Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Syk men ingen vet hvorfor


mann199

Anbefalte innlegg

OBS: Dette blir mye lesing men håper noen tar seg bryet for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.
Før du leser dette vil jeg bare få sagt at jeg ikke har noen form for depresjon eller angst og utenom mine helse plager er jeg en lykkelig og glad ung mann.
Hei,
Jeg er en ung mann på 24 år som sliter en god del med helsa.
Det hele startet i slutten av Oktober 2013, da jeg våknet en kveld av at jeg gispet etter luft/ ikke fikk puste.
Dette hadde jeg aldri opplevd før og var veldig tung i pusten i et par timer før jeg fikk sove igjen.
Dagen derpå følte jeg meg helt fin, og tenkte ikke noe mere over dette.
Iløpet av et par dager dukket det opp igjen, når jeg slappet av følte jeg meg veldig tugpustet og når jeg holdt på å sovne skjedde det samme igjen(skvetter skikkelig til og gisper etter luft).
etterhvert som ukene gikk dukket dette opp så og si hver eneste kveld, og følte meg mer og mer tungpustet på dagtid.
Jeg klarte fortsatt å trene, så regnet med at det ikke var noe farlig.
Så kom Desember og jeg begynte å få gnagende smerter i brystet, tungpust og følte meg fjærn hele tiden.
En dag da jeg skulle dra fra jobb så smalt det, jeg ble akutt dårlig, fikk ikke puste og klarte nesten ikke å snakke eller tenke.
Jeg ringte 113 som kom, gav meg oksygen og satt venekanyle i armen min, tok ekg, målte blodtrykk og sendte meg på legevakta.
Alt så fint ut sa de, og selv og jeg var likblek når de hentet meg sa de at jeg så mye bedre ut og kunne dra hjem å slappe av.
Jeg dro hjem og følte meg fortsatt dårlig, og begynte å få litt trøbbel med magen (refluks?).
Jeg tok juleferie i 3 uker for å prøve å hente meg inn, uten hell.
Ny runde på legevakt i januar, uttalige besøk hos fastlegen uten noe napp.
jeg har nå vært på akuttmottaket 8 ganger å blitt lagt inn på sykehus 2 ganger.
Har tatt ultralyd av hjertet, belastnings EKG, som ser helt fint ut.
Jeg blir bare sykere og sykere og plagene mine er som følger:
*Svimmel
*Veldig sliten/utmattet
*Brystsmerter venstre side, og litt midt på (aldri høyre)
*Pustevansker/veldig tung pust
*vondt i nakken
*Verking og prikking i annsikt, underarmer,rygg, venstre skulder, legger og lår (kjennes ut som det verker i musklene)
*Isende og trykkende dype hodepiner som ikke gir seg selv om jeg drikker masse vann og tar ibux og paracet.
*Fryser lett
*Får hetetokter
*Løs mage og går ofte på do
*Søvnløshet
Jeg har fått påvist et antistoff (SCL 70) som tyder på noe som kalles systemisk sklerose, men har ingen symptomer på dette annet en funnet av antistoffer.
Jeg fikk også påvist D-vitaminmangel men tar nå D-vitamin og nivåene er normale.
Alle andre blodprøver er normale.
Stoffskifte=normalt
Blodsukker= normalt
lever= normalt
Nyrer= normalt
Hjerte= normalt
Kollesterol= normalt.
De har ogå sjekket for mangelsykdommer uten funn, sjekket etter blodprodd(blodprøver) uten funn.
Alle prøvene tilsier at jeg er frisk.
Jeg har fått beskjed om at jeg HAR hatt kyssesyken, men det er umulig å si når, kan være flere år siden.
Har tatt røngten av lungene 2 ganger uten noe funn.
Er henvist til CT og utredelse hos revmatolog men er desverre ventetid så jeg går bare å venter
Er det noen som har hatt slike plager, hørt om eller kjenner til hva i allverden dette kan være??
Om du leste helt hit så takker jeg for at du tok deg bryet og setter pris på kommentarer.
Sliten mann 24.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg blir bare sykere og sykere og plagene mine er som følger:

*Svimmel
*Veldig sliten/utmattet
*Brystsmerter venstre side, og litt midt på (aldri høyre)
*Pustevansker/veldig tung pust
*vondt i nakken
*Verking og prikking i annsikt, underarmer,rygg, venstre skulder, legger og lår (kjennes ut som det verker i musklene)
*Isende og trykkende dype hodepiner som ikke gir seg selv om jeg drikker masse vann og tar ibux og paracet.
*Fryser lett
*Får hetetokter
*Løs mage og går ofte på do
*Søvnløshet
Jeg har fått påvist et antistoff (SCL 70) som tyder på noe som kalles systemisk sklerose, men har ingen symptomer på dette annet en funnet av antistoffer.

 

Hei!

 

Jeg kjenner meg igjen i noen av symptomene, og de fire siste er innertier, samt det med at jeg er veldig sliten og utmattet. Jeg er ikke direkte svimmel, men får noe veldig rart og ubeskrivelig der det kjennes ut som om hjernen kobler ut et øyeblikk, for så å komme tilbake. Jeg har også mer eller mindre kronisk hodepine, men den er ikke isende som du beskriver, men definitivt trykkende. Ellers har jeg en form for insomni og sover 1.5-6 timer i døgnet (prøver å holde døgnrytme så jeg sover bare om natten, men jeg klarer ikke å sove normalt lenger). Søvnen er heller ikke "uthvilende" og jeg er stort sett helt avhengig av medisin for å sove.

 

En annen ting jeg kan nevne som jeg ser du er inne på er at jeg har nesten besvimt flere ganger når jeg flyr. Jeg har ikke LITT flyskrekk engang, og det har alltid skjedd på langflyvninger og det skjedde aldri før jeg fikk "dette". Det som skjer er at jeg sovner og så våkner og føler at noe er galt (prikker i synet og nesten blind osv) og på et eller annet vis klarer å karre meg bakerst i flyet. Hver gang har flyvertinnene sett forskrekket på meg og sagt i etterkant at jeg har vært likblek og at f.eks leppene mine har vært "blåhvite", som i oksygenmangel eller noe. Jeg vet ikke, men tenkte det kunne nevnes.

 

Hos meg ble jeg utredet for MS, på grunn av den "svimmelheten" (ligner ikke på det du beskriver, så du trenger ikke å bekymre deg). På første MR fant de "hvite lesjoner" så jeg måtte ta en til, men lesjonene mine er mindre og flere enn det som er vanlig med MS. Jeg tok en spinalpunksjon (au) som utelukket MS. Likevel har jeg unormalt mange slike lesjoner, og jeg har etter hvert begynt å mistenke en slags autoimmun sykdom og at disse har en sammenheng med plagene mine. Jeg har tidligere vært VELDIG skeptisk til ME/CFS, men ramlet tilfeldigvis over noe forskning der de hadde funnet slike lesjoner (på akkurat samme sted som jeg har) hos en del med denne sykdommen. Jeg er fortsatt skeptisk, for det er en "utelukkelsesdiagnose" og jeg tror veldig mange som får den blir feildiagnostisert, men samtidig tror jeg at en del av de med diagnosen faktisk har en sykdom (men jeg tror flere som har forskjellige sykdommer blir puttet i samme "sekk")

 

Det med frysing og svetting er også noe jeg har, og det er definitivt ikke noe psykisk for jeg har målt over tid med temperaturmåler. Det er et eller annet galt med "termostaten" i kroppen min. På et tidspunkt ble jeg også "lam" i en fot (leggen og nedover), men nevrologen som sjekket det sa at det trolig var en nerve som var kommet i klem og det gikk over med tiden og er borte nå.

 

Egentlig er det helt levelig, bortsett fra det med at jeg aldri er uthvilt og er sliten hele tiden. Jeg har også en del ting som definitivt er fysisk, selv om mye av det også kan skyldes psykiske årsaker.

 

Jeg har egentlig ikke så mye konstruktivt å komme med da jeg ikke aner selv hva jeg har, og jeg ønsker meg absolutt ikke en utelukkelsesdiagnose som ME, men det er frustrerende å føle at "noe er galt" og ikke vite hva det er, så jeg kjenner meg igjen.

 

Det du ikke har sjekket enda (eller som du i alle fall ikke nevner) er om det er gjort nevrologiske undersøkelser, og f.eks MRI. Jeg var sikker på at de skulle finne en hjernesvulst da jeg tok den første på grunn av hodepinen, som kjennes ut som nettopp det, selv om jeg vet at man ikke har følelse i selve hjernen. Hos meg sitter den over høyre øye og presser på en måte mellom øyet og hodeskallen....

 

Dette ble litt "wall of text" men i din (eller min) situasjon hadde jeg lest det likevel, så jeg regner med det går bra :) Uansett får du ha lykke til, og hvis du har det slik konstant så tror jeg ikke det er noe psykisk (f.eks angst), fordi jeg har en del av de tingene selv og vet at de er fysiske.

 

Jeg kan nevne at jeg ikke hadde noen plager før jeg fikk kyssesyken for ti år siden, men jeg merket ikke noe særlig før for ca 6 år siden, da jeg plutselig ble sykere og nærmest over natten mistet evnen til å sove. Før det kunne jeg sove som en stein og jeg kunne hatt et skolekorps på rommet uten at det hadde påvirket søvnkvaliteten. Innsovningsproblemene kom imidlertid først (men etter monoukleose), men det var en veldig brå overgang til å miste "evnen til å sove"..

 

Beklager at jeg ikke har noe mer konkret å komme med, men jeg er i alle fall i noenlunde samme båt :)

 

Anonymous poster hash: 55afc...899

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk også påvist D-vitaminmangel men tar nå D-vitamin og nivåene er normale.

...
Jeg har fått beskjed om at jeg HAR hatt kyssesyken, men det er umulig å si når, kan være flere år siden.
...
Er henvist til CT og utredelse hos revmatolog men er desverre ventetid så jeg går bare å venter

 

Og jeg leste litt for lite i første post...

 

Jeg hadde også D-vitaminmangel, men husker ikke svaret på alle blodprøvene. Det var noen andre verdier som også var utenfor normalområdet men jeg husker ikke nøyaktiv hvilke. En av dem var noe med "lipase".

 

Jeg fikk dette også etter kyssesyken, men først 4-5 år med "milde" symptomer" som var helt levelige, men merkbare, for så å gå over til å bli .. rimelig ille, nesten over natta. Jeg skjønte ikke hva som skjedde.

 

Det blir spennende å se om de finner noe på CT (regner med det er hodet) og kan si at de tetteste konsentrasjonene av flekker hos meg er i "insular cortex".

 

Jeg var også 24 eller 25 da jeg fikk dette...

 

Anonymous poster hash: 55afc...899

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei

Jeg har også flere av symptomene.

 

Innimellom vanskelig for å puste våkner med å hive etter pusten

Vondt i ledd

Svimmel

Hodepine

Prikking rundt omkring

Svie i brystet

Veldig sliten

 

Jeg har akkurat fått bekreftet at jeg har magesyre som kommer opp i spiserøret store deler av dagen!

Jeg vet at om man har dette kommer det ned i lungene om man vil få pusteproblemer og dette fører til en del hyperventilering som fører til prikking i hud og svimmelhet! Skal til legen på fredag å få vite hva som er veien videre,men detter hemmer meg så mye at jeg har vært sykmeldt i tre måneder:( Man kan ha reflux uten å ha halsbrann men ha problemer i luftveiene!

Jeg hadde også i dag ett anfall som førte til sykt høy puls i ca 20 min så det kan gi rare utslag!

Lenke til kommentar

Du må finne en lege som kan tenke litt "utenfor boksen", sette symptomene sammen til et større bilde, og hvis ikke dette går må du kanskje ty til "eliminerings metoden", rett og slett begynne med hva det ikke kan være.

Du sier du har hatt kyssesyken, dette kan f.eks være en underliggende årsak til nåværende problemer.

 

Men for å sette sammen alle symptonene dine så virker det som om du har en form for energimangel. Muskelsmerter; muskler er svært energikrevende, det kreves energi for å gjøre en muskelsammentrekning, men også for å la muskelen slappe helt av etter sammentrekning. Verking i hele kroppen, trøtt, sliten, hodepine, utmattelse er også tegn på energimangel. Søvnløshet og tungpusthet kan muligens ha en felles årsak; har du noen gang tatt en søvntest?

Har trening noen effekt, positiv, negativ eller ingen? Hvis du først kommer i gang med trening, kan du holde på som før?

Poenget er at du må finne en lege som kan se sammenhenger og tenker bredt. Mange av disse symptomene du kommer med kan være symptomer for mange sykdommer og tilstander, så du må nok fortsette og få en god utredning. Jeg håper du finner ut av plagene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...