Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte stempelringer på Gilera RCR


Heika98

Anbefalte innlegg

Skal ikke uttale meg om alu mot støpejern, men støpejern kan borres om den skjærer seg. Nicasil kan hones lett.

Om Tech er den eneste muligheten, hadde jeg spart pengene. Går ut i fra at du er keen på mer bunndrag, og der blir nok vanskelig med 50cc.

Nja, du får jo ganske heftige overliggere da. Du får jo ProRace som overligger. Men hakket over MK2 og Yasuni Cross kan være Yasuni Cross HM :)

Er nok "keen" på mer bunndrag, derfor jeg burderer Asso. Hvis jeg bygger ProRace oppsett blir det pro race anlegg også. Vil ikke ha Cross HM. Kicket er alt for høyt for min kjørestil. Leste kicket kommer inn først ved 8k rpm. Men om jeg en dag får så god råd at det blir pro race oppsett må gjerne også ha ny veiv, clutch, gasser +++ så det blir å koste litt. Satt opp et ønske pro race oppsett på SO og tror det kom på 7000kr for å få det minst slik jeg ville hatt det.

 

Clutch må jeg bytte uansett. Den begynner å bli dårlig etter mye missbruk, så da blir det forsterket clutch i tilfelle jeg trimmer mer senere. Så må jeg bestemme meg om jeg kjøper større gasser og bare bytter stempel, eller kjøper Asso og bruker org. gasser. Eller kanskje finne penger til begge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nicasil-sylindre er aluminium med et veldig tynt lag med en blanding av nikkel og silisium. Dette laget er så tynt at honing vil ødelegge det. Blir veggene skadet må sylinderen borres og det må legges på nytt nicasil-belegg. Dette er dyrt! Ny sylinder er som regel billigere.

 

Fordelene er at siden det er omtrent rent aluminium er det sinnsykt god varmeledeevne. Silisium gjør at veggene har veldig lite frikjson og nikkelet gjør veggene sinnsykt harde.

Godt forklart sedsberg ;-)

Lenke til kommentar

Det virker som at du har litt uklare ønsker.

 

Jeg vet ikke helt hvorfor dere snakker om Asso, da dette er navnet på stempelet. Sylinderkitet T6 Asso er noe helt annet.

airsal ER kjent for dårlig kvalitet. Tror du har søkt litt lite da. Spesielt T6 Asso.

Eneste Airsal jeg har god erfaring med, er Maxima. Men det er en annen klasse enn du vil ha.

 

Vil gjerne høre dette med Mc-Deler, da jeg har mye med de å gjøre. Gjerne send en PM.

 

Om du ikke vil jage toppdrag, er desverre ikke Pro Race noe for deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Mente seff T6 Asso.

Men Marius, iallefall for min egen del vurderer jeg T6 Asso på grunn av prisen. Det er jo ikke så veldig mange sylindere som ligger i samme prisleiet, bortsett fra Charmo 50mm. Og jeg vil tro at Airsal klarer å konkurrere med Charmo?

Lenke til kommentar

 

Har du ripe i sylinder er det ganske bortkasta å bytte stempelring. Da må du hone eller ha ny sylinder hvis den ikke kan hones eller borres.

Sure, men de ripen å så små at dæm ikke har nån betydning. Har kjørt 3k+ km me ripe så.

 

kjør helt til den blir tungstartet på grunn av dårlig kompresjon, først da trenger du bytte.

Den moppa mi er så lettstarta at man må snike seg forbi den for at den ikke skal starte :-P Neida, men lettstarta er den. Starter alltid på første tråkket så. Trur nok stempele smelte lenge før stempelringene går, og det er det jeg er litt redd for. Den har nå gått så langt at den kan finne på å kiles når som helst. Og oljepumpa på disse er ikke akkurat kjent for å være den mest pålitelige :-P så lurte litt på om jeg skulle ta oil injection delete på den.

 

Som sagt så vurderer jeg også tech 50 eller asso til sommern. Med org. sylle eier den ikke bunndrag og endre opp med å gire mer enn ønskelig for å ha nok drag. Men er litt usikker på påliteligheten til Airsal. Noen erfaringer med dem?

 

 

 

Jeg har Airsal T6 Asso på min. Den er helt kurant, bra nok kvalitet i massevis. Du får også mye for pengene.

 

Den er veldig pålitelig. Det er en sylinder med fokus på kjørbarhet og ikke racing med høyt turtall, at man kan ligge på lavt turtall lenge og opp bakker samtidig som stempelet har to stempelringer gjør at holdbarheten er veldig god. Du kan regne med å ha sylinderen ut hele mopedtiden hvis den får nok smøring og ikke blir tynet kontinuerlig.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Det virker som at du har litt uklare ønsker.

 

Jeg vet ikke helt hvorfor dere snakker om Asso, da dette er navnet på stempelet. Sylinderkitet T6 Asso er noe helt annet.

airsal ER kjent for dårlig kvalitet. Tror du har søkt litt lite da. Spesielt T6 Asso.

Eneste Airsal jeg har god erfaring med, er Maxima. Men det er en annen klasse enn du vil ha.

 

Jeg ønsker et oppsett uten skremmende ytelse, men nok effekt til at jeg ikke blir en sinke i trafikken. Jeg vil ha nok drag til at jeg slipper å tyne opp mot turtallsperra i 1. og 1. gir offroad og til at jeg kan kjøre i for høyt gir så jeh kan kjøre med grei fart under kicket igjennom by og tett bebyggelse uten å måtte gire ned straks det kommer en slak motbakke elns.

 

Heter nok T6 Asso, men for enkelhetens skyld skriver jeg bare asso.

Lenke til kommentar

Janbanan 123 jeg er nå halvveis igjennom mopedtiden min, mwn det er vel ikke det som er relevant her. Kommer jo litt ant på hvor mye du kjører. Jeg tipper jeg kjører mellom 5000-8000 km i 2015. Med stempelbytte ved rundt 5k km burde den jo overleve.

 

Jeg har MK2 nå og har ingen planer om å bytte den ut.

Lenke til kommentar

Janbanan 123 jeg er nå halvveis igjennom mopedtiden min, mwn det er vel ikke det som er relevant her. Kommer jo litt ant på hvor mye du kjører. Jeg tipper jeg kjører mellom 5000-8000 km i 2015. Med stempelbytte ved rundt 5k km burde den jo overleve.

 

Jeg har MK2 nå og har ingen planer om å bytte den ut.

 

den varer nok mye mer enn 5000. Jeg har hatt trimsylinder som hadde like mye kompresjon etter 7000.

 

Jeg har også T6 Asso og MK2. Det fungerer fint, er bra med drag i hele registeret, trenger ikke jage turtall noe som helst, samtidig har man kraft nok til å ta forbikjøringer i 80 sone osv.

 

Jeg har 21 gasser, powerfilter, trim reed, t6 asso og mk2. 15 drev framme.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Skjønner ikke helt hvorfor folk er så allergiske mot stempebytte, eventuelt bytte av stempelringer.

De fleste hadde fikset det lett på en ettermiddag, og hvis man er dreven tar det jo ikke lang tid i det hele tatt.

Preventivt vedlikehold er kanskje noe av det smarteste man kan gjøre, hverken stempel eller stempelringer kommer til å ruinere lommeboka uansett.

Lenke til kommentar

Janbanan123, ka du får på den? Tenkte 13-53 selv til sommern. Har kjørt med 11-53 hittil. Trenger ikke å ligge å tyne i 80, er jo rein rundt alle svinger her jeg bor. Men foretrekker å cruise å 60-70 for det meste.

 

SuperSaxy, jeg blir å bytte både stempel og clutch før sesongen. Men tenkte kanskje å kjøpe trim sylle når jeg først er i gang. Å bytte et stempel på moped tar ikke mer enn en times tid med effektiv arbeid.

Lenke til kommentar

Janbanan123, ka du får på den? Tenkte 13-53 selv til sommern. Har kjørt med 11-53 hittil. Trenger ikke å ligge å tyne i 80, er jo rein rundt alle svinger her jeg bor. Men foretrekker å cruise å 60-70 for det meste.

 

SuperSaxy, jeg blir å bytte både stempel og clutch før sesongen. Men tenkte kanskje å kjøpe trim sylle når jeg først er i gang. Å bytte et stempel på moped tar ikke mer enn en times tid med effektiv arbeid.

 

 

jeg er usikker faktisk, for jeg kjører i fartsgrensen, men jeg cruiser fint i 90 på speedometeret. Tipper jeg får rundt 95-100 ekte hvis jeg drar den ut på girene.

Lenke til kommentar

jeg er usikker faktisk, for jeg kjører i fartsgrensen, men jeg cruiser fint i 90 på speedometeret. Tipper jeg får rundt 95-100 ekte hvis jeg drar den ut på girene.

Vel vel... trur nok du vet. :-P Selv klarer jeg ikke holde følge med trafikken i 90-sone om jeg tyner opp mot sperra. Som sagt bruker jeg å cruise i 70 for det meste. Av og til i 60 også. Alle kjører forbi meg, men jeg slipper iallefall farlige forbikjøringer i svingene osv. For å slippe hissige bilister som vil presse seg forbi meg i svingene bruker jeg å dra han ut så jeg har samme fart som bilen og ikke hindrer han noe nevneverdig.

 

Men nå blir det litt mye OT her

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor du skal skifte stempelringene på 5000km, jeg kunne skjønne det om det var en racing motor hvor du kjørte et løp og renoverte motoren etterpå. Men på en ca. lovlig moped er det ikke nødvendig å skifte stempelringer så lenge de fungerer mest sannsynlig 100 000km muligens lengre.

En stempelring skal fjøre når man presser den inn og ikke ha for stor glippe mellom endene når den presses sammen for å gå inn i cylinder.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor du skal skifte stempelringene på 5000km, jeg kunne skjønne det om det var en racing motor hvor du kjørte et løp og renoverte motoren etterpå. Men på en ca. lovlig moped er det ikke nødvendig å skifte stempelringer så lenge de fungerer mest sannsynlig 100 000km muligens lengre.

En stempelring skal fjøre når man presser den inn og ikke ha for stor glippe mellom endene når den presses sammen for å gå inn i cylinder.

Det er vanlig vedlikehold å bytte stempelringer (og noen ganger stempelet også) ved rundt 5000 km på 2takt. Folk er alt for dårlige på å bytte slike slitedeler som vedlikehold på moped. De fleste bsre kjører til noe ryker. Det er nok mye av grunnen til st mopedmotorer har fått rykte på seg for å være upålitelige.

Lenke til kommentar

 

Jeg fatter ikke hvorfor du skal skifte stempelringene på 5000km, jeg kunne skjønne det om det var en racing motor hvor du kjørte et løp og renoverte motoren etterpå. Men på en ca. lovlig moped er det ikke nødvendig å skifte stempelringer så lenge de fungerer mest sannsynlig 100 000km muligens lengre.

En stempelring skal fjøre når man presser den inn og ikke ha for stor glippe mellom endene når den presses sammen for å gå inn i cylinder.

Det er vanlig vedlikehold å bytte stempelringer (og noen ganger stempelet også) ved rundt 5000 km på 2takt. Folk er alt for dårlige på å bytte slike slitedeler som vedlikehold på moped. De fleste bsre kjører til noe ryker. Det er nok mye av grunnen til st mopedmotorer har fått rykte på seg for å være upålitelige.

 

 

det er ingen vits å bytte slitedeler når de ikke er ødelagt. F.eks man bytter ikke stempelringer når kompresjonen og effekten er bra. Alle hverdagssylindere varer mye lengre enn 5 000.

Lenke til kommentar

SLITEdeler. Altså deler som hele tiden slites. Altså kan man likegodt skifte jevnlig for å opprettholde kvalitet og holdbarhet.

Det er jo tydeligvis andre meninger om dette, men anbefaler å bytte slitedeler jevnlig. Før hver sesong er kjempefint å bytte.

Stempelringer koster 150 kr?

Stempelringer, pakninger, kanskje bremseklosser?,

Tar deg en liten time eller to, og koster maks 500.

Jeg snakker av erfaring. Heller jevnlig vedlikehold enn masse penger til nytt utstyr.

Lenke til kommentar

Mulig Gilera er ekstremt dårlig men vanlige mopeder kan gå titusenvis av kilometer på samme stempelsett uten problemer. Og selv om de blir slitt så ryker de ikke med mindre man gjør noe virkelig galt. Som å kjøre oljepumpa tom og lar være å lufte den når man fyller på olje igjen. Eller kjører uten vann på radiator, tuller med forgasser e.l. Har du ikke redusert ytelse så er det penger i dass, selv om det ikke er mye penger det er snakk om.

 

Vil du spare penger (og tid) så kjøp en komresjonstester. En test tar toppen 5 minutter og kjører du en test i måneden kan du enkelt følge med på slitasjen.

 

Nå snakker jeg om originale sylindre.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Mulig Gilera er ekstremt dårlig men vanlige mopeder kan gå titusenvis av kilometer på samme stempelsett uten problemer. Og selv om de blir slitt så ryker de ikke med mindre man gjør noe virkelig galt. Som å kjøre oljepumpa tom og lar være å lufte den når man fyller på olje igjen. Eller kjører uten vann på radiator, tuller med forgasser e.l. Har du ikke redusert ytelse så er det penger i dass, selv om det ikke er mye penger det er snakk om.

 

Vil du spare penger (og tid) så kjøp en komresjonstester. En test tar toppen 5 minutter og kjører du en test i måneden kan du enkelt følge med på slitasjen.

 

Nå snakker jeg om originale sylindre.

 

det gjelder også milde trimsylindere, de kan gå mange mange tusen uten at kompresjonen eller effekten blir dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...