Gå til innhold

Oppgradere HK, SK, Ram og CPU


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer å bytte ut de vitale delene i datamaskinen min, ettersom den begynner å dra litt på åra, og har fått tendenser til at den ikke vil leve mer.

 

Her er det jeg foreløpig har sett på: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=78637

 

Gigabyte GA-P35-DS3 - 619,-

Intel Core 2 Duo E8400 - 1150,-

Kingston HyperX DDR2-800 2GB - 319,-

PowerColor Radeon HD 4850 - 1149,-

Sum: 3237,-

 

Hva synes dere om dette oppsettet, vil alt fungere sammen? Evt hvor er det mulig å spare noen slanter. Jeg har nå en 340W strømforsyning som ble levert sammen med kabinettet mitt (Chieftec). Vil den klare å dra dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror du må ha bedre strømforsyning.......jeg har Sapphire Radeon HD 4850 og den trenger en 450 watts strømforsyning.......

 

Her kan man greit si at man må ha en ny strømforsyning. Nå betyr ikke anbefalingene om 450 Watt at man trenger 450 Watt, strømforsyninger er svært ulike i ytelse, slik at en 400 Watt faktisk kan holde.

 

Men for å bruke tall fra eXtreme Power Supply Calculator så trekker et system ala trådstarters ca 270 - 300 Watt ved f.eks litt mer heftig spilling. I tillegg er eksisterende strømforsyning noen år og har således trolig mistet en 20 % eller mer i ytelse. Det anbefales i alle fall å legge til minst 20 % om man skal bruke en strømforsyning i mer enn et år. Da er vi fort på over 340 Watt. Så bør man ha litt margin til ekstra harddisk, samt annet og i tillegg legge inn en reserve. Man bør ikke trekke ut maks av strømforsyningen, det påvirker levetid. Så 450 - 550 Watt bør man nok ha.

Lenke til kommentar
Takk for gode svar:)

 

Kunne noe ala dette vært interessant for meg?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311011

 

Eller må jeg opp noen hakk?

 

Ville gått opp noen hakk, selv om det betyr en høyere kostnad. Strømforsyningen er en svært viktig del av PC-en, hvor det lønner seg å kjøpe bra kvalitet. Bra kvalitet har også lang levetid, min 380 Watt Antec er godt over 5 år og fungerer glimrende ennå.

 

Anbefalte PSU-er er Corsair TX, Corsair VX, Antec NeoPower med flere. Men her må du regne med en pris på kr 550 og oppover. Rimeligere, men akseptable strømforsyninger er OCZ StealthXStream 600 Watt (ca 500 kr) og LC Power Super Silent 550W serien (finnes bare hos Microplex).

Lenke til kommentar

Du burde nok legge litt ekstra ressurser i strømforsyninga ja. Den er veldig viktig for resten av pc'n, og en ustabil strømforsyning medfører ofte ustabil pc. NorthQ har vel rykte på seg å være noe av det billigste som finnes...

 

Men det er ikke så galt å bruke 500-600kr på en strømforsyning egentlig. De bytter man(jeg) hvert 2-3 år, dvs en kostnad på under 300kr pr år. Mist rev.3 500w er veldig bra =)

 

Ellers ser utstyret ganske ok ut. Ville definitivt vurdert 4gb ram da...

Lenke til kommentar

Takk igjen for alle svar.

 

Begrenset budsjett gjør at jeg egentlig hadde satt meg en grense på 3000, men ser ut til at jeg blir nødt til å bryte den. Skal se om jeg finner noen bedre strømforsyninger. Når det gjelder RAM så har jeg foreløpig tenkt å prøve meg med 2GB, så får jeg evt. sette inn enda en brikke om det blir for lite.

 

Jeg har hatt min Chieftec 340W i ihvertfall 7 år nå, og det var først i år datamaskinen min begynte å fuske. (Har selvsagt byttet ut HK/CPU/RAM mange ganger iløpet av den perioden). Regner med det er strømforsyningen som gjør den litt ustabil for tiden da.

 

Men må vel belage meg på å øke budsjettet mitt da. når man først skal oppgradere, må man jo gjøre det ordentlig.

 

Hadde satt pris på konkrete produkter fra komplett.no hvis noen har ork til å hjelpe meg litt. Handler der av erfaring av at de er veldig pålitelige, og prisene er ikke så verst eller.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt problemer med Amentio, og der er prisene virkelig behagelige. Alle nettbutikker her i landet er bundet av norsk lov når det gjelder reklamasjon, så det skal ikke være noen risiko forbundet med å handle andre steder. Selvfølgelig er det enkelte som opplever kjipe ting med ulike sjapper.

 

Mist, Fortron/Source og Corsair leverer alle bra strømforsyninger. Du burde sikte deg inn på 500w+, så er du rustet for fremtiden. Pc'n min lever godt med 500w, og jeg har et strømslukende 3870x2.

 

Kjører du Vista eller XP? Hvis det er vista du bruker, vil jeg absolutt anbefale 4gb ram. Det operativsystemet er slitsomt med mindre...

Lenke til kommentar

Komplett er billigere enn Amentio på de varene jeg har valgt.

Akkurat nå kjører jeg linux, men blir vel å legge inn Windows XP på det nye systemet.

 

Lurer på om jeg kanskje skal vurdere AMD prossessor istedet for Intel for å spare litt penger. Noen kommentarer til dette?

Endret av mathiasfg
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Nå er det på tide:)

 

Er denne strømforsyningen dugbar?

https://www.mamoz.no/produkt/NX%2D4090/Nexu...ilent+powe.html

 

Det er den sikkert, men trolig litt lite watt (bare 400). Om du ikke skal kjøpe alt annet hos Mamoz ville jeg vurdert en av følgende, Antec NeoPower 550, kr 595 hos Amentio, Corsair VX 450, kr 585 hos Komplett eller Antec EarthWatts 500, kr 525 hos Datakjeden.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar igjen:)

 

Jeg skal kjøpe resten hos Amentio, kom over den strømforsyningen på Mamoz i Trondheim. Så at den skrøt av lav støy, noe jeg er på utkikk etter - Derfor ble den et alternativ.

 

Ser veldig bra ut de du foreslår her, Earthwatt likte jeg, bortsett fra at den ikke har nett rund kablene, men sånt finnes det jo provisoriske løsninger for:)

 

Ser rimelig stille ut også. Hva tror du? Hva tror du er det beste valget pris-/støy-/kraftmessig?

Endret av mathiasfg
Lenke til kommentar

Dersom du skal kjøpe hos Amentio, vil mitt valg være NeoPower 500 (ser at den til 595 hos Amentio er 500 Watts versjonen, ikke 550 watt, den koster 666, test hos Hardwaresecrets av NeoPower 550.

 

Nå er ikke EarthWatts 500 (som koster 570/587 kr hos Amentio), noe dårlig PSU. Langt derfra, som testen hos Hardwaresecrets viser. Men jeg synes de få ekstra kronene er verdt å betale for avtagbare kabler.

 

Nå er det klart at 80 mm vifta på NeoPower og EarthWatts gir litt mer støy når PSU belastes skikkelig enn en 120 mm vifte, men min erfaring med min gamle Antec TruePower (også med 80 mm vifte) er at det ikke er den som lager støyen.

Lenke til kommentar

Neopower ser veldig bra ut, tror jeg går for den jeg, om det ikke dukker opp noen supre tilbud andre plasser.

 

Takk for hjelpen:)

 

Men når det gjelder støy, hvordan opplever du strømforsyningen din på 80mm? Jeg har planer om å bruke datamaskinen som arbeidsstasjon, og da er den nødvendig for meg å slippe irriterende suselyder:P

Endret av mathiasfg
Lenke til kommentar

Nå er det snart 2 år siden jeg satt med den på arbeidsPC-en. Antec PSU-en er i en HTPC. Men synes min oppgraderte maskin bråker mer enn den gamle, men det er vanskelig å si om det er PSU (med 120 mm vifte) eller skjermkort. Mistenker at det er PSU-en dom er verste synderen.

 

Å gi svar er umulig uten å ha tilgang til tester med skikkelige støymålinger.

 

Men skulle det være for mye støy har man jo angrerett ved nettkjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...