Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bygningsloven og drivhus


Fjellfin

Anbefalte innlegg

Bor i borettslag og vil gjerne ha meg et drivhus av litt størrrelse.

Jeg bor i første og har "egen" plen utom verandaen med litt egen hage med stauder, grønnsaker og urter.

 

Å sette et drivhus på 10-16 kvadrat utpå der vil i beste fall hisse opp naboene, men ellers så får jeg vel problem med "bygningsloven"?

 

Hva skjer om jeg setter dette innpå verandaen? Dvs "fyller opp" verandaen min med et drivhus -- dette er til vintersbruk,, om sommeren vil jeg ha drivhuset nedpakket -- dette blir på en måte en vinterhage...

 

Verandaen våre er store, romslige, de er "inni" huset (dvs med tak over (naboen i andre sitt soverom...), og min vender vekk fra borettslaget (intet innsyn fra naboene) med utsikt til en svær kornåker...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet ditt er todelt. Bor du i et borettslag så gjelder 1: Privatrettslige regler for rettigheter og plikter. Styret er riktig sted her for godkjenning.

2: Alle bygningstiltak er søknadspliktige i utgangspunktet, men det finnes noen unntaksregler.

Mener å huske at dette gjaldt 15 m2 boder under visse forutsetninger (4 m til nabogrense, ingen protester o.l.). Kommunen kan informere deg om dette.

Lenke til kommentar

I mine øyne kan det tenkes at oppsetting av drivhus krever samtykke fra generalforsamlingen med 2/3 flertall. Dette beror på:

- hvorvidt drivhuset settes opp på permanent basis, eller

- anses som en omgjøring, idet det vil hindre annen bruk av plenen

 

I motsatt fall, kan styret gi godkjenning/avslå dette alene. Avslår styret, er overordnet myndighet generalforsamlingen. Ved neste generalforsamling, kan du fremme en slik sak til behandling.

 

Det kan tenkes at vedtektene åpner for drivhus, men det tviler jeg på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Bare så vi er eninge, jeg tenker å sette opp drivhuset inni verandaen (som en slags vinterhage) -- IKKE utpå plena.

I borettslaget jeg bodde i før var det vedtekter som sa at man ikke kunne gjøre noe som ville medføre bygningsmessige endringer eller endringer på fasaden, samt at selvfølgelig ingenting skulle være til sjenanse for naboene. For eksempel var det ikke lov å sette opp parabolantenne selv om denne sto inne på verandaen, eller å montere varmepumpe f.eks.

Tror dette er regler som er normale for de fleste borettslag, i alle fall blokker og i byer..

 

Tryggeste er vel å høre med styreleder om du kan få tillatelse til å sette opp et slikt byggverk? :)

Lenke til kommentar
Bare så vi er eninge, jeg tenker å sette opp drivhuset inni verandaen

 

Fint med oppklaring av faktum.

 

Egen veranda og balkong er område en andelshaveren har eksklusiv bruksrett til, og dermed kan man også bruke den i samsvar med formålet. Så lenge du ikke driver næringsvirksomhet av drivhuset, så bør det etter min mening være rom for å kunne sette opp dette.

 

Men det er styret (og/eller generalforsamlingen) som fastsetter retningslinjer for estetikk. Dersom drivhuset fremstår som skjemmende eller ikke er i samsvar med vedtatte retningslinjer, så kan styret nekte å godkjenne dette. Mitt råd er å søke styret på forhånd.

Lenke til kommentar
vt. snakke med styret.

 

 

Styret og styre...

 

Snakket med Formannen i styret her om dagen. Pga gravearbeider i de siste ukene etc har kabeltv anlegget vært ute av drift og dermed ble også radioen taus, gjerne hele arbeidsdagen mens gubbene jobba.

 

Spurte han om styret kunne gi oss noe nærmere info om dette og hvor lenge dette ville vare, trist med helt stille radio og svart skjerm syntes jeg og mine naboer.

 

Radio ?? Han så virkelig ut som en STORT spørsmålstegn! Nei, han hadde jo radio han, hele tida. P4 og gode greier!

 

Hvordan da spurte vi ??

 

Jo - det er da bare å sette i nye batterier og dra ut antenna det!

 

Vi tenkte ikke engang på reiseradio, en grønn Kurér fra 1965 var ikke i nærheten av våre moderne stereoradioer med coax, hd-tv og hdmi....

 

Du skjønner, det med drivhus kan lett bli tungt å spørre om :roll:

Endret av Fjellfin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...