netphreak Skrevet 20. august 2008 Skrevet 20. august 2008 Hm, jeg er ikke sikker på om denne tråden passer her, men jeg fant ikke noe bedre subforum? Jeg har lenge fundert litt på å sette opp en Asterisk server hjemme. Men før jeg fordyper meg fulstendig hadde det vært fint om noen kunne bekrefte/avkrefte de tingene jeg ønsker å få til. Her er mitt "drømmeoppsett": 1: IP telefoni hjemme, og via SoftPhone på bærbar PC. 2: Mobiltelefoner, til meg og kona (og sikkert ungene etter hvert, får se hvor lenge jeg kan holde dem i tøylene. Disse tenkte jeg å route gjennom Asterisk serveren ved hjelp av en VoIP GSM Gateway, slik som f.eks. denne. Dette vet jeg lar seg gjøre. Men så kommer det uvisse: Q1: Om jeg ringer ut fra mobilen min - hvilket nummer vises i displayet til mottaker? Mitt mobilnummer? Nummeret på sim-kortet i VoIP GSM Gateway'en? VoIP nummeret? Regner med det er VoIP'en som vises? Kan dette endres? Q2: Belastes utgående samtaler på VoIP, VoIP GSM Gateway sim-kort eller sim-kortet i min mobil? Jeg har IP telefoni via IPLink, som gir full SIP info. Dette er jo en forutsetning for å komme i gang...
kpolberg Skrevet 22. august 2008 Skrevet 22. august 2008 (endret) 1: IP telefoni hjemme, og via SoftPhone på bærbar PC. Det funker... 2: Mobiltelefoner, til meg og kona (og sikkert ungene etter hvert, får se hvor lenge jeg kan holde dem i tøylene. Disse tenkte jeg å route gjennom Asterisk serveren ved hjelp av en VoIP GSM Gateway, slik som f.eks. denne. Hvis den gjør det jeg tror den gjør, så funker det så lenge mobilen din ikke er låst til Telenor sitt gsm nett f.eks. Forøvrig så vil utgående samtaler da se ut som de kommer fra hustelefonen. Q1: Om jeg ringer ut fra mobilen min - hvilket nummer vises i displayet til mottaker? Mitt mobilnummer? Nummeret på sim-kortet i VoIP GSM Gateway'en? VoIP nummeret? Regner med det er VoIP'en som vises? Kan dette endres? De vil se ut som de kommer fra hustelefonen så lenge du er oppkoblet mot din egen base stasjon Q2: Belastes utgående samtaler på VoIP, VoIP GSM Gateway sim-kort eller sim-kortet i min mobil? Ser ut til at jeg kan ha skumlest litt for fort gjennom den der VoIP GSM Gateway saken, men skal se litt nærmere på den. Forøvrig er denne boken en fin inngangsbillett til asterisk, hvis du da ikke allerede har den. http://downloads.oreilly.com/books/9780596510480.pdf Får legge til litt, nå sitter jeg så smått å leser på denne gatewayen, men ser ikke helt problemstillingen denne skal løse. Altså hvis målet var at du skulle kunne bruke mobiltelefonen din til mindre avgift i ditt eget hus, så vil altså denne ikke passe. Men denne er en slags fler voip telefon forbindelse mot GSM nettet? Da forutsetter du jo at du faktisk kan opprettholde flere samtaler på samme sim kortet. Hmm, nei jeg får gå tilbake å lese litt mer. Greit, da har jeg lest litt mer, det ser ut til at den kan fungere på flere måter. Den ene er som jeg beskrev, for analoge telefoner, og mobiltelefoner(du trenger da ikke sim kort i den GSM gateway saken, såvidt jeg kunne se), hvor den så oppretter en SIP trunk til din asterisk server, og videre ut til IPLink. Endret 22. august 2008 av kpolberg
ca119 Skrevet 26. august 2008 Skrevet 26. august 2008 Ja hva med en sånn ipdrum (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327719) og FRI FAMILIE-abo eller hva det het hos de andre. Da kan du ringe gratis mellom familien og din IPDRUM
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå