Gå til innhold

Feature: – Moderne fotballspill er juks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å betale for spillene man spiller (ofte), ja, men hvordan skal vi vite om spillet er verd penga når vi står i butikken eller sitter med webshop'en ??

Her kommer vel egentlig piratkopiering inn, men vi burde vært flinkere til å skjøpe spill vi faktisk spiller. Alle som har fast inntekt bør kjøpe spill de spiller ofte, selv om de har piratkopiert det i første omgang.

Dini sier jo det selv også, "moderne spill er juks", ja så blir det til at forbrukerene "jukser" også, hvem vil kjøpe spill som suger ? Men teste, det vil alle ;)

 

Jeg forsøker selv å kjøpe spill jeg jevnlig bruker (men det er fortsatt et spill jeg "mangler" så jeg er ikke perfekt jeg heller)

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Bare for ordens skyld: Så lenge det å bryte opphavsretten er ulovlig er det rent juridisk sett uinteressant hvorvidt folk har et behov for å "prøve" før de kjøper. Det er et ikke-argument, med mindre man samtidig fastholder at loven bør brytes der individet finner det riktig.

 

At ikke alle spill har ordentlige demoer er synd, men det er derfor vi skriver om spill, for eksempel -- for å forsøke å videreformidle informasjon om spill på en lovlig måte som gjør det lettere å foreta kjøpsbeslutninger.

Lenke til kommentar

Skal inrømme at jeg har lastet ned spill. Men å dra til butikken å kjøpe et spill føles bedre, da har du fått produktet lovlig, og det blir artigere å spille. (for min del)..

 

Å laste ned spill føles rett og slett ikke godt, det fører til at spillet blir testet i 5 minutter også slettet.

 

Vi er gamere, vi betaler for våre spill!

Lenke til kommentar

Jeg føler meg skyldig i det Dino Dini sier siden jeg hadde Kick Off II som piratkopi i mine yngre dager. De som hadde en Amiga maskin hadde vel som regel en hel haug med piratkopierte spill, men noe av skylden skal distribusjons nettverket til de "originale" spillene ha. Tidlig på 90 tallet var det bare noen få butikker i de store byene som hadde spill, og det var mye lettere å få tak i piratkopierte spill som ble distribuert av alle mine kamerater.

 

PS. Jeg har en "original" Kick Off II "Final Whistle" et sted her hjemme gjemt bort i Amiga stæsjet mitt.

Lenke til kommentar

Hmm, skjønner at han er nostalgisk på gamle spill, men feks syns jeg at nesten hver PES-versjon de siste årene har vært det beste fotballspillet når det kom ut. Det er en kjennsgjerning jeg vil tro de fleste fotballspillconnoisseurer vil være enig i vil jeg tro.

 

Sikkert noen som er uenig med meg her, men nettopp PES er jo bra selvom de ikke har alle lisensene og mellom hver verson er det stort sett kun grafikk og spilldynamikk som er forandret. Er jo nesten ingen nye ekstra-features mellom hver utgave.

Endret av perman07
Lenke til kommentar
Jeg føler meg skyldig i det Dino Dini sier siden jeg hadde Kick Off II som piratkopi i mine yngre dager. De som hadde en Amiga maskin hadde vel som regel en hel haug med piratkopierte spill, men noe av skylden skal distribusjons nettverket til de "originale" spillene ha. Tidlig på 90 tallet var det bare noen få butikker i de store byene som hadde spill, og det var mye lettere å få tak i piratkopierte spill som ble distribuert av alle mine kamerater.

 

PS. Jeg har en "original" Kick Off II "Final Whistle" et sted her hjemme gjemt bort i Amiga stæsjet mitt.

Alle hadde piratkopier på Amiga. Jeg hadde alle Kick Off spillene samt Player Manager kopiert. Dette skyldes vel i bunn og grunn at det ikke eksisterte særlig markedsføring så man oppdaget nye titler ved at man kopierte dem av venner. Husker jeg kjøpte en del spill fra England fordi det var klin umulig å få tak i dem i Norge. Piratkopieringen på Amiga var like mye distribusjon og markedsføring sin feil som det var pirater.

 

Hadde Kick Off kommet ut på konsoll så hadde Dini vært søkkrik idag

Lenke til kommentar

Det var umulig å finne butikker med godt utvalg av Amiga spill ja så det ble mye kopiering, siden vi ikke haddet internett brukte vi posten hehe. Kopi venner fant man feks i Datormagasinet (om jeg ikke husker navnet feil). Men jeg kjøpte også en del spill, men de bestilte jeg (mamma betalte den gangen hehe).

 

Kickoff 2 spilte vi hele tiden, sammlet ofte mange venner så spilte vi cup etc mot hverandre. Mange joystikker som ble ødlagt gitt hehe (spesielt om store broen min tapte mot noen, viktig for han å være best noe han stort sett var)

 

Edit

Dator Magazin :yes:

http://amiga.treasureland.net/?side=dator1990.html

 

Man kan faktisk lese noen blader i pdf der, stor nostalgi faktor ) . Minnet meg på at vi måtte skrive lese brev for å få hjelp om vi satt fast i spill, varigheten ble nok noe lenger pga det hehe.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Nesten alle hadde nesten BARE piratkopier på Amiga - ville anslått at kanskje 5-10% MAX var originaler ..

 

Men dette var før internett og billige spill.. Så distribusjon av både originale spill og kopier var vanskelig. Man kopierte fra venner og kjente.

 

Kjøpe spill var jo så forbaska dyrt dengangen, ikke som nå, man var jo også bare barn og hadde kanskje råd til max to originale spill i året ... Jul og bursdag ..

 

Jeg skammer meg over å ikke ha kjøpt mer dersom virkelig piratkopiering spilte en større rolle i skjebnen til Amigan og katastrofen den gjennomled. Men jeg tror det blir for enkelt å si dette. Bad management er en av de største årsakene til at C/Amiga kollapsa. Mehdi Ali og Irving Gould , corporate crooks ..

 

Groteske priser og mangel på spilldemoer pluss dårlig distributør nettverk tror jeg var store faktorer for at piratkopieringa var så stor.

 

Uansett, jeg KJØPTE blant annet Monkey Island 2, fordi jeg ELSKA eneren .. MI2 fikk jeg dessverre ikke spilt noe særlig dengangen fordi jeg hadde en 1 mega A500 med EN floppydrive .. Og spillet gikk TREEEGT, samt jeg måtte bytte disker som en gærning..

 

Jeg fikk meg en brukt A1200 med HD på slutten av 90 tallet og der var MI2 mer egnet :-) Å ha kjøpt MI2 erstatta ihvertfall litt av skaden piratkopieringa av MI1 gjorde .. !

 

Et annet knallspill fra Amigaen var "Ports of Call", utgiveren av dette spillet tapte også MASSE penger på piratkopiering.

 

Om du spilte det dengang som pirat nå med dårlig samvittighet:

Her kan du kjøpe ny versjonen for windows ! :roll:

 

http://www.portsofcall.de/

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar
Uansett, jeg KJØPTE blant annet Monkey Island 2, fordi jeg ELSKA eneren .. MI2 fikk jeg dessverre ikke spilt noe særlig dengangen fordi jeg hadde en 1 mega A500 med EN floppydrive .. Og spillet gikk TREEEGT, samt jeg måtte bytte disker som en gærning..

 

Var så bortkjemt at jeg fikkk 40mb hardisk til rundt 5000kr, kan ikke til dags dato fårstå at jeg fikk det (får høre hva som hvar dealen der neste gang jeg er hjemme hjemme). Så orginal spillet av Monkey island 2 på 12 disker lå på hardisk ) .

 

Ports of Call var også et spill vi brukte mye tid på, husker jeg ofte satset på gammle rust holker som sank før posten kom frem hehe, videre var det et helvete å styre de største når man måtte legge til havn manuelt.

Lenke til kommentar
Ports of Call var også et spill vi brukte mye tid på, husker jeg ofte satset på gammle rust holker som sank før posten kom frem hehe, videre var det et helvete å styre de største når man måtte legge til havn manuelt.

Mener å huske de strørste var lettest fordi du fikk sidepropeller :) Var litt kjipt når man glemte å være innom kontoret. Mener å huske at det ble innbrudd du tapte masse penger på hvis det gikk lenge mellom hver gang. Mista litt interessen da jeg oppdaget at det gikk dobbelt så fort å tjene penger hvis man kun kjøpte og solgte båter

Lenke til kommentar

Jeg har spilt masse KickOff (2), Sensible Soccer, Total Soccer, Actua Soccer, Fifa, PES osv..

 

Idag er det PES som hovedsaklig gjelder, men jeg må si meg enig i akkurat det Dino Dini påpeker, nemlig manglen på kontroll. Jeg føler at man i mye større grad blir begrenset av spillet, blant annet når man skyter. Dette gjelder også cross-pasninger og gjennombruddspasninger.

 

Jeg skjønner at bananskruen på Sensible/Kick off ++ ikke er spesielt realistisk, men det er en god følelse å score mål, når det faktisk er DU som har skrudd den ned i lengste hjørne, eller det er DU som har lagt det perfekte innlegget.. osv.. I PES handler det mer om å trykke på riktige knapper til riktig tid, selve utførelsen avhenger mer av spillet og ikke minst spilleren du benytter.

 

Mulig PES er morsommere for folk som ikke spiller så mye, fordi de ganske kjapt kan spille ok fotball, men for de som virkelig vil ha kontroll og er villige til å bruke litt tid på teknikken, tror jeg kanskje PES og FIFA kunne hatt godt av å ta noen av elementene fra tidlig 90 tall med i spillene sine.

 

Blant annet mener jeg fremdeles at man får bedre oversikt av å ha kameravinkelen ovenfra og zoomet ut, jeg driter litt i hvordan det ser ut grafisk, det er spillbarheten som teller. Et godt eksempel på dette, er når man spiller 2vs2 på PS3 (den utrolige kraftige CELL prosessoren), det HAKKER innimellom voldsomt.. helt utrolig..

 

Jeg håper i det lengste at det vil komme en eller flere aktører på banen, som utfordrer FIFA og PES, slik at vi igjen kan ha det virkelig morro med fotballspill.

Lenke til kommentar
Bare for ordens skyld: Så lenge det å bryte opphavsretten er ulovlig er det rent juridisk sett uinteressant hvorvidt folk har et behov for å "prøve" før de kjøper. Det er et ikke-argument, med mindre man samtidig fastholder at loven bør brytes der individet finner det riktig.

 

At ikke alle spill har ordentlige demoer er synd, men det er derfor vi skriver om spill, for eksempel -- for å forsøke å videreformidle informasjon om spill på en lovlig måte som gjør det lettere å foreta kjøpsbeslutninger.

Her er det som du sier ikke tvil om det juridiske, men det bør heller ikke være spørsmålet.

 

Rettssosiologisk er det klart at et forbud mot noe som kan forsvares etisk ikke styrer publikums oppførsel like godt som et forbud mot noe alle er enige om er fælt (f.eks. drap).

 

Spørsmålet er altså om det alltid er galt å piratkopiere, ikke om det er forbudt.

Jeg har ikke noe svar på det spørsmålet, men det er i alle fall i gråsonen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...