Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan gå fram for å få vasektomi (sterilisere seg)?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Velger å være anonym, da jeg er redd for å bli gjenkjent.

 

Noen her inne som vet hvordan man går frem for å få sterilisert seg? 

Har googlet litt, men står så mye forskjellig. Noen plasser leser jeg f.eks at det koster ca 1.500,-. Andre plasser 25.000,-. Noen plasser leser jeg at jeg må ha henvisning fra fastlege, mens andre plasser slipper man det. Er forvirret rundt dette. Noen som har erfaring med dette?

 

Jeg er forøvrig 25 år

 

 

Jeg ønsker ikke å lage noen stor diskusjon om hvorfor jeg ønsker det. Men grunnen er følgende:

Jeg har aldri hatt lyst på barn. Likevel ble jeg pappa mot min vilje. Min mening ble aldri hørt eller vurdert av mor. Hun hadde altfor mye makt.

Såklart betyr min 3 år gamle datter hele verden for meg. Men jeg ønsker ikke flere barn. På bakgrunn av den erfaringen jeg har fått nå. Måten vi fedre blir trakassert på.

Etter at mor, for over to år siden, gikk aktivt inn for å være vanskelig har jeg forandret meg. Jeg åpner meg ikke for noen lengere. 
Jeg har mistet sexlyst. Har dog hatt noen seksuelle partnere de siste par årene. Men jeg klarer liksom ikke å nyte det som før.

Jeg er også redd for å forelske meg. Jeg vil ikke, og jeg tør ikke!

 



Anonymous poster hash: 650f8...71e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres mer ut som dine problemer er på det emosjonelle planet, vet ikke om sterilisering er den beste løsningen. Selv om alt virker håpløst nå så kan det forandre seg i fremtiden.

 

Du må være 25år og bo i Norge for å kvalifisere for sterilisering, så det ser ikke ut til å være et problem.

Det koster noe over 1000 kr for å bli sterilisert i det offentlige helsevesenet, vær forberedt på lange ventetider.

Hvis du gjør det privat så koster det rundt 5-6 tusen vil jeg tro, du får ringe rundt å høre.

 

Selv om det går an å reversere inngrepet i fremtiden, så er det ikke alle som får forplantningsevnen tilbake. Så tenk deg nøye om.

 

Hvis jeg hadde vært deg, så hadde jeg vært nøye med å bruke kondom og ikke tatt en slik avgjørelse i så ung alder. Riktignok så er sterilisering sikrere enn kondom, men det er ikke 100% sikkert.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les denne brosjyren: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/288/Informasjon-om-sterilisering-i-henhold-til-lov-om-sterilisering-IS-2048B.pdf

 

Siden tar du kontakt med: https://www.aleris.no/Vi-tilbyr/sykehus-medisinske-tjenester/Sterilisering/

 

Ut fra det du skriver, vil jeg anbefale deg å gjennomføre sterilisering.

Endret av Skandinav
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...