Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i enden av tannkjøttet


Elvis Plesly

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er litt usikker på hvor jeg skal poste dette, men jeg prøver her.

 

I 3 dager nå har jeg hatt store smerter ved siste tann i tannkjøttet, og der hvor visdomstanna skal være er kjøttet over veldig hovent og ikke minst veldig vond. Tanna som grenser til visdomstanna er også veldig smertefull. Vet dere grunnen? Jeg har bestilt time hos tannlege, men får ikke før om 1 uke. Burde jeg purre om å få tidligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det veldig vondt, så spør om tidligere. Da har jeg som regel fått komme på dagen, eller neste dag.

Uten at jeg er tannlege eller hatt visdomstenner, så høres det soleklart ut som om visdomstennene er på "veg ut" og lager mye trøbbel som de ofte gjør. Som da presser på andre tenner og gjør området rundt betent. Eventuelt at det har hull/er betent i seg selv, som jeg også har hørt om tilfeller av.

 

Tipper derfor du av stor sannsynlighet vil komme til å trekke dem, og DET har jeg hørt ikke er en helt hyggelig affære dessverre. :hm:

Lenke til kommentar

Slike smerter i tenner og tannkjøtt kan være ganske vanskelig å dempe. Fikk anbefalt Ibux selv, men selv med 3-4 stykk på 200 mg, så tok det bare en liten topp av. Gikk til legen og fikk resept på paralgin-forte, som er kraftig smetedempende.

Vær dog obs. på at dette er trekant-medisin, som betyr at det gir en rus som gjør at du ikke kan kjøre bil. Det funket knall, og 1-2 slike piller i kombinasjon med 1-2 Ibux tok bort smerten helt.

 

Alternativt så har det funket å drikke kaldt vann (prøve å la det kalde treffe det betente området) og kald ananasjuice.