Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i enden av tannkjøttet


Elvis Plesly

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er litt usikker på hvor jeg skal poste dette, men jeg prøver her.

 

I 3 dager nå har jeg hatt store smerter ved siste tann i tannkjøttet, og der hvor visdomstanna skal være er kjøttet over veldig hovent og ikke minst veldig vond. Tanna som grenser til visdomstanna er også veldig smertefull. Vet dere grunnen? Jeg har bestilt time hos tannlege, men får ikke før om 1 uke. Burde jeg purre om å få tidligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det veldig vondt, så spør om tidligere. Da har jeg som regel fått komme på dagen, eller neste dag.

Uten at jeg er tannlege eller hatt visdomstenner, så høres det soleklart ut som om visdomstennene er på "veg ut" og lager mye trøbbel som de ofte gjør. Som da presser på andre tenner og gjør området rundt betent. Eventuelt at det har hull/er betent i seg selv, som jeg også har hørt om tilfeller av.

 

Tipper derfor du av stor sannsynlighet vil komme til å trekke dem, og DET har jeg hørt ikke er en helt hyggelig affære dessverre. :hm:

Lenke til kommentar

Slike smerter i tenner og tannkjøtt kan være ganske vanskelig å dempe. Fikk anbefalt Ibux selv, men selv med 3-4 stykk på 200 mg, så tok det bare en liten topp av. Gikk til legen og fikk resept på paralgin-forte, som er kraftig smetedempende.

Vær dog obs. på at dette er trekant-medisin, som betyr at det gir en rus som gjør at du ikke kan kjøre bil. Det funket knall, og 1-2 slike piller i kombinasjon med 1-2 Ibux tok bort smerten helt.

 

Alternativt så har det funket å drikke kaldt vann (prøve å la det kalde treffe det betente området) og kald ananasjuice.

 

Ja, eller som alternativ til smertestillende, så fungerer øl bra. Demper både fordi det er kaldt å drikke, men også fordi alkoholen gjør en god jobb. Gitt at man er hjemme og ikke på jobb elns. :p

 

Edit: hermosa:

paracetamol (paracet) virket enda dårligere enn ibuprofen (Ibux), og var visstnok ikke særlig egnet for slikt. Mulig en kombinasjon med ibux og paracet hjelper ytterligere, da de to typisk virker godt sammen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX

Har en visdomstann på vei ut nå, tannlegen sa at det fort kan bli betent og hovent rundt den, og at det er vanlig. Fikk beskjed om å pusse godt akkurat der så ikke kjøttet løsner og blir råttent mellom tanna og det "friske" tannkjøttet.

Lenke til kommentar

 

Edit: hermosa:

paracetamol (paracet) virket enda dårligere enn ibuprofen (Ibux), og var visstnok ikke særlig egnet for slikt. Mulig en kombinasjon med ibux og paracet hjelper ytterligere, da de to typisk virker godt sammen.

 

Det var bare et forslag fra min side. Jeg tenkte i første omgang på noe reseptfritt.

Lenke til kommentar

1000mg paracet og 600mg ibux er vel ikke reseptfritt?

Jo. 500 mg paracetamol og 200/400 mg ibumetin er reseptfritt på alle landets apoteker og i noen butikker.

Doser det slik:

2 tabletter paracetamol (pinex, paracet, pamol) à 500 mg hver 8.time og,

3 tabletter ibuprofen (ibux, ibumax) à 200 mg eller 1,5 tabl à 400 mg hver 8.time.

Lenke til kommentar

 

1000mg paracet og 600mg ibux er vel ikke reseptfritt?

 

Det er da bare å ta dobbelt opp av de reseptfrie som er på 500 mg, i hvert fall paracet. Ibux vet jeg ikke, men antar det er på det samme.

 

Korrekt på paracet, men maksdose på ibux er 2400 mg /døgn. Det er anbefalt laveste effektive dose på 1800 mg, fordelt på 3 doser.

Lenke til kommentar

Ibux er reseptfritt ja. I 400mg på apotek og 200mg i butikk. Og som sagt av hermosa og andre, så er det bare å ta flere piler for å oppnå samme virkning. Ja, det var nok også dette som var tiltenkt når det ble anbefalt 1000mg paracet og 600mg ibux. :)

 

Koster ca. 35-40kr for en pakning med 200mg ibuprofen og noe rundt 80kr for 400mg. Så ikke dyrt heller. :)

Skal jeg ta paracet og ibux samtidig?

Ja, det er uproblematisk, og ofte anbefalt å ta samtidig. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...