Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har søkt meg inn på forkurs - helt grønn til høyere utdanning. 0 studiepoeng. Hvordan få nok poeng til stipend og lån?


Anbefalte innlegg

Jeg er helt grønn og har ingen å spørre om dette. Jeg tenker jeg ikke kvalifiserer til borteboer stipend osv hvis jeg ikke tar opp noen ekstra fag. Hvordan går jeg fram i denne prossessen? Jeg tar bare matte og fysikk som vil si at jeg har 17 timer i uken. Hvordan få nok til stipend / borteboerstipend og lån? Sliter litt med å finne info O.O

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner ALT på lanekassen.no

 

Du søker selv hvor mye du skal ha i lån. Nesten halvparten blir gjort om til stipend om du står i fagene.

 

http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/basisstotte/

 

"Bor du i sammen med foreldrene dine har du ikke rett til stipend.

 

Du får da ikke et omgjøringslån, men det samme beløpet utbetalt som ordinært lån som ikke blir gjort om til stipend.

 

Du kan heller ikke få omgjøringslån hvis du bor i egen boenhet i dine foreldrers hus eller betaler husleie hjemme. Er huset til foreldrene dine delt inn i fem eller flere og klart avskilte boenheter, og du bor i egen boenhet, kan du få omgjøringslån."

Endret av laurell
Lenke til kommentar

Du finner ALT på lanekassen.no

 

Du søker selv hvor mye du skal ha i lån. Nesten halvparten blir gjort om til stipend om du står i fagene.

 

http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/basisstotte/

 

"Bor du i sammen med foreldrene dine har du ikke rett til stipend.

 

Du får da ikke et omgjøringslån, men det samme beløpet utbetalt som ordinært lån som ikke blir gjort om til stipend.

 

Du kan heller ikke få omgjøringslån hvis du bor i egen boenhet i dine foreldrers hus eller betaler husleie hjemme. Er huset til foreldrene dine delt inn i fem eller flere og klart avskilte boenheter, og du bor i egen boenhet, kan du få omgjøringslån."

 

Takk for et flott svar, jeg har vært inne på laanekassen men sleit litt med å finne frem. Nå fant jeg det meste. Vet du hvordan jeg går frem for å finne ut om hvilke fag jeg kan ta opp for å få flere studiepoeng?

Endret av 3j3jr3j32j
Lenke til kommentar

Studiepoeng er noe du får når du består høyere utdanning.

 

Jeg mener hvor mange studiepoeng linjen er verdt. Det jeg har søkt på gir 0 studiepoeng ifølge opptaket siden det bare er 2 fag i uken, og såvidt jeg forstår regnes stipend osv ut fra studiepoeng.

Lenke til kommentar

 

Studiepoeng er noe du får når du består høyere utdanning.

 

Jeg mener hvor mange studiepoeng linjen er verdt. Det jeg har søkt på gir 0 studiepoeng ifølge opptaket siden det bare er 2 fag i uken, og såvidt jeg forstår regnes stipend osv ut fra studiepoeng.

 

 

 

Fulltidsstudie har som regel 30 poeng per semester

Les resten her: http://no.wikipedia.org/wiki/Studiepoeng

 

Feks kan et semester bestå av; Matte(10p), Fysikk(10), Engelsk(5p) og Økonomi(5p)

 

En studieplan på skolen du søker på har gjerne en oversikt på hvor mange poeng du får på hvert fag.

Lenke til kommentar

 

 

Studiepoeng er noe du får når du består høyere utdanning.

 

Jeg mener hvor mange studiepoeng linjen er verdt. Det jeg har søkt på gir 0 studiepoeng ifølge opptaket siden det bare er 2 fag i uken, og såvidt jeg forstår regnes stipend osv ut fra studiepoeng.

 

 

 

Fulltidsstudie har som regel 30 poeng per semester

Les resten her: http://no.wikipedia.org/wiki/Studiepoeng

 

Feks kan et semester bestå av; Matte(10p), Fysikk(10), Engelsk(5p) og Økonomi(5p)

 

En studieplan på skolen du søker på har gjerne en oversikt på hvor mange poeng du får på hvert fag.

 

 

Men dette er y-vei. 17 timer i uken, matte og fysikk. Det er for folk som allerede har de andre fagene som trengs for realkompetanse. Fra E-mailn:

 

"Hei.

 

Det gis ikke studiepoeng for forkurset."

 

Så det jeg lurer på er hvordan jeg skal få studiepoeng. Hvordan går jeg frem for å ta opp fag som ikke klasjer med studieplanen min og som gir meg nok til stipend osv. Jeg må jo også gjøre dette før skolen starter helst siden jeg trenger studielån osv på det punktet.

Lenke til kommentar

Studielån under forkurs er ikke avhengig av studiepoeng. Det er avhengig av emnebelastninga. Altså, hvis du tar alle fagene, så får du fullt studielån (gitt at du er borteboer). Velger du vekk fag, får du også mindre studielån.

 

Ok, takk. Vet du hvordan jeg går frem for å ta opp flere fag for å få mer i studielån?

Lenke til kommentar

 

Studielån under forkurs er ikke avhengig av studiepoeng. Det er avhengig av emnebelastninga. Altså, hvis du tar alle fagene, så får du fullt studielån (gitt at du er borteboer). Velger du vekk fag, får du også mindre studielån.

 

Ok, takk. Vet du hvordan jeg går frem for å ta opp flere fag for å få mer i studielån?

 

 

Ta alle fagene? Selv om du har de kan du vell ta de for det om? Bare å passe på å stå det så får du vell fult stipend/studielån..

Lenke til kommentar

Jeg har tatt forkurs som du skal gjøre. Men de 2 fagene "om det bare er matte og fysikk", er ikke nok studie til å få støtte fra lånekassen. du må ha en viss arbeidsmengde som gjør at du ikke kan jobbe.
Så lenge ikke den skolen kjører disse fagene som et løp over eks. 2 mnd.

Forkurs som gir støtte er når du har fler fag en bare disse 2.
Men om dette er bare noe du skal ta i sommer, vil jeg råde deg til å jobbe på siden av.
Og du får ikke studiepoeng for forkurs. Det får du når du evnt begynner på høyskole.

Men forskjellige skoler har et løp/forkurs som en får støtte fra lånekassen.

http://www.hin.no/nor/hovedside/bli-student/forkurs

Her kan du lese litt om forskjellige veier. Jeg tok bare en link fra høyskolen i Narvik, men det er flere høyskoler rundt om i landet som har disse studier :)

Lenke til kommentar

 

Studielån under forkurs er ikke avhengig av studiepoeng. Det er avhengig av emnebelastninga. Altså, hvis du tar alle fagene, så får du fullt studielån (gitt at du er borteboer). Velger du vekk fag, får du også mindre studielån.

 

Ok, takk. Vet du hvordan jeg går frem for å ta opp flere fag for å få mer i studielån?

 

 

Forkurs har vel 5 fag. Tar du alle, får du fullt studielån.

 

Disclaimer; tallet 5 kan være feil. Dersom forkurset du tar har 4, så trenger du bare å ta de 4. Du trenger ikke å ta ekstra-fag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har tatt forkurs som du skal gjøre. Men de 2 fagene "om det bare er matte og fysikk", er ikke nok studie til å få støtte fra lånekassen. du må ha en viss arbeidsmengde som gjør at du ikke kan jobbe.

Så lenge ikke den skolen kjører disse fagene som et løp over eks. 2 mnd.

 

Forkurs som gir støtte er når du har fler fag en bare disse 2.

Men om dette er bare noe du skal ta i sommer, vil jeg råde deg til å jobbe på siden av.

Og du får ikke studiepoeng for forkurs. Det får du når du evnt begynner på høyskole.

 

Men forskjellige skoler har et løp/forkurs som en får støtte fra lånekassen.

 

http://www.hin.no/nor/hovedside/bli-student/forkurs

 

Her kan du lese litt om forskjellige veier. Jeg tok bare en link fra høyskolen i Narvik, men det er flere høyskoler rundt om i landet som har disse studier :)

 

 

Tusen takk! Så det er ingen måte å få full støtte på når jeg tar forkurs 2 fag? Selv ikke ved å ta opp fag på et eller annet vis? Om dette skal gå må jeg har råd til husleie osv når jeg eventuelt flytter, det går ikke uten støtte, da får jeg ikke råd.

 

 

Lenke til kommentar

 

Jeg har tatt forkurs som du skal gjøre. Men de 2 fagene "om det bare er matte og fysikk", er ikke nok studie til å få støtte fra lånekassen. du må ha en viss arbeidsmengde som gjør at du ikke kan jobbe.

Så lenge ikke den skolen kjører disse fagene som et løp over eks. 2 mnd.

 

Forkurs som gir støtte er når du har fler fag en bare disse 2.

Men om dette er bare noe du skal ta i sommer, vil jeg råde deg til å jobbe på siden av.

Og du får ikke studiepoeng for forkurs. Det får du når du evnt begynner på høyskole.

 

Men forskjellige skoler har et løp/forkurs som en får støtte fra lånekassen.

 

http://www.hin.no/nor/hovedside/bli-student/forkurs

 

Her kan du lese litt om forskjellige veier. Jeg tok bare en link fra høyskolen i Narvik, men det er flere høyskoler rundt om i landet som har disse studier :)

 

 

Tusen takk! Så det er ingen måte å få full støtte på når jeg tar forkurs 2 fag? Selv ikke ved å ta opp fag på et eller annet vis? Om dette skal gå må jeg har råd til husleie osv når jeg eventuelt flytter, det går ikke uten støtte, da får jeg ikke råd.

 

 

 

Hvorfor skal du "ta opp" fag? Hvorfor ikke bare ta alle forkurs-fagene?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke mulig å få full støtte når du tar forkus med bare 2 fag. Forkurs på 17 timer i uka er en 50% studieretning, dvs at du får omtrent 50% støtte.

Skal du ha 100% støtte mener jeg på at du trenger i overkant av 30+ skoletimer i uka.

 

Når jeg gikk på forkurs med bare matte og fysikk hadde jeg 4 skoletimer som lengste dag, altså fra 08:15- 11:45.

Den andre klassen hadde 6 skoletimer som lengste dag, men fri på mandager.

Ikke harde kår for å si det mildt.

Det er fult mulig å ha deltidsjobb kombinert med forkurs (2 fag).

Mange som gikk i klassen min og hadde fult forkurs (5 fag) hadde også deltidsjobber.

Lenke til kommentar

Dette er fordi beregningene til lånekassen er å støtte de som ikke har mulighet til jobb ved siden av studiene. Så i hovedsak når man går fulltidsstudie, så har man ikke mulighet til jobb.
Når jeg tok disse 2 fagene via NKI, hadde jeg ikke nok grunnlag til å få støtte, fikk jeg beskjed om.

Og når du tar opp bare disse 2 fagene, har du i realitet full mulighet til å ha jobb ved siden av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...