Gå til innhold

Trenger jeg noe mer...?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe ny PC, og har satt sammen noe

jeg tror fungerer bra...

 

 

System;

---------------------------------------------

 

1.00 Stk 115221 Asus P4G8X/DELUXE/GD Hovedkort S478

E7205, Dual DDR, S-ATA, GBLAN, IEEE1394

 

1.00 Stk 111590 Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC533

Socket PGA478, 512kB "Northwood"

 

1.00 Stk 116118 Corsair TWINX512-3200LL DDR-DIMM 512MB

Kit w/two matched CMX256A-3200LL DIMMs

 

1.00 Stk 110232 Chieftec Dragon Aluminium Tower Sølv

Kabinett m/360W AX-01SL-D P4 / AMD

 

1.00 Stk 113263 Seagate Barracuda V 120GB S-ATA 7200RPM

S-ATA/150, harddisk 8MB cach ST3120023AS

 

1.00 Stk 113280 Plextor CD-brenner IDE 48x/24x/48x Sort

Intern Retail Plexwriter

 

1.00 Stk 108200 Asus DVD-spiller IDE 16x/48x (DVD-E616)

Retail

 

1.00 Stk 114168 Asus V9280 GeForce4 Ti4200-8X 128MB DDR

AGP, (V9280S/TVD) Retail (Super-Fast)

 

1.00 Stk 107185 EKL PAPST Kabinett Vifte 80x80x25mm

Vifte m/5,25" kontakt

 

1.00 Stk 112845 Logitech Internet Navigator Keyboard SE

(Norsk Versjon), PS/2 og USB, Retail

 

1.00 Stk 112769 Logitech MX500 Optical Mouse

USB & PS-2, Retail

 

1.00 Stk 115476 KA Serial ATA strømkabel 16 cm

S-ATA, overgang fra 4-pin til 15-pin

 

Har fra før:

--------------------------------------------

 

Samsung 17" LCD Syncmaster 172W TCO99 Widescreen

(og 17" CRT )

Diskettstasjon 1.44

Iomega Zip 100 paralell

HP Fargeskriver paralell

Scanner

Høyttalere

 

 

Sp.mål til dere:

--------------------------------------------

 

1.) Ser dere noe som dere umiddelbart vet at

ikke passer bra sammen?

 

2.) Er det ting jeg har glemt å tenke på i

oppsettet, som burde være med?

 

3.) Det jeg lurer mest på er om det er noen

ting jeg trenger når jeg skal sette sammen dette?

(kjølepasta, ekstra kjøling, puter, støydemping etc.)

 

Blir glad for all hjelp jeg kan få...

 

 

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, igjen!

 

Takk for gode tips!

 

Pcdude: CPU'en jeg har kjøpt er Boxed. Bør jeg allikevel kjøpe en annen vifte og erstatte den som følger med boxed???

 

Ecthelion: Valgte Corsair fordi jeg har lest mange gode tester av disse minnebrikkene, men har også lest mye bra om Twinmos. Var litt i tvil men valgte Corsair fordi de var først ute med TWINX-moduler... Skal tenke på det. Kjølepastaen tenkte jeg å kjøpe. Er det bare CPU'en som trenger kjølepasta?

 

Gef: Jeg lurte på å kjøpe en heftigere prosessor, men tenkte jeg skulle være litt moderat på dette området nå, og heller spandere noen kroner ekstra senere når en eller annen CPU med HyperThreading blir billigere.... Synspunkter på det?

 

Er det noen av dere som har flere innspill på sånne ting som Viftestyring, Harddiskrammer(nødvendighet?), støy-/vibrasjonsdempende materialer. Jeg lurer da hovedsaklig på om det er nødvendig, eller om det er mest bedre den totale opplevelsen. Si at jeg vil overklokke litt(noe jeg har tenkt å gjøre, forøvrig...), er det da flere ting jeg bør tenke på?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Ja, kanskje det.... Hva er egentlig best av ATi og Nvidia brikker?

Det er en diskusjon som vel...erm..de fleste egentlig ikke vil gi seg ut på ;)

Min personlig mening er at ATI leverer gode kort, men driverene er ikke noe å hoppe i taket over akkurat.

nVidia lager også gode kort, men sliter kanskje litt med å ta igjenn det lille forspranget ATI har gjort med de siste modellene. nVidia derimot lager kjempegode drivere(så lenge man holder seg til non-beta drivere) og har ofte oppdateringer.

Hva som er best får du bestemme. Jeg skal ikke gjøre det for deg.

Ecthelion: Valgte Corsair fordi jeg har lest mange gode tester av disse innebrikkene, men har også lest mye bra om Twinmos. Var litt i tvil men valgte Corsair fordi de var først ute med TWINX-moduler... Skal tenke på det. Kjølepastaen tenkte jeg å kjøpe. Er det bare CPU'en som trenger kjølepasta?

Stemmer at Corsair gjør det meget bra i testene, men jeg tenker heller på at det kan bli dyrt å oppgradere. Jeg kjøpte selv 1 stykk CorsairXMS3000 256MB brikke og sa til meg selv at jeg skulle oppgradere, men det som skjedde var at året gikk og jeg solgte nylig Corsairbrikken og kjøpte meg heller 512MB brikke fra twinmos til så og si samme pris som en ny Corsair-brikke kostet.

Men, har du god råd og får penger inn støtt og ofte så er det vel egentlig ikke noe hinder.

 

En annen ting som jeg ser nå er at ditt hovedkort støtter DualDDR, noe som gir økt hastighet ved bruk av 2 like modul-brikker(av samme sort, hastighet). Så hvis du heller kjøper 2 stykk Corsair/Twinmos (eller hva du velger) så kan du benytte deg av det.

Mange sier at det egentlig ikke gir så mye økning i hastigheten, noe som er sant. Det gir ikke formidabel økning, men det gir noen prosent ekstra noe som kanskje kan være på sin plass siden du tydeligvis skal overklokke.

Det er vel som med AGP 4x når den ble lasert..det hadde omtrent samme ytelse som AGP 2x, men etter som hovedkort-drivere og nye BIOS-software blir oppgradert så kommer vel DualDDR seg også i hastighet vil jeg tro :)

Kjølepastaen tenkte jeg å kjøpe. Er det bare CPU'en som trenger kjølepasta?

Kjølepasta eller Goop som det kalles anbefaler jeg deg å kjøpe. På Boxed-utgaven av P4 CPU'ene så ligger det et lag med kjølepasta under der som du kan bruke og holder greit det, men du sparer absolutt noen grader (og kanskje levetid?) på og investere i kjølepasta ja.

For å fjerne kjølepastaen som ligger under kjøleren fra før så kan du bruke isopropanol, som du får kjøpt på bensinstasjoner over hele landet.

 

I utgangspunktet så er det bare CPU som trenger kjølepasta ja. Men det er bare hvis du ikke skal for eksempel bytte ut chipset-kjøleren eller bytte kjøler på skjermkortet. Da kan kjølepasta være kjekt å ha i bakhånda ja.

 

Ecthelion.

Lenke til kommentar
En annen ting som jeg ser nå er at ditt hovedkort støtter DualDDR, noe som gir økt hastighet ved bruk av 2 like modul-brikker(av samme sort, hastighet).  Så hvis du heller kjøper 2 stykk Corsair/Twinmos (eller hva du velger) så kan du benytte deg av det.

Mange sier at det egentlig ikke gir så mye økning i hastigheten, noe som er sant. Det gir ikke formidabel økning, men det gir noen prosent ekstra noe som kanskje kan være på sin plass siden du tydeligvis skal overklokke.

 

Jepp, tenkte jeg skulle overklokke litt ja! :p Har sett en del tester der dette kortet er bra på overklokking. De TWINX Corsair-brikkene jeg har satt opp er to like brikker som blir levert i en pakke..., så det blir nokl litt fart ekstra der også ja! :D

 

Takk for gode tips!

Lenke til kommentar

* Kabinett: Avantech Medium Server Tower, 300W PSU

* Hovedkort: Abit BH7

* Prosessor: Intel Pentium 4 2,4B

* Kjøler: Swiftech MCX4000b

* CPU vifte: Enermax 80mm, regulerbar

* RAM: 2*256mb TwinMOS DDR400 m/Winbond ELLER 2*256mb GeIL DDR466 (Psdata) <- har heatspreader

* Skjermkort: ATi Radeon 9700

* Harddisk: Segate Barracuda V 80GB

* DVD-rom: Pioneer DVD 106s

* Diverse: 3* Papst 12dB 80mm, 1* Papst 120mm + 1 Zalman fanmate, Zalman Heatpipe til skjermkortet, Zalman Cardcooler vifte, inkl. 92mm vifte, Thermaltake Copper Memory Cooling kit

 

Billigere

Lenke til kommentar
Heisann!

Noen som har noen innspill på hva de ville valgt av disse 2 alternativene:

1.)  1 Stk Seagate Barracuda V 120GB S-ATA 7200RPM   Tot.pris: 1700,-

2.)  2 Stk Seagate Barracuda V 80GB S-ATA 7200RPM    Tot.pris: 2700,-

Personlig så hadde jeg ha gått for 1 stor 120GB HDD.

Men hvis du har lyst å begi deg veien ut på RAID kan 2 stykk 80GB HDD være svaret for deg.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
ATi 9700 brikkesettet er av nyere generasjon en Nvidia GeForce 4 Ti... Det vil si at ATI chipsettet støtter alle nye funksjoner i hardware og DirectX 9.0.... PLUSS at Radeon 9700 baserte kort GRUSER Nvidia GeForce 4 kort i tester og spill av alle slag.....  :D

 

Ati radeon 9700 = NAMMMMM

Geforce 4 = OK

Bør du ikke sammenligne de nyeste modellene, da tgauslaa

spør hva som er best av ATI og nVIDIA, og ikke hva som er best av de gamle modellene GeForce 4 TI X og Radeon 9700?

Endret av anth
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...