Gå til innhold

Cambridge eksamen; Tips og råd?


Feltherre

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal sannsynlig vis ta Cambridge eksamen til våren. Så jeg lurte på om det var noen som ville dele erfaringer med meg om Cambridge eksamen,enten fra folk som har tatt den eller kanskje det er noen som også har planer om å ta den. Jeg føler at jeg trenger noen tips og råd, noen som har erfaringer å dele?

 

Viss du lurer på hva Cambridge eksamen er så kan du lese litt her!

 

Takker for alle svar!

 

Viss denne tråden er feilpostet så må bare en moderator flytte den!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann...

 

Jeg tok den for 4-6 år siden nå så husker ikke så mye men, iallefall det jeg fokuserte på av mye av det innlegget over meg også sier, bruke gode engelske ord. Tenk logisk, fornuftig og ikke gjør det noe spesiellt vanskligere enn det er.

 

Er vel kanskje råd du selv vet, men da har jeg iallefall prøvd. :)

 

Det går nok bra skal du se :w00t:

Lenke til kommentar

Vel,takk for alle tips. Jeg vil gjerne satse på å få Credit på testen men regner med at du må ha en ganske god engelsk. Er det noen som har et eksempel på en tekst som ville kvalifisert til karakteren Credit? Bare for å se hvordan språket og ordforrådet er,så kan jeg bedømme om det er realistisk mål for meg.

Lenke til kommentar
Vel,takk for alle tips. Jeg vil gjerne satse på å få Credit på testen men regner med at du må ha en ganske god engelsk. Er det noen som har et eksempel på en tekst som ville kvalifisert til karakteren Credit? Bare for å se hvordan språket og ordforrådet er,så kan jeg bedømme om det er realistisk mål for meg.

Desverre skrives alt for hånd. Men jeg har 3 i Engelsk og fikk Credit ;-)

Lenke til kommentar
Foressten er det mulig å bruke pc på Cambridge Eksamen?

Ja, men dette må søkes om på god tid på forhånd. Jeg har tillatelse til å bruke hjelpemidler men ble ikke opplyst om fristen av mine rådgivere og måtte derfor skrive for hånd alikevell. Fristen var en god tid på forhånd men er usikker på nøyaktig når....

Lenke til kommentar
Foressten er det mulig å bruke pc på Cambridge Eksamen?

Ja, men dette må søkes om på god tid på forhånd. Jeg har tillatelse til å bruke hjelpemidler men ble ikke opplyst om fristen av mine rådgivere og måtte derfor skrive for hånd alikevell. Fristen var en god tid på forhånd men er usikker på nøyaktig når....

Må jeg ha en spesiell grunn for å få lov til å skrive på pc?

Jeg nemlig ikke noe mer grunn en at jeg skriver må bedre og mer effektivt på pc. Viss det er snakk om 3-5 sider så vil jeg helst skrive på pc.

Lenke til kommentar
Foressten er det mulig å bruke pc på Cambridge Eksamen?

Ja, men dette må søkes om på god tid på forhånd. Jeg har tillatelse til å bruke hjelpemidler men ble ikke opplyst om fristen av mine rådgivere og måtte derfor skrive for hånd alikevell. Fristen var en god tid på forhånd men er usikker på nøyaktig når....

Må jeg ha en spesiell grunn for å få lov til å skrive på pc?

Jeg nemlig ikke noe mer grunn en at jeg skriver må bedre og mer effektivt på pc. Viss det er snakk om 3-5 sider så vil jeg helst skrive på pc.

Du må nok ha en legeerklæring fra din fastlege eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Vel,takk for alle tips. Jeg vil gjerne satse på å få Credit på testen men regner med at du må ha en ganske god engelsk. Er det noen som har et eksempel på en tekst som ville kvalifisert til karakteren Credit? Bare for å se hvordan språket og ordforrådet er,så kan jeg bedømme om det er realistisk mål for meg.

Husk at du lærer mye engelsk på et år i England.

Lenke til kommentar
Vel,takk for alle tips. Jeg vil gjerne satse på å få Credit på testen men regner med at du må ha en ganske god engelsk. Er det noen som har et eksempel på en tekst som ville kvalifisert til karakteren Credit? Bare for å se hvordan språket og ordforrådet er,så kan jeg bedømme om det er realistisk mål for meg.

Husk at du lærer mye engelsk på et år i England.

:thumbup:

 

Selv om testen taes i norge da.... :!:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg tok cambridge eksamen i vår, og fikk resultatet i august. Fikk B, som jeg har forstått er en ganske god karakter.

 

Jeg gjorde det best på muntlig. Det er bare å jatte i vei og snakke enkel, forståelig engelsk som du selv behersker. IKKE gi deg ut på åpent farvann, altså at du ikke avslutter setningen like bra / entusiastisk som du åpnet den. Det gir dårlig inntrykk.

 

De skriftlige delprøvene var vanskelige syns jeg. Gikk relativt bra da, men sleit med et par av dem. Spesielt der man ble testet i engelske uttrykk som egentlig bare engelskmenn kan. Det var leit.

 

Men veldig glad jeg tok kurset. Gleder meg over å ha det på CV'n :)

Kommer nok til nytte også, siden jeg planlegger å studere i utlandet.

Lenke til kommentar

Muntlig del på Cambridge eksamen?? :confused:

 

Fant litt mer informasjon:

 

Cambridge eksamen

 

Vi minner om muligheten for UB-elever og SB- studenter til å ta Cambridgeeksamen. Dette er en fin måte å knytte ungdomsbedriften opp mot engelskfaget. Påmeldingsfristen er 1.desember. Bruk vedlagte påmeldingsskjema.

 

Som medarbeider i registrert Ungdomsbedrift eller Studentberift, har du mulighet for å ta eksamen i entreprenørskap.

Det er en skriftlig eksamen, og den forgår på engelsk. Det er University of Cambridge som lager eksamenen, sensurerer den og gir tilbakemelding om resultatet. Har man bestått, får man et vitnemål på dette fra University of Cambridge. Et vitnemål fra University of Cambridge kan ta seg godt ut på CV'en din!

 

Språkfeil teller ikke med i sensureringen, så lenge innholdet kan forstås av sensor.

 

De som melder seg opp, får i løpet av februar et "case", dvs et eksempel som er en beskrivelse av hvordan en ungdomsbedrift ble startet, hvilke problemer som oppsto, hvilke løsninger som ble valgt, hvilke resultater som ble oppnådd osv. Selve "caset" er på ca. 5 A4-sider.

 

 

Eksamen av to deler:

 

Del A : Fem korte spørsmål om kandidatens erfaringer - 50 marks

 

Del B : To lengre spørsmål hvor kandidaten må bruke utdelt case og sin egen erfaring - 50 marks

- Spørsmål knyttet til kandidatens praktiske erfaring

- Spørsmål hvor kandidaten må reflektere over egen erfaring av å drive egen bedrift

- Spørsmål hvor kandidaten må demonstrere deres forståelse av å drive bedrift

Alle spørsmål er obligatoriske

 

 

Karakterskala

Ungraded = ikke bestått

Pass = bestått

Credit = bra

Distinction = meget bra

 

Eksamen koster kr 300,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...