Gå til innhold

Macro linse til Nikon D300


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det viktigste å vurdere er nettopp hvor lang arbeidsavstand man ønsker og

har behov for. Et 100mm objetiv gir deg dobbel arbeidsavstand enn et med 50mm brennvidde.

Endel objekter som innsekter og slikt liker ikke at man kommer for nærme så da må

man ha litt brennvidde for å kunne jobbe med disse.

Rundt 100-150mm tror jeg er mye brukt. Under 100mm går helt greit så lenge ikke

det man skal ta bilder av blir skremt når man nærmer seg.

 

Men når man kommer veldig nærme så vil man også mest sannsynlig skygge for solen/lyset.

Så igjen så kan et objektiv med lengre brennvidde fort bli det man ønsker seg da.

Blits og lamper er såklart mulig å bruke, men ikke all som ønsker å ta slikt med seg på tur.

Bruker man stativ så er det ikke sikkert man har mulighet å få det nærme nok, også

da er det veldig kjekt med lengre brennvidde så man har mulighet for ønsket forstørrelse.

 

Noen makroobjektiv forlenger seg når man fokuserer, dette kan være en ulempe.

"Intern fokusering" eller hva det kalles er et must for noen fotografer.

 

Jeg selv har kun et Sigma 70mm F2.8 makroobjektiv. Det er enormt skarpt og brennvidden

passer meg bra da jeg ikke kun bruker det som makroobjektiv.

Jeg bruker det også sammen med Sigma 2x telekonverter, noe ikke Sigma selv går helt god for.

Men det fungerer og pga objektivet er veldig skarpt så merker man faktisk ikke den store

reduksjonen i kvalitet. Objektivet med 2x telekonverter blir et slags 140mm F5.6

makroobjektiv. Men jeg får også mulighet for 2:1 forstørrelse og dobbel arbeidsavstand

ved 1:1 forstørrelse enn hva 70mm gir meg.

 

Tror Nikon har noe veldig bra makroobjektiv på 105mm og/eller 150mm. Det ene eller

begge har vist innebygd anti-shake/vibrasjon også. Sjekk ut disse og hva de koster.

Sigma har også et veldig bra 150mm makroobjektiv for Nikon og Canon.

Jeg selv har Sony og Canon og derfor ikke erfaring med Nikon sine objektiver.

 

Her er noen kandidater:

Tamron 90mm, pris ca 3000:

https://prisguiden.no/product.php?productId=37060

 

Sigma 70mm, pris ca 3500:

https://prisguiden.no/product.php?productId=47197

 

Sigma 150mm, pris ca 5500:

https://prisguiden.no/product.php?productId=36203

 

Nikon 105mm, pris ca 6300:

https://prisguiden.no/product.php?productId=41799

 

Finnes flere andre gode kandidater også.

Endel tester av div objektiv finner du her:

http://www.photozone.de/

Endret av Maxwell
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg valgt Sigma 70mm på grunn av at den er perfekt til portretter også. Du må gjerne softe litt i etterkant, fordi makro er veldig skarpe objektiver. Sigma 70mm vant en stor test i svenske Foto for et par år siden, og det er et godt vitnesbyrd for kvaliteten. Jeg ville også vurdert Tamron 90mm, som er en revidert klassiker fra åttitallet.

 

Men det er hvis du er lord of the flies så holder det ikke med noe under 105mm. Dvs det har vært vist eksempler på insekter fanget med 50mm her på forumet, men det er sannelig ikke lett. Har du råd så er Nikons 105mm med VR et kjempebra alternativ.

 

Siden du bruker Nikon kan du vurdere et gammelt manuelt makro-objektiv. Makro er jo ikke akkurat action, og de fleste bruker mf likevel når de tar makro. Jeg ville alvorlig vurdert den løsningen. Du sparer masse penger, får et objektiv som føles deilig å bruke (manuell fokus er mye deiligere med et objektiv som er bygd for det), og den optiske kvaliteten er upåklagelig. Du kan for eksempel prøve å finne en original Tamron 90mm f/2,5. Eller en Vivitar Serie 1 105mm.

 

Når et gjelder lengre makro er jeg feil person å spørre om råd. Da vil jeg tro at Marius eller ThorEH har mer fornuftige råd å komme med.

Lenke til kommentar

Jeg har 60mm Nikon AF og er meget godt fornøyd.

Jeg er vel rimelig sjanseløs til å ta opp jakten på små urolige kryp,

men til f.eks. blomster og rolige detaljer er den meget bra.

De sier den nyeste modellen AF-S er hakket bedre optisk - det får så være.

Både Nikon AI 55mm og AF 60mm er snacks.

 

På toppen råder kanskje Zeiss Makro Planar 100mm f/2,

hvis du klarer deg med 0,5x forstørrelse.

Nikon sitt 200mm er også høyt rangert.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke så mye å legge til på de rådene som er gitt så langt, det hele kommer i grunn an på hvor mye du er villig til å bruke, og ikke minst hva du skal bruke det til.

 

Selv bruker jeg i dag Nikon D300 med Sigma 150mm f/2.8 og Sigma 105mm f/2.8 (som jeg skal kvitte meg med), og begge gir veldig bra ytelse for pengene.

 

 

Nikon sitt 200mm er også høyt rangert.

 

Ulempen er prisen - 20.000 for ett nytt :)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar

Nikkor 105mm VR er knallbra, og den største fordelen med den er at den har intern fokus. Dvs. at objektivet ikke utvider seg jo nærmere du fokuserer. Veldig kjekt når du fotograferer insekter som lett skremmes. Også veldig god byggekvalitet på den, samt VR. VR-en er lite brukbart ved makrofotografering, da objektivet ikke klarer å flytte glasset så mye. Men ved portretter f. eks fungerer VR-en bra.

Lenke til kommentar

Med tanke på at det er et AF-S objektiv, sitter AF-motoren i objektivet. Den er treig...

 

Den er helt grei til sport og action, og har klart å fange noe med den. Men jeg har kun D80 da, og følgefokusen er på langt nær like god som på f. eks D300. Da har med også 51 AF-punkter som gjør jobben betraktelig lettere.

 

Selv bruker jeg den mye til portretter, nå som makrosesongen snart er over, og der er jo ikke AF så altfor viktig. Så sant man har grei belysning duger den, men i dårlig lys (mørke inneforhold) er den så og si ubrukelig. I hvertfall det jeg har erfart. Men dette var noe jeg visste om når jeg gikk til innkjøp av objektivet. Og vet du hva, det gjør meg lite. For det er så sabla bra optisk og byggekvalitet er god. VR er også en fin funksjon når man skal bruke den til vanlig fotografering, men ubrukelig ved makro. Da bruker man uansett stativ.

 

Tror forsåvidt at Sigma 150mm ville vært et like godt kjøp, men da hadde jeg ikke hatt allsidigheten som jeg har nå. Jeg var usikker på hvor mye insekter jeg skulle fotografere i starten, og angret i en liten periode i startfasen, da jeg følte at jeg hadde for kort arbeidsavstand. Dette løste jeg ved å ta vekk solblenderen. Det er en dårlig måte å løse det på (både utseendemessig ( :p ) og bildekvalitetsmessig), men må ofte til for å ikke skremme dyra.

 

Men nå er jeg storfornøyd som Nikkor 105mm VR-bruker. Vurderte så vidt Sigma 105 og Tamron 90, hovedsakelig pga. mangel på IF. Det er ødeleggende + at det ser langt mindre kult ut. Ja, jeg vet det er håpløst og si, men penisfaktor er faktisk litt viktig for min del. :p

Lenke til kommentar

Jeg har nylig anskaffet meg makro til min d70s.

Min erfaring var at det vanskeligste var å bestemme seg for "riktig" brennvidde.

Har du funnet hvilken brennvidde du ønsker så er utvalget sterkt begrenset, og ofte svært differensiert i pris (f.eks micro nikkor 105VR vs sigma 105mm) slik at lommeboka tar den siste avgjørelsen.

 

Selv endte jeg opp med sigma 70mm fordi (som PMnormal skriver) denne brennvidden på et crop kamera blir en topp portrettlinse i tillegg til makro. 105mm kan bli i lengste laget til portretter.

 

Men det er ikke umulig å ta bilder av småkryp med en 70mm, selv om noen vil forsøke å overbevise deg om det motsatte:

post-169363-1219614936_thumb.jpg

Dette bildet er tatt håndholdt, med kamera i en hånd, og sb800 i den andre.

Lenke til kommentar
kan ikke motoren i d300 overstyre den i objektivet?
Nei, AF-S-objektiver er uten fysisk kopling til motoren i huset. De _kan ikke_ drives av motoren.

Uansett så er det vel en grunn til at macroobjektiver flest har treeeeg AF - de må være veldig, veldig presise. Da holder det ikke med en fokussnekke som beveger seg 20 grader fra nærgrense til uendelig, så ting tar tid.

Lenke til kommentar

Hvis du vil spare penger så er det mulig å kjøpe brukt.

 

Jeg ville prøve macro og se om det var interessant (det var ikke noe for meg) så jeg kjøpte et nikkor micro 55mm f3.5 med manuell fokus. I tillegg kjøpte jeg en PK-13 mellomring (da får du 1:1 macro).

 

Jeg mener å huske at alt dette kom på rundt 100 USD (inkluder frakt) fra e-bay.

 

Så vidt jeg forstår så er liten blender og manuell fokus tingen uansett for makrobilder.

 

Jeg må innrømme at jeg tar lite makrobilder, insekter og blomster holder ikke helt min interesse. Men jeg har ikke hatt noe problemer med dette objektivet og fått de bildene jeg har prøvd på helt greit.

 

Håkon

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig vil spare penger kan du jo prøve en reverseringsring, koster en 50-lapp fra Hong Kong.

 

Dette bildet er tatt med Nikkor 50/1.8 reversert (klikk for større versjon):

 

358616293_gqW3x-S.jpg

 

Nå skal det sies at du på denne måten mister ALT av automatikk. Lysmålingen må taes via histogrammet, og fokusering må gjøres ved å flytte hele kameraet. Men ganske billig moro likevel :)

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Nå skal det sies at du på denne måten mister ALT av automatikk. Lysmålingen må taes via histogrammet, og fokusering må gjøres ved å flytte hele kameraet. Men ganske billig moro likevel :)
Og du må ha et objektiv med blenderring, om du ikke skal ta alle bilder på minste blenderåpning... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...