Gå til innhold

hvordan vite om en bok er first edition(første utgave?)


Anbefalte innlegg

kanskje et dumt spørsmål, men jeg er ganske ny her i bøkenes verden (better late then never right? :blush: )

 

så mitt spørsmål er: hvordan vet jeg om en bok er first edition?

 

går det an å finne det ut når du bestiller bøker over nettet, eller må jeg ha boken i hånden for å finne det ut?

 

prøvde å google meg frem til det men skjønte ikke så mye.. jeg må tydeligvis ha det inn med t-skje :p

 

jeg leste noe om ISBN nr? 

er det måten jeg kan finne det ut på? i så fall, hvordan? (tall er ikke helt min greie :blush:)

 

håper noen kan hjelpe meg :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817324

Kan vel variere , er vel ikke alle bøker hvor det står "1st edition" , så har man jo HC (Hard cover) eller SC (Soft cover , type pocketbok)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Det pleier å stå på første siden når boka først ble utgitt. Amazon lar deg bla gjennom de første sidene i bøkene de selger.

 

Skal vel mye til for å finne first edition av noen bøker på nettbutikker. Med mindre det er antikvariat.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det pleier å stå på første siden når boka først ble utgitt. Amazon lar deg bla gjennom de første sidene i bøkene de selger.

 

Skal vel mye til for å finne first edition av noen bøker på nettbutikker. Med mindre det er antikvariat.

Ok så jeg må kunne bla i boken for å finne det ut altså. Kanskje jeg må ut å shoppe i helgen da takker for svar☺

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Helt fremst i boken står det så godt som alltid hvor den er publisher, når den er publisert, originalt tittel (hvis den er oversatt), og så videre. Her skal det stå hvis det er førsteutgave. Men en svært viktig ting å huske på er hvilke opplag vi snakker om. Det er ikke det samme. Den første boken vil alltid være både førsteutgave og førsteopplag. Dette sier seg jo selv. Boken er helt ny. Men hvis det første opplaget blir utsolgt må de trykke på nytt, og da før vi en førsteutgave i andre opplag. Det har ingenting å si for "vanlige folk", men det reduserer prisen betraktelig for samlere. En annen ting å huske på er at mange bøker blir redigert en smule senere (om det så bare er å rette stavefeil osv, eller (selvsagt) gi den ut som paperback.) Da begynner vi å snakke om andreutgave osv. Disse har sjelden noen særlig verdi.

 

Men er du samler bør du i tillegg til alt dette vite at enkelte bøker kan slippes i test-versjon. For eksempel fant jeg Pet Semetary av Stephen King på nettet i en test-versjon som ble gitt til forlaget. Denne versjonen er den samme som det publiserte, men har en rekke skrivefeil, et annet cover og så videre. Den var aldri ment å nå markedet, men ble solgt på en auksjon. Angrer bittert på at jeg ikke slo til, men får "trøste meg" med Pet Semetary signert i first edition, first print. Det er da noe. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...