Gå til innhold

Brenne CD/DVD som bruker. Tips?


wil

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bruker til vanlig Slackware 12.1 og jeg har da en DVD Rom og en DVD Brenner. Problemet er at jeg får ikke til å brenne CD/DVD Plater hvis jeg er logga på som bruker. Jeg får til å brenne hvis jeg er logga på som Root, men når jeg er logga på som min vanlige bruker, så får jeg feilmelding når jeg prøver å brenne. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Jeg har prøvd å søkt litt, men jeg finner ikke ut så mye. Noen som vet hva jeg skal skrive i fstab? Jeg har prøvd meg litt frem, men det vil seg liksom ikke. Eller er det noe jeg kan skrive i terminal for å få det til? Hvis jeg forklarte meg litt dårlig nå, så vil jeg fram til at jeg vil ha bruker-rettigheter til å skrive til DVD Brenneren min og bruker-rettigheter på DVD Romen min. Håper noen vet noe.

 

 

Hilsen. wil.

Endret av wil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig at du ikke er medlem i riktig gruppe. Prøv å legge til deg selv i gruppen 'optical' med kommandoen (som du skriver inn i terminal):

gpasswd -a [brukernavn] [gruppe]

 

Du kan også legge til deg selv i gruppen 'wheel', da kan du bruke sudo til å gjøre ting du trenger root-rettigheter til.

 

 

Men jeg er usikker på problemet ditt. Får du mountet DVD-romen som vanlig bruker, men du får ikke brent DVD, eller får du ikke mountet i det hele tatt?

Lenke til kommentar

wil, hvilket brenneprogram bruker du?

 

Jeg har aldri hatt problemer med å bruke k3b under Slackware. k3b fikser rettighetene så en vanlig bruker får brent cd/dvd

 

@sablabra, gruppa "optical" finnes ikke i Slackware. Nærmeste en kommer er "cdrom" og jeg mener en ikke trenger å være i den, så lenge k3b fikser rettighetene.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg skal se litt mer p å det en gang. Jeg er ikke helt sikker på når, men i går kveld så fikk jeg iallefall brent en CD i Slackware, men da brukte jeg programmet som man har når man trykker på ikonet til CD`en. Jeg kjører GSlacky-2.22.3 i Slackware da.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Nå ser det ut til Brenningen fungerer her. Jeg er ikke helt sikker på hva som gjorde at jeg fikk det til, men jeg var inni konfigueringa til GSlacky. System->Administration->Users And Groups også trykka jeg på min egen bruker. Så gikk jeg på User Privileges også trykka jeg på Use CD-Rom Drivers. Så nå ser det ut til å fungere her. Takk for hjelpen.

 

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...