Gå til innhold

Fra PC til Sony Bravia


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nettopp kjøpt meg en Sony Bravia tv.

Jeg husker ikke hva slags modellnummer det er (også ettersom jeg kjøpte den på expert har vel de forskjellige numre enn nettbutikker o.l?).

 

Det er i alle fall en tv med 60hz, Full HD, 2xHDMI, 8000:1(usikker på dette punktet).

Er vel en grei tv? Betalte vel rundt 10 lapper.

 

 

Uansett,

 

Saken er at jeg vil ha mulighet til å se på Blueray/HD på alt annet enn TV-sendinger.

PS3 skal kjøpes så fort de kommer i hylla.

Men PC-signalene er en annen sak.

Nå er jeg ganske grønn på dette - men hvordan kan jeg spille av nedlastede HD-filmer/serier eller Blueray/HD-cd?

Tenker da på hardware på pcen på alt annet enn skjermkortet. Er en rimelig ny pc. Mangler Blueray/HD-avspiller, men har et rimelig nytt skjermkort. Akkurat nå har jeg koblet til TV med PC ved å bruke DVI-utgang på pc og inn til VGA-porten på tven. Trenger jeg nytt skjermkort med HDMI-utgang eller holder det med DVI->VGA? Eller kanskje DVI->HDMI? Hvordan gjøres dette? Hva trengs?

 

Takk,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta tilkobling PC til TV først;

 

Så i en gammel tråd at du skulle kjøpe deg PC; hvis du har det 8800GT skjermkortet kan du kjøpe deg en HDMI-kabel på Clas Ohlson til 200-300,- og kjøpe med en DVI-overgang til å putte i skjermkortet ditt.

 

Skal du overføre noe fra PC til TV og ha noen forhåpning om å beholde noe av HD-kvaliteten, så må du bruke det beste alternativet for tilkobling, som er HDMI.

Å kjøpe nytt skjermkort for å få ren HDMI i stedet for HDMI med DVI-overgang tror jeg ikke vil ha særlig stor nytte.

 

Både skjermkort og tv må ha støtte for HDCP. Skjermkortet har det iallfall, og jeg regner med at Sony`n har det også.

 

Nedlastede HD eller BluRay filmer krever ingen annen maskinvare enn at skjermkortet er kraftig nok at og maskinen ellers klarer å overføre signalene på god nok måte (les: dvs en normalt kraftig PC). Du trenger kanskje en litt bedre videospiller enn WMP for å få spilt av BluRay (Cyberlink`s "PowerDVD" f.eks?).

Jeg har kun testa med HD og der gikk det noenlunde greit med både VLC og WMP, men det var på en laptop som ikke er noen kraftpakke akkurat. Vet ikke om BluRay krever noe mer.

 

Disse filmene er jo allerede konvertert/dekodet (med eller uten kvalitetstap) og trenger (selvsagt) ingen BluRay spiller (maskinvare) for å spilles av, hvis det var det du mente...?

Kjøper du en BluRay film blir det selvsagt noe annet, med mindre du dekoder den og legger den på pc`n (fyfy).

 

Jeg hadde forresten heller kjøpt meg en vanlig BluRay spiller hvis du vurderer å anskaffe deg en slik.

Jeg personlig ser ikke helt poenget med å kjøpe en til pc`n for deretter å bruke pc`n til å spille den av og overføre signaler til tv via skjermkortet. Hvor mye det tapper av kvalitet skal jeg ikke si, men det er iallfall en større flaskehals enn å koble en BluRay spiller rett i tv`n.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Takk for svar!

 

Tenkte mest på hardware delen. Var litt usikker på om jeg trengte oppgraderinger o.l.

Nå kjøpte jeg ikke datamaskinen for å bruke den til TV'en spesielt - men det er jo veldig greit å ha muligheten til å få spilt av filmer på datamaskinen med bedre kvalitet (selvom den såkalte flaskehalsen er til stede).

 

Når du snakker om å kjøpe en bluerayspiller, så skal jeg, som tidligere nevnt kjøpe en PS3. Og da får jeg vel god kvalitet på blueraydisker jeg skaffer meg? Eller er det bedre å kjøpe en helt seperat spiller?

 

Så da blir det nok Clas Ohlson på vei hjem fra jobb for å kjøpe DVI->HDMI-overgang og HDMIkabel.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva slags pc du har, så da blir det vanskelig å si om du trenger noen oppgradering :)

Jeg så denne fra januar i år der du skulle til å kjøpe en maskin, ble det akkurat det som står der da?

 

PS3 har jeg ikke så vet ikke hvordan kvaliteten er vs BluRay spiller, men det får du helt sikkert svar på fra andre som har prøvd.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva slags pc du har, så da blir det vanskelig å si om du trenger noen oppgradering :)

Jeg så denne fra januar i år der du skulle til å kjøpe en maskin, ble det akkurat det som står der da?

 

PS3 har jeg ikke så vet ikke hvordan kvaliteten er vs BluRay spiller, men det får du helt sikkert svar på fra andre som har prøvd.

 

Jepp. Er den pcen jeg har koblet til. Rakk ikke clasohlson/elektrobutikk etter jobb, så har ikke fått testa å kjøpt dvi->hdmiovergang ;)

Lenke til kommentar

PC`n ser bra ut så du trenger nok ikke oppgradere noe.

 

Glemte å si at du også trenger en audiokabel med HDMI/DVI tilkobling.

En kabel med én plugg som du setter i pc`n og en sånn vanlig rød/hvit utgang i andre enden som du putter i tv`n. Koster en hundrelapp eller noe sånt.

 

så har ikke fått testa å kjøpt dvi->hdmiovergang

 

Bare så du ikke kjøper feil; det er alstå en HDMI kabel du skal ha, med DVI-overgang :) Ikke omvendt, det finnes vel kanskje ikke heller? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...