f00b Skrevet 20. august 2008 Skrevet 20. august 2008 Jeg er klar over at overskriften her er ganske dårlig, men jeg kom ikke på noe bedre. Jeg har et dokument som ser slik ut: ---------------------------------------------------- Overskrift Navn: ____________________ Adresse: ____________________ Sjekkboks 1: 0 Sjekkboks 2: 0 Bunntekst: Dato ---------------------------------------------------- Jeg ønsker å kunne låse "Navn:" og "Adresse:" slik at jeg kun kan skrive i feltet som er bak navn og adresse, og når jeg har markøren på feltet bak navn, så hopper jeg ned til neste felt ved å bruke 'TAB' knappen. Er dette mulig å gjøre i MS Word 2003?
Harald Staff Skrevet 20. august 2008 Skrevet 20. august 2008 Absolutt. Gå til Vis - Verktøylinjer og hent frem verktøylinjen Skjema. Så bytter du ut understrekningene dine med tekstfelter fra denne verktlylinjen, likeledes sjekkbokser og anneen moro. Ved å høyreklikke disse delene kan du sette egenskaper, som f.eks gyldig/ugyldig tekst, maks lengde, datoinput og annen moro. Når du er ferdig, klikker du bare hengelås-knappen for å låse dokumentet. Nå får du bare skrevet i feltene og kan tabbe mellom dem. Lås opp igjen for redigering. HTH. Beste hilsen Harald
f00b Skrevet 20. august 2008 Forfatter Skrevet 20. august 2008 Absolutt. Gå til Vis - Verktøylinjer og hent frem verktøylinjen Skjema. Så bytter du ut understrekningene dine med tekstfelter fra denne verktlylinjen, likeledes sjekkbokser og anneen moro. Ved å høyreklikke disse delene kan du sette egenskaper, som f.eks gyldig/ugyldig tekst, maks lengde, datoinput og annen moro. Når du er ferdig, klikker du bare hengelås-knappen for å låse dokumentet. Nå får du bare skrevet i feltene og kan tabbe mellom dem. Lås opp igjen for redigering. HTH. Beste hilsen Harald Herlig!! Tusen takk
f00b Skrevet 21. august 2008 Forfatter Skrevet 21. august 2008 Enda et spørsmål, er det mulig å sette noe av teksten til å synes i dokumentet, men at det ikke synes på utskriften?
Harald Staff Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Så vidt jeg vet; nei. Vi får håpe kjeklulf beviser at jeg tar feil. Beste hilsen Harald
kjeklulf Skrevet 21. august 2008 Skrevet 21. august 2008 Joda, det er mulig. Formater teksten som Skjult (Format -> Skrift), slå på visning av skjult tekst (Verktøy -> Alternativer -> Vis) og slå av utskrift av skjult tekst (Verktøy -> Alternativer -> Skriv ut).
f00b Skrevet 24. august 2008 Forfatter Skrevet 24. august 2008 Joda, det er mulig. Formater teksten som Skjult (Format -> Skrift), slå på visning av skjult tekst (Verktøy -> Alternativer -> Vis) og slå av utskrift av skjult tekst (Verktøy -> Alternativer -> Skriv ut). Hjertelig takk for svar Det er bare ett problem med dette, og det er at dersom man åpner dokumentet på en annen PC, så er man nødt til å gjøre den samme endringen på denne PCen også. Finnes det noen måte å gjøre dette på, slik at det kan fungere slik på en hvilkensomhelst PC, uten å måtte gjøre noen manuelle innstillinger?
kjeklulf Skrevet 24. august 2008 Skrevet 24. august 2008 Hmm... Jeg trodde i farten at det var en dokument-innstilling og ikke en program-innstilling. Da har jeg ingen umiddelbare løsninger i farten dessverre.
Harald Staff Skrevet 25. august 2008 Skrevet 25. august 2008 Man kan legge litt kode i dokumentoppstart. Dårlig stil, men med en begrenset mengde kjente brukere kan man jo kontrollere om det gjør skade eller ikke. Lim denne inn i ThisDocument-modulen: Private Sub Document_Open() ActiveWindow.View.ShowHiddenText = True Application.Options.PrintHiddenText = False End Sub Beste hilsen Harald
f00b Skrevet 25. august 2008 Forfatter Skrevet 25. august 2008 Man kan legge litt kode i dokumentoppstart. Dårlig stil, men med en begrenset mengde kjente brukere kan man jo kontrollere om det gjør skade eller ikke. Lim denne inn i ThisDocument-modulen: Private Sub Document_Open() ActiveWindow.View.ShowHiddenText = True Application.Options.PrintHiddenText = False End Sub Beste hilsen Harald Jeg er imponert, jeg visste ikke at det fantes så mye fleksibilitet i Word Vet du forresten om det er mulig å gjøre det samme (makro) for å fjerne "Tegnede objekter" fra utskriften? Jeg tror det heter "Drawing objects" på engelsk, jeg har kikket igjennom ordlisten på makroer uten å finne dette selv.
kjeklulf Skrevet 25. august 2008 Skrevet 25. august 2008 Legg til følgende i koden din: Application.Options.PrintDrawingObjects = False
f00b Skrevet 26. august 2008 Forfatter Skrevet 26. august 2008 Legg til følgende i koden din: Application.Options.PrintDrawingObjects = False Tusen takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå