Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jeg vil være best og er villig til å jobbe for det


Anbefalte innlegg

Å er så uenig med mange av dere her. Har selv en stebror som går indøk nå på ntnu. Han har alltid hatt bortimot 6 i snitt. Siden jeg har bodd sammen med han på ung.skolen og vgs, vet jeg veldig godt hvordan han har jobbet. Bortsett fra at han jobbet minimalt. Hele tiden var han ute med kompiser. Han festet veldig mye, nesten hver helg. I vg2 fikk han 6 i Matte R1, fysikk 1 og kjemi 1. Dette året dro han på utveksling i england, og var borte i et halvt år(frem til skolestart i januar) og hadde ikke realfag i det hele tatt. Han hadde gått glipp av et halvt skoleår, samt norsk. Likevel fikk han 6 i samtlige realfag, samt norsk bokmål og sidemål til sommeren.

Helt siden barneårene har han vært ekstremt dyktig i matte. Fordi han jobbet hardt? Nei, egentlig ikke. Jeg kan likevel fortelle at faren hans er astrofysiker. Jeg tror dette handler om arv. Intelligens er bevist at går i arv. De fleste jeg kjenner som er gode i matte, har foreldre som er ingeniører og økonomer. De er ikke gode fordi foreldrene har fulgt de opp. De har alltid hatt en ekstremt god tallforståelse.

 

Jeg selv er skoleflink, men ikke i nærheten av det han presterte. Jeg sitter med lekser hele tiden. Sitter med det nå også. Ofte om nettene. Jeg har en del 6ere selv, men er ikke i nærheten av å få til det han presterte.

Endret av emwa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil påstå at med de kravene som stilles i dag, så kan man fint få seg en doktorgrad selv om man har "normalt" talent i det faget. Da må man til gjengjeld ha det i seg å kunne jobbe systematisk. Å ha som mål om å være best (i klassen) på vgs med middels talent burde være oppnåelig. Motivasjon er vel så viktig som talent.

 

På den andre siden så tok jeg 2mx, 3mx og 2fy som privatist for å komme inn på ingeniør-studiene (gamle fag-koder, bare erstatt med de fordypningsfagene som du trenger for å komme inn på ingeniør-studiene). Jeg brukte jeg 4 dager på å komme meg gjennom 2mx (fikk en 5-er), en uke på 3mx (fikk en 4-er, jeg røret skikkelig på noe statistikk/sannsynlighetsregning), og en 5-er i 2fy (brukte en uke på eksperimenter +2-3 dager på teorien). Mao, tilsvarende et halvt år med videregående fag på 21 dager. Riktignok ingen 6-ere, det hadde tatt noen dager ekstra pr fag...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Erik Bertrand Larsen har skrevet Bli best med mental trening. Den boka, og kanskje spesielt kapittelet om talent, kan være interessant for trådstarter og andre brukere her.

 

Kan den, eller er det enda en selvhjelpsbok i rekka som knapt nok er basert på forskning i det hele tatt?

 

AtW

 

 

Les og bedøm selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Erik Bertrand Larsen har skrevet Bli best med mental trening. Den boka, og kanskje spesielt kapittelet om talent, kan være interessant for trådstarter og andre brukere her.

 

Kan den, eller er det enda en selvhjelpsbok i rekka som knapt nok er basert på forskning i det hele tatt?

 

AtW

 

 

Les og bedøm selv.

 

 

Nei, jeg har ikke tid til å konsumere alt som finnes av informasjon i verden for å se hvor god enhver tilgjengelig bit med informasjon er, derfor må jeg foreta en forhåndssiling av hva jeg skal benytte tiden min på.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Erik Bertrand Larsen har skrevet Bli best med mental trening. Den boka, og kanskje spesielt kapittelet om talent, kan være interessant for trådstarter og andre brukere her.

Kan den, eller er det enda en selvhjelpsbok i rekka som knapt nok er basert på forskning i det hele tatt?

 

AtW

Les og bedøm selv.

Nei, jeg har ikke tid til å konsumere alt som finnes av informasjon i verden for å se hvor god enhver tilgjengelig bit med informasjon er, derfor må jeg foreta en forhåndssiling av hva jeg skal benytte tiden min på.

 

AtW

Jeg har lest den. Synd at du går glipp av veldig gode poeng.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...