Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldrene flytter fra hverandre – grunnlag for sykemelding?


Anbefalte innlegg

Saken er som følger; jeg er 20 år gammel student som for tiden studerer i Oslo, men er opprinnelig fra Tromsø der min foreldre og lillesøster (16) bor.

 

I går fikk jeg beskjed fra min mor om at hun har kastet min far ut av huset (etter over 25års ekteskap). Hovedårsaken er utroskap over en lengre periode som nå er kommet for dagen. Naturlig nok er det kaos og furore hjemme i Tromsø, så jeg setter meg på flyet hjem samme dag som beskjeden kom.

 

Både mamma og lillesøster er helt knust. Jeg har det selvfølgelig ikke noe særlig bedre selv. Ikke bare min mor er sveket, men også min lillesøster og jeg. Det eneste naturlige for meg akkurat nå er å være sammen med dem.

 

Som jeg nevnte innledningsvis er jeg student, og dette skjer jo mens eksamenene står på trappa. Jeg har første eksamen allerede førstkommende fredag. Det er mildt sagt andre ting som føles viktigere å bruke tid på nå, enn å sitte å lese til en eksamen. For ikke å snakke om at fokuset er på helt andre ting.

 

Jeg lurer derfor på om noen har kjennskap til hvorvidt en slik situasjon som den jeg her nevner er grunnlag for sykemelding – som videre vil gi grunnlag for utsettelse av eksamen? Og hvis ja, hva som må gjøres.

 

 

 

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da mine foreldre gikk fra hverandre hadde jeg mange av de samme følelsene. To uker etterpå kom sammenbruddet mitt og jeg sykemeldte meg en dag fra jobb, med full forståelse fra sjefen. (Mamma handlet fast på butikken jeg jobbet og fikk høre jeg var syk, så hun forklarte situasjonen.)

 

Situasjonen kan vel ikke sammenlignes. Skolen er mye strengere. Jeg tror du burde kontakte en studieveileder eller lærerne dine. Hvis du har levert alt av oppgaver kan du kanskje ta eksamen om et halvt år. Jeg vet ikke sikkert.

 

Håper det løser seg, du er ikke i en lett situasjon. Kjenner den dessverre alt for godt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dødsfall i familien gir ikke rett til sykmelding ifølge reglene, dog en del fastleger tøyer grensene. Om noen fastleger ville gitt for dette, tror jeg ikke, men man kan aldri vite. En mulighet er vel å søke permisjon fra studiet, men det er vel kanskje for sent i semesteret til det. Uansett ville det vel blitt noe krøll med lånekassa.

 

Kinkig situasjon, håper det ordner seg på ett vis.

Lenke til kommentar

Har selv erfart det samme, dog da jeg gikk på ungdomsskolen der det ikke er like strengt mtp fraværsføring, eksamener, osv. Permisjon fra skolen var derfor ikke noe problem. Ditt tilfelle blir nok litt annerledes. Jeg tviler dessverre på at du har gyldig grunn til sykemelding, men det skader jo ikke å kontakte fastlegen og forhøre deg om mulighetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...