Gå til innhold

Gir Enkeltpersonforetak automatisk MVA-nummer for internasjonal fakturering


Anbefalte innlegg

Hvis jeg oppretter ett Enkeltpersonforetak, har jeg da automatisk ett MVA nummer som kan brukes til internasjonal fakturering?

(Selv om MVA ikke er involvert, kreves ofte MVA nummer).

 

Videre:

Kan alle opprette Enkeltpersonforetak?

(ev få MVA nummer)

 

Hva skjer hvis man flytter ut / Ikke lengre er registrert i Norge?

 

Hva er kostnadene på lang sikt med å ha det og bruke det litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det du sender ut en faktura som privatperson, som du har full anledning til å gjøre uten et org.nummer, er du per definisjon et ENK (enkeltpersonsforetak). Dette vil ha ringvirkninger i din innlevering av selvangivelsen.

 

Merverdiavgiftsregisteret er noe du skal kontakte når du passerer en grense på 50.000,- i omsetning pr år (ikke kalenderår). De gir i visse tilfeller tillatelse til å registrere seg i MVA-reg om du allerede fra starten vil passere denne grensen. (Ikke gratis).

 

Du snakker om "MVA-nummer". Dette nummeret vil være det samme nummeret du får ved registrering i enhetsregisteret (som er gratis), ved opprettelse av et ENK. Når du er merverdiavgiftsregistrert vil det pålegges at du legger til "MVA" bak org-nummeret ditt.

 

Du nevner også kostnader. Det er gratis å ha et ENK, men skal du merverdiavgiftsregistrere deg, vil dette koste deg noen kroner. Ler mer på Skatteetatens sider og ellers søk opp litt info om opprettelse av ENK. Der finnes mye god info rundt omkring på nett rundt dette.

Lenke til kommentar

>Merverdiavgiftsregisteret er noe du skal kontakte når du passerer en grense på 50.000,- i omsetning pr år 

Er dette noe ikke alle kan få (Hvis man har en skummel fortid foreksempel, eller har flyttet ut)?

 

>og ellers søk opp litt info om opprettelse av ENK. Der finnes mye god info rundt omkring på nett rundt dette.

Jeg har gjort det men det er vanskelig å få oversikt over kostnader etc på lang sikt.

 

Er disse ev knyttet til MVA-registrering?  Kan man være "dormant"?

Endret av Emigrert
Lenke til kommentar

I Norge har vi ikke et separat MVA-nummer (VAT Number), her brukes organisasjonsnummeret (org.nummer) fra Enhetsregisteret.

 

I hvilken grad du kan bruke dette nummeret uten å være registrert i Merverdiavgiftsregisteret kommer an på hvilken sammenheng det brukes i.

 

Skal du bare oppgi at du driver næringsvirksomhet (noen land krever VAT-nummer fordi de ikke har et større system med organisasjonsnummer) kan det brukes. Skal du oppgi at du driver avgiftspliktig næringsvirksomhet kan du ikke bruke det. Hva du oppgir kommer an på sammenhengen det oppgis i. Innad i EU (intra-community sales) vil det typisk bli spurt om fordi avgiftsberegningen er forskjellig alt etter om mottakeren er avgiftspliktig næringsdrivende eller ikke. Salg til deg i Norge er ikke intra-community og skal derfor alltid regnes som eksportsalg (avgiftsfritt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
De gir i visse tilfeller tillatelse til å registrere seg i MVA-reg om du allerede fra starten vil passere denne grensen. (Ikke gratis).(...)

skal du merverdiavgiftsregistrere deg, vil dette koste deg noen kroner.

Registrering i MVA-registeret koster ikke noe. Du forveksler antakelig med Foretaksregisteret (hvor det er pålagt å registrere seg om man skal drive handel med innkjøpte varer, eller ha mer enn fem ansatte), som kostet 2500kr i registreringsgebyr sist jeg sjekket.

Forhåndsregistrering før passerte 50.000 koster heller ikke noe, men blir ikke nødvendigvis innvilget.

Lenke til kommentar

Hva ser noen i utlandet som prøver å verifisere ett Norsk org nummer brukt som MVA nummer?

I praksis hvis alle transaksjoner er med utlandet, kan man unngå moms både på utgående of inngående uten MVA-registrering?

 

Er dette noe folk utnytter ved å bestille ting på nett fra utlandet?

 

Er 50000 helt fiks, slik at jeg ikke kan fakturere mer?  (Fakturer i Euro).

 

Når bør jeg søke?  (Trolig en måntlig faktura)

Lenke til kommentar

I praksis hvis alle transaksjoner er med utlandet, kan man unngå moms både på utgående of inngående uten MVA-registrering?

Nei. "Utgående" moms i salgslandet skal du uansett slippe så lenge du befinner deg utenfor EU, men det har ikke alle nettbutikkene der inne (i EU) skjønt, eller gidder rett og slett ikke forholde seg til det, slik at de krever inn moms på salg til nordmenn som ikke har et MVA-nummer. "Inngående" norsk moms (og fortolling +gebyr) slipper du aldri å betale, uansett MVA bak foretaksnr eller ikke.

 

Er dette noe folk utnytter ved å bestille ting på nett fra utlandet?

Funker ikke. Du må uansett betale momsen ved innførsel, men om du er MVA-registrert (på ordentlig...) trekker du den fra i momsoppgjøret. Forutsatt at innkjøpet faktisk er relatert til drifta av foretaket, vel å merke...

Lenke til kommentar

Har nettopp registrert/søkt (Med min bank-id, uten å være registrert i Norge).

Fra skjemaet:

 

Du kan søke om forhåndsregistrering før beløpsgrensen på 50 000 NOK er passert, hvis det er foretatt betydelige anskaffelser eller ommsetningen er slik at beløpsgrensen passeres i løpet av tre uker.

 

(Vill rapportere tilbake når jeg har svar)

 

Spørsmål:kan jeg overskride NOK 50000.- grensen med fakturaer som ikke er momsplikig? (Fordi de er til utlandet)

 

Fredag
Gikk greit.  2-3 Dager

Endret av Emigrert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...