Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jumpers Knee, Hva hjelper?


49neffets

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurte på noen har noen tips om hva som kan hjelpe? Er det en god ide å teipe kneet med f.eks KT-Tape?

 

Har slitt med dette i et par år nå og ingenting ser ut til å hjelpe. Har tatt MR bilder som ikke viser noe som helst og prøvd treningsopplegg hos fysioterapeut.

Endret av Steffen94
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg sliter også med Jumpers. Spiller fotball og jobber som snekker, og det blir fort betent og vondt. Det eneste som har hjulpet litt for meg, er å trene lett knebøy ett par ganger i uken. Har gjort det i ferien nå, og da har jeg ikke merket noe, men etter èn dag på jobb i dag, så kjenner jeg det litt. Kjøre på med knebøy i mårra!

Lenke til kommentar

Jumper's Knee forårsakes av dårlig teknikk ved belastning av kneet.

 

Sjekk ut videoen til Kelly Starrett - det dreier seg for det meste om trappegåing, men prinsippet for korrekt belastning av kneet gjelder universelt:

 

hxxps://www.youtube.com/watch?v=tMpdl9cfMrg

 

Edit: Hr. Starretts meninger om knebelastning viser seg å være omdiskutert, har jeg nylig funnet ut. Man skal så klart alltid utvise en viss skepsis til alle på internett som mener å ha rett i noe (samme hva det skulle være), men inntil nylig virket Kelly Starrett som en kredibel kar. Så er ikke lenger tilfelle, derfor kan jeg ikke med god samvittighet la denne stå slik den nå gjør.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jumper's knee kommer ofte av to ting. Svake hamstrings og svakhet i rectus femoris (den lange quadriceps-muskelen).

Dette fører til at leggbeinet skyves for langt frem, og dermed irriterer senen som festes mellom kneskålen og leggbeinet.

 

Foreslår opptrening av hamstrings, foamrolling av vastus lateralis og medialis (de indre og ytre quadricep-muskel) samt opptrening av rectus femoris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...