Gå til innhold

kjente bygninger i london


piqel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Shoppingmodus: Harrods

Kunstmodus: National Gallery (men minst like gøy å gå på National Portrait Gallery – sideinngangen til høyre!)

Politikkmodus: Houses of Parliament (mulig det fremdeles er innenfor sesong for guidet omvisning? Anbefales i så fall!)

Nerdemodus: Händel House Museum

 

Når du går gjennom de enorme museene, ikke prøv å få med alt. F.eks. er British Museum så overveldende stort at det er langt bedre å få med seg én utstilling eller ett rom skikkelig enn å slite seg gjennom mest mulig. Selv liker jeg godt permanentutstillingen i King George's Library – om opplysningstiden (inn hovedinngangen, så til høyre når du står utenfor butikken). Gratis omvisning halv ett hver dag om hukommelsen ikke spiller meg et puss.

Lenke til kommentar

Hei

 

London er fullt av byggverk med en del historie knyttet til seg. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en god guidebok slik at du kan planlegge turen litt. Jeg var i London i forrige uke og vi var på en liten tour i parlamentet og det var lærerikt. Ellers gir London Eye et ganske bra overblikk over byen (se min video her http://gardkarlsen.com/blog/?p=407

 

Jeg var også oppe i The Monument (se http://gardkarlsen.com/blog/?p=409 ), innom Tower of London, Tower Bridge, HMS Belfast, British Museum etc. London er en by som har utrolig mye og by på når det gjelder severdigheter og historie.

Lenke til kommentar
Guidede turer tar også for seg en del om byggninger.

Turene med det toetasjes bussene er greie, ettersom du kan hoppe ov og på som det passer deg. Dermed kan du ta en pause for å kikke nærmere på ting, få en matbit eller rett og slett fordi du ikke er helt fornøyd med guiden på den bussen.

 

Sam

Jeg har ikke sans for de guidede turene og anbefaler det ikke. For det første er det dyrt og for det andre er det ikke alltid guidingen virker (headset). Gjør heller det som er anbefalt tidligere, å kjøpe en guidebok og bruk den vanlige bussen eller tuben til transport.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sans for de guidede turene og anbefaler det ikke. For det første er det dyrt og for det andre er det ikke alltid guidingen virker (headset). Gjør heller det som er anbefalt tidligere, å kjøpe en guidebok og bruk den vanlige bussen eller tuben til transport.
Kvaliteten på slike turer varierer veldig fra sted til sted. Det kan være en veldig effektiv måte å raskt få oversikten over en by og raskt fått sett de mest kjente stedene uten å ha gjort særlig research. Men om man først har vært et par dager i byen er en slik tur helt bortkastet.
Lenke til kommentar

Jeg pleier heller ikke kaste meg på første og beste guidede tur når jeg er ute og reiser, men har sansen for den som er nevnt her av følgende grunner.

- Den er ikke spesielt dyr (£ 22 for 24t)

- Tre forskjellige turer på en og samme billett

- Den om handler selve byen og blir dermed ikke ensidig

- En kan hoppe av og på som en vil

- Punktet over gjør at en kan skifte buss og dermed guide om den du har fått ikke passer deg.

 

Er heller ikke enig i at en slik tur er bortkastet om en har vært i byen et par-tre dager. Rett og slett fordi den tar for seg en del tin en ikke får med seg ved å rusle selv.

 

Link: The Original Tour

Endret av SamBell
Lenke til kommentar
Smak og behag. Men når du bet. 3£ for dagsbillett med vanlig buss, så velger jeg disse. Rutebussene går også oftere og på flere steder.

Da må man:

a) Finne ut hvilke severdigheter som finnes

b) Finne ut hvor de ligger

c) Finne ut hvilke busser man skal ta

d) Lese om severdighetene mens man kjører forbi og ikke får sett dem.

 

Da blir det lett å få en pakke hvor man slipper å tenke, men det er som sagt smak og behag.

Lenke til kommentar
Smak og behag. Men når du bet. 3£ for dagsbillett med vanlig buss, så velger jeg disse. Rutebussene går også oftere og på flere steder.

 

Feil priser er ingen god måte å gi råd på.

£ 6.70 for sone 1-2 og oppover,

men det har lite med saken å gjøre.

De guidede turene kjører andre ruter enn bussene og en god guide er verdt litt penger.

Lenke til kommentar
Smak og behag. Men når du bet. 3£ for dagsbillett med vanlig buss, så velger jeg disse. Rutebussene går også oftere og på flere steder.

 

Feil priser er ingen god måte å gi råd på.

£ 6.70 for sone 1-2 og oppover,

men det har lite med saken å gjøre.

De guidede turene kjører andre ruter enn bussene og en god guide er verdt litt penger.

For det første så trenger du kun sone 1. hvis du skal ta buss i indre london. For det andre er ikke prisen mye feil. Sist jeg var i london betalte jeg £3.30 for sentrale london. Så hvis du har betalt 6.70 er du enten blitt lurt eller så har du kjøpt for mange soner. Men er det noen som vil ta de guida turene, så lykke til. Men vær obs, det finnes de som selger billetter opp til 44 £. Jeg ble i alle fall skuffet og særlig etter at jeg fant ut hvordan buss-systemet fungerer.

 

Men det jeg vil frem til er at det å ta den vanlige rutebussen er ikke det verste du kan gjøre. Det er ikke mye vanskeligere å finne ut av en å finne ut av tuben ved en første gangs londontur.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på TravelCard (som gjelder tube, buss, DLR etc.) og 1 Day Bus Pass, SamBell. Tror £3 for buss per dag med Oyster Card stemmer omtrentlig, sikkert litt mer uten.

 

Ser ellers poenget med å ta en slik guidet buss første gang en er i London – ellers blir det fort til at en bare tar tube mellom de kjente stedene. Det er vanskelig å se for seg hvordan stedene henger sammen om man ikke blir transportert på annen måte enn under bakken. Etter å ha notert seg noen interessante steder en ser fra bussen kan en med fordel utforske videre til fots. Anbefaler ikke bussene fordi de i seg selv gir så voldsomt mye, bare som et steg på veien mot noe mer spennende.

 

On-topic: Apsley House, boligen til Duke of Wellington – han med støvelen som banket Napoleon ved Waterloo – kan være verdt et besøk hvis man er interessert i sånt. Ligger på Hyde Park Corner (sørøstre hjørnet av parken). Morsomt hvordan han etter seieren fikk en masse gaver fra diverse monarker som takk for innsatsen, blant annet et par urner fra svenskekongen.

Lenke til kommentar

Om du er interessert i krigshistorie er Imperial War Museum verdt å se - gratis inngang er det også. :) Letteste måten å komme seg dit er vel kanskje med undergrunnen, ta Bakerloo line til Lambeth North. Er skilta hvor man skal gå derfra (om jeg ikke husker helt feil).

 

Edit: for min del kan jeg ikke anbefale noen typiske turistting, som guida turer, da det er iallefall ti år siden jeg gjorde noe sånt - ser dog ut som det er dekt. De siste gangene jeg har vært der (senest i slutten av august) har jeg som oftest bare gådd rundt i byen og sett på bygninger, folk og en butikk nå og da (snubla over en fantastisk vinylplatebutikk i ei bakgate mellom picidaly og oxford street sist jeg var der). Finfin by å bare gå rundt i. :)

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

 

London er full av kjente byggninger. Skal jeg foreslå en blir det imidlertid ikke den mest kjente men British Museum.

 

kan du fortelle litt om museet så jeg kan få litt oppmerksomhet? jeg er veldig glad i museum skjønner du, så...?

hilsen [email protected]

husk at jeg trenger det i dag.

20.04-2016

 

 

Oi, dne husket jeg ikke engang at jeg hadde svart på, men så er det og 6,5 år siden.

 

Sjekket du linken i svaret. Et par bra bilder der og jeg digger det taket, men jeg har faktisk ikke vært innom etter at jeg skrev posten.

Ellers inneholder museet en del fra andre deler. Ting britene har røvet med seg.

 

http://www.britishmuseum.org/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...