Gå til innhold

Hva kreves for og ta IT utdanning, når man ikke har hatt allmenfag?

Glipp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

vet ikke helt om dette er den rette plassen og spørre, men men

er per dags dato utdannet som cnc operatør, innen mekaniske fag, men har nå etter 4 år med jobbing started med og mistrives med det jeg gjør, og ønsker og gjøre noe med det mens jeg er ung (straks 23)

jeg har utrolig lyst og utdanne meg noe innen IT sektoren, men vet ikke helt hva som kreves,

så jeg lurer på. hva kreves for og komme inn på høyskolen, slik at jeg kan starte ny utadding?

må jeg:

-Ta 3 år med Vgs allmen først? (har ikke hatt allmen før)

-Ta 1 år med Vgs allmen først?

-Ta 1-3 år med allmen påbyggning?

eller kan jeg søke på IT utdanninger uten og må ha hatt allmen?

Hva kreves det av karakterer osv, for og komme inn i IT sektoren?

-Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva har du av skolegang fra før?

etter ungdomskole så har jeg hatt GK mekaninske fag, 2 år med VK1, med 2 forskjellige fag innen mekaniske fag.

Skrevet
Hvis jeg ikke tar helt feil, trenger du bare 1års allmen påbygning. Så har du generelstudiekompetanse!

ah, nydelig.

er det på Vgs, privat skole eller høyskole? (NTNU eller noe, bor i trondheim)

Skrevet

Da kan du du velge mellom allmennfaglig påbygging eller forkurs (avhengig av hva slags linje du sikter deg inn på). Ellers så er det noen høyskoler som har noe de kaller for y-veien, men jeg er ikke sikker på hvem som hadde det.

Skrevet

Jeg vi foresten også anbefalle deg og satse på en Bachelor utdannelse, og ikke Master (om du da ikke absolut vil ha det), da en Bachelor grad bare krever 3 års utdannelse og vanlige eksamner, mens en master krever 5 år, der de 3 siste semestrene fokuserer mest på og skrive en Masteroppgave.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Høres ut som at du kvalifiserer til forkurs på høgskole. Det tilsier at du kan ta ingeniørgrad på 4 år. Påbygning gir bare 1MX så du blir nødt å ta tre-termin for å klare graden innen 4 år. Jeg tror det er lettere for deg å satse på forkurs istede for påbygning. 3-termin med 1 MX i bagasjen krever mye disiplin, mens med forkurs for du bedre tid til å følge det ordinære løpet på første året. Lykke til. :woot:

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei jeg er i samme situasjon som trådstartern Magnus.

Jeg har gått Elektro GK og VK 1 og har jobba i en elektro bedrift i 5 år men har ikke tatt fagbrevet pga av mye sykdom osv. så jeg lurer på om jeg slipper å ta allmen påbygging, har lest 23/5 reglen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...