Gå til innhold

Speile disk til den lye laptopen


konber

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

 

Jeg har bestilt meg ny laptop. Nærmere bestemt en Multicom Kunshan P651S. Den kommer uten operativsystem. Jeg har også bestilt med en SSD. Jeg ønsker å speile HDD'en jeg har i den gamle laptopen inn i den nye SSD'en. Det skal jeg fint klare. Men vil jeg støte på problemer når jeg putter SSD'en i den nye pcen i forhold til f.eks. drivere og slikt? Eller vil det funke av seg selv? Hvordan kan jeg løse eventuelle problemer?

 

Hilsen

Konrad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det vil neppe fungere fint. Med mindre innmaten i den nye laptoppen er lik den gamle. Som TS er inne på vil drivere kunne klusse det godt til. Men det er også slik at om OS er installert på en HDD og det etter en speiling til SSD "våkner opp", så tror OS fremdeles at det er på en HDD og pga forskjellene mellom de to lagringsmediene kan det bli mer kluss av det. TS bør absolutt gjøre en "clean install" på den nye SSD'en.

Lenke til kommentar

Men det er også slik at om OS er installert på en HDD og det etter en speiling til SSD "våkner opp", så tror OS fremdeles at det er på en HDD og pga forskjellene mellom de to lagringsmediene kan det bli mer kluss av det.

 

Forklar gjerne den litt bedre...?

 

Kloning av HDD til SSD er da helt normalt og sjelden noen komplisert operasjon.

 

Forøvrig er jeg enig i at det bør gjøres en nyinstallasjon pga. drivere etc. Å flytte en disk fra en maskin til en ny maskin med annen hardware er sjelden smertefritt.

Lenke til kommentar

Vel, det begynner jo å bli en stund siden det der. AHCI er nok mer utbredt nå, og de fleste av dagens klonings programvarer er gjerne "SSD aware" nå. Så mulig mitt forbehold er utgått på dato, det er jo visselig mange som kloner fra HDD til SSD i disse dager. Og for de fleste går nok dette helt greit. Men det er klart en av problemstillingene med f.eks. AHCI kan jo være aktuelt fremdeles om det er en eldre maskin HDD står i.

Lenke til kommentar

Den linken om kloning fra HDD til SSD er nok litt gammel og utgått på dato ja. Alle nyere laptoper og andre PC'er kommer med AHCI aktivert som standard og det er vel en stund siden de begynte med dette.

 

Ellers er jeg litt skeptisk til kloningen pga driver problemer etc, og at Windows (hvis det er Windows som er OS) vil nesten garantert få hikke og forlange at TS aktiverer nøkkelen igjen. Dog ikke det største problemet, tror at drivere etc kan bli det største problemet.

 

På en annen side, jeg oppgraderte en AMD PC til en Intel PC uten re-installering av Windows og null problemer, trodde faktisk ikke mine egne øyne da PC startet uten problemer etter oppgraderingen.

Lenke til kommentar

Tusen tusen takk for svar. Konklusjonen min blir da at om det lar seg gjøre, så er det ikke bryet verdt. Med mulighet for at jeg kommer til å jobbe med problemer i lang tid. Så jeg går til innkjøp av nytt OS/ny nøkkel. Da får jeg jo også en helt clean PC. Og det i seg selv er jo et poeng når man bruker masse penger på en ny data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...