert leserekkefølge :) Det var definitivt ikke de to oppgavene jeg kunne tenke meg. Jeg satt den første timen uten å klare å få ned ett eneste ord - på kladdearkene. Men det begynte heldigvis å løsne etterhvert og plutselig hadde jeg skrevet 8 sider før klokken var 12.

 

Ble selv litt stresset av at halve salen gikk mellom 10 og 11, ja.

 

Sjekket opp mot pensum når jeg kom hjem. Fant da at jeg ikke har truffet helt, men heller ikke bommet helt. Så er egentlig veldig spent på karakterutfallet av dette. En ganske sur eksamen for min del fordi jeg har et høyt snitt og ambisjoner om utveksling, hvor bare dette ene "hengefaget" kan stoppe meg. Satser på at jeg består. Hvis ikke er jeg vel tilbake igjen i denne tråden om ett halvt år, i noe betraktelig dårligere humør pga. ødelagt utveksling, og begynner på igjen med ny håpløs synsing om hvilke oppgaver vi får :tease:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Jeg kjøpte kurset på enkeleksamen.no for 399 kr, der ligger løsningsforslag på alle oppgavene :-)

Vet du om det er noen oppgaver det er mer sannsynlig å få enn andre? Vet de fikk oppgave 5 og 8 til våren i fjor, og oppgave 7 og 9 til høsten i fjor (de som konta regner jeg med). Er det da så sannsynlig at vi får disse oppgavene? Hadde jo blitt betraktelig mindre å lese på om man kunne utelukke noen, men samtidig en ganske stor risk. Vet ikke helt hva jeg skal satse på jeg. Hva tror du? :-)

 

Hei, jeg er ser at enkeleksamen.no har fjernet løsningsforslagene til dette faget. Derfor lurte jeg på om det var mulig å kjøpe disse løsningsforslagene av deg? :)

 

Hei. Har du fortsatt løsningsforslagene til dette faget? Tror enkeleksamen.no har fjernet løsningsforslagene fra sin side. Betaler gjerne for dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...